Online adverteerders trekken massaal naar Facebook.
Vandaag werden weer nieuwe cijfers bekend gemaakt over de Amerikaanse advertentiedollars die aan sociale netwerken worden besteed. Facebook is in de wereld van de Social Netwerken de absolute nummer 1. Volgens een onderzoek van eMarketer.com gaat in 2012 72% van de Amerikaanse advertentiebestedingen op Sociale Netwerken naar Facebook. Een totaalbedrag van 5,78 miljard dollar.
Sociale netwerken worden serieuze business.
Natuurlijk is er veel gesproken over de Social Media bubble. De netwerken als Facebook, LinkedIn en Twitter worden zwaar overgewaardeerd volgens velen. Maar als Facebook bijna 6 miljard dollar per jaar binnenhaalt aan advertentie-inkomsten in Amerika alleen, dan zou ik het geen bubble meer durven noemen. Ik neem dus mijn eerdere woorden bij deze terug.
Totale online advertentiebesteding
Google haalde in 2009 en 2010 respectievelijk 22 miljard en 28 miljard wereldwijd binnen aan advertentie-inkomsten. De voorlopige cijfers van Google voor 2011 laten over de eerste drie kwartalen al een opbrengst zien van 26 miljard. Google zit dus nog steeds duidelijk in een groei.
Marktaandeel Facebook
Helaas heb ik geen cijfers van Google over de advertentie-inkomsten in alleen de Amerikaanse markt. Wereldwijd zal Facebook van alle online advertenties in 2012 6,1% binnenharken volgens emarketer. In Amerika zelfs 7,9%. Hiermee zijn zij een geduchte concurrent van Google aan het worden.
Adverteren omdat het moet.
Veel bedrijven zijn ervan overtuigd dat ze op Facebook moeten zitten. Naast social presence wordt ook adverteren daarin erg belangrijk gevonden.
Volgens Debra Aho Williamson, onderzoeker en analyst bij eMarketer:
As more companies build out their marketing presence in social networks, they are also increasing their focus on spending ad dollars there.
With $7 of every $10 in social network advertising flowing to the company, Facebook is taking not only a greater share than ever of social network ad spending, but also an increasing proportion of total online ad spending,” said Williamson. “Although its ad offerings and metrics aren’t perfect, marketers still feel they need to be there to reach their target audience.
Het meeste van dat geld gaat naar campagnes om fans te werven. Ondertussen daalt de trafiek op corporate websites wereldwijd, net als de conversie. Toeval?