Meet bezoek vanuit Google Shopping in Google Analytics

Meet bezoek vanuit Google Shopping in Google Analytics

Het is inmiddels alweer een tijdje geleden gelanceerd: Google Shopping, de productenzoeker van Google. Zie ook dit bericht op Marketingfacts. Google Shopping is voor de Nederlandse e-commerce manager van groot belang om een veelzijdige doelgroep te kunnen bereiken. Toch is het bezoek vanuit Google Shopping nog altijd moeilijk te meten in Google Analytics. Jammer, want het gedrag van deze bezoekers is erg belangrijk om de prestaties en kansen van Google Shopping als marketingkanaal te beoordelen. Gelukkig is er een oplossing!

Deze gastbijdrage is geschreven door Sjors Peerdeman. Sjors houdt zich bij Search Kings bezig met Web Analytics & Usability.

Wat is het probleem?

Het probleem is vrij simpel: omdat bezoek vanuit Google Shopping bij het reguliere Google bezoek wordt opgeteld, is geen onderscheid te maken tussen deze twee verschillende bezoekersstromen. Dat brengt verschillende problemen met zich mee, onder andere:

  1. Het is niet duidelijk hoeveel bezoekers de website ontvangt via Google Shopping. Zonder data weet je niet wat de resultaten zijn van het optimaliseren van de database voor Google Shopping.
  2. Er kunnen geen inzichten gehaald worden uit het verschil tussen zoektermen in Google Shopping en Web Search.
  3. Vervuiling van data van het reguliere zoekverkeer in Google Analytics

Wat kunnen we doen?

Na een klein onderzoekje (PDF) van Search Kings bleek dat de verwijzende URL vanuit Google Shopping in alle gevallen de tekst ‘&tbm=shop’ bevat. Dit kunnen we gebruiken om het Google Shopping verkeer te onderscheiden!

De oplossing

Het volledige filter vind je hieronder:


Delen



Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Waarom niet gewoon simpelweg de URL's in de shopping feed voorzien van de normale Google Analytics campagne tags? Zoek maar eens op "converse gymp" en klik op de Shoemixx advertentie.

    geplaatst op
  • Mijn voorkeur gaat ook uit naar de wijze voorgesteld door André.

    geplaatst op
  • Beste Sjors, dit zelfde artikel heb je vorige week op Dutchcowboys geplaatst. Wat is de meerwaarde om dezelfde tekst op Marketingfacts te herplaatsen?

    geplaatst op
  • @ Marco Dekkers
    Dat is zeker niet de bedoeling. Las net je reactie en heb het artikel ook gevonden. Het is nu al te laat om er wat aan te doen, maar dit is dan meteen de laatste.

    geplaatst op
  • @André en Mathijs:
    Het toevoegen van campagnetagging aan de bestemmings-URL’s geniet niet mijn voorkeur, omdat je dan zowel het verkeer van Google Shopping (organisch) als het verkeer van AdWords Product Extensions (betaald) in één bezoekersstroom meet, zonder daarbinnen te kunnen segmenteren.

    Hiernaast is de oplossing uit het artikel gemakkelijker te implementeren (je voegt een filter toe en klaar) dan het toevoegen van tags aan elke bestemmings-URL in de feed voor het Merchant Center.

    Nadeel van onze oplossing is dat je het verkeer vanuit Product Extensions niet kunt meten binnen Analytics, nadelen van de oplossing waar jullie over spreken zijn vervuiling van de data (organisch en betaald in één groep, zonder te kunnen segmenteren) en ingewikkeldere implementatie.

    @Marco:
    Het publiek van Marketingfacts verschilt natuurlijk van het publiek van Dutchcowboys. Ook is deze versie van het artikel uitgebreid met een link (PDF) naar het kleine onderzoek dat wij hebben uitgevoerd om op dit resultaat te komen. In deze PDF vind je, naast de ‘onderzoeksopzet’, de unieke id’s van andere Google producten, zoals video search en blogs. Genoeg additionele informatie, lijkt me.

    geplaatst op
  • @Sjors: je kunt prima onderscheid maken omdat AdWords de autocodering toevoegt aan de URL en die overruled de handmatige tagging.

    geplaatst op
  • @ André: Daar had ik niet aan gedacht. Dan kunnen beide opties de Product Extensions dus niet meten.

    Blijft nog steeds staan dat het instellen van een filter (naar mijn mening, ik begrijp dat jij daar anders over denkt) eenvoudiger is dan alle bestemmings-URL's binnen het Merchant Center te veranderen.

    Daarbij is Google Shopping traffic organic traffic en zou dus bij organic traffic ingedeeld moeten worden, niet bij campaign traffic. Dat vervuilt de (geaggregeerde) data van de organic en campaign segmenten.

    Ook Google zelf adviseert tegen het gebruik van zowel manual als auto-tagging:
    "it may result in conflicting data in some of your reports".

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.