TenPages.com: Vijftig verkochte manuscripten in anderhalf jaar via crowdfunding

30 oktober 2011, 19:10

De eerste tien pagina’s van een manuscript zijn vaak bepalend: pakt het verhaal je, lees je door of niet en leg je het weg, om nooit meer te bekijken? In februari 2010 schreven we over de lancering van TenPages.com. Een Nederlands crowdfunding initiatief: lezers financieren een boekpublicatie vooraf door aandelen te kopen á € 5. Zodra er op deze manier € 10.000 euro is opgehaald, wordt het boek uitgegeven. Als dit bedrag niet wordt gehaald, dan wordt € 4 per aandeel geretourneerd. Sinds die publicatie is het hard gegaan met TenPages.com. De teller staat inmiddels op 50 manuscripten die het benodigde aantal aandelen verkocht hebben.

Valentine van der Lande, oprichter/directeur van TenPages.com vertelt dat er inmiddels voor 30 manuscripten ook daadwerkelijk een uitgeefcontract is afgesloten. Niet onbelangrijk in het concept, maar een onderdeel van het concept wat in het eerste jaar qua uitvoering achterbleef. Dit werd veroorzaakt door een hoger dan verwacht aantal uit te geven manuscripten in het eerste jaar: 22 in plaats van de verwachte 6, hetgeen veel werk opleverde . Sinds er een fulltime Uitgeefmanager is aangenomen (dit jaar), loopt het aantal uitgeefcontracten flink op. Een van de gepubliceerde manuscripten is bijvoorbeeld de bestseller ‘ZoZuidas’. Maar ook [‘Arie-Wubbo: de ultieme roadmovie (op papier)’] is via TenPages.com uitgegeven: een boek, een populaire [soundtrack] en een [iPhone-app]. En qua zakelijke uitgaven is bijvoorbeeld ‘Meer inzicht en overzicht met mindmappen’ een succesvolle publicatie. Ook het aantal uitgeverijen is verbreed. Noodzakelijk ook, door het toegenomen aanbod manuscripten vanuit meer dan twintig verschillende genres: kinderboeken, thrillers, business, romans etc.

Lode Broekman
Docent Digital Marketing bij Hogeschool Van Amsterdam

Lode Broekman (1965) is een resultaatgerichte organisatieadviseur, erkend Senior Marketing Professional (SMP), met ruim 25 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie. Hij staat bekend om zijn klantgerichte en pragmatische oplossingen voor commerciële vraagstukken en verder om zijn boeiende presentaties. Daarnaast heeft hij veel ervaring als projectmanager. Hij is enkele jaren docent op de Hogeschool van Amsterdam, Commerciële Economie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!