De persoonlijkheidsdimensies van een SEO’er
De aanleiding voor dit artikel is een opmerking van een opdrachtgever van me: ‘jij bent niet zo van de korte termijn he’. Klopt, en ik denk dat dat een zeer nuttige karaktertrek is voor mijn vak. Het grappige is dat ik me ineens realiseerde dat die opmerking zowel over mij als persoon, als over mij als specialist ging. Ik geloof heilig dat iedere karaktereigenschap van een individu in sommige gevallen handig, en in andere juist weer onhandig is. Een ‘slechte’ eigenschap kan in een bepaalde situatie juist weer een ‘goede’ eigenschap zijn.
Maar als SEO specialisten bevinden we ons vaak in vergelijkbare situaties. We lossen vergelijkbare problemen op, hebben vergelijkbare doelen in vergelijkbare werkomgevingen. Dat zal ook wel iets typisch zijn voor andere specialistische beroepen, zoals advocatuur of boekhouding. Voor ons werk zijn bepaalde karaktereigenschappen dus handig, of juist niet. Het lijkt me daarom wel interessant om eens samen met jullie een poging te wagen om de persoonlijkheidsdimensies van SEO specialisten in kaart te brengen. Het gedachten experiment die ik nu met jullie wil uitvoeren, is om per karaktertrek te bedenken welke het ‘beste’ is voor een SEO specialist.
De SEO op de sofa
Nee, je hoeft niet te vertellen over je moeder. In plaats daarvan gebruiken we een psychologisch model waarop we het karakter van ‘de SEO’ kunnen plotten. Dat model is de ‘Big Five’ theorie.
De ‘Big Five’: theorie van karakterdimensies
Mijn schoonvader is psycholoog en stelde me voor om jullie te vertellen over de theorie van de ‘Big Five’. Deze is opgesteld na een onderzoek dat jullie ongetwijfeld zal bevallen: er zitten namelijk veel keywords en een flinke dosis statistische analyse in 🙂
Proefpersonen is gevraagd om de persoonlijkheid van hen bekende personen te omschrijven. Dat onderzoek is vaak herhaald zodat op een gegeven moment alle woorden in het Engelse taalgebied wel genoemd waren. Vervolgens lieten de onderzoekers er statistische analyses op los om zo groepen persoonlijkheidskenmerken op abstract niveau van elkaar te kunnen onderscheiden. Daar zijn vijf groepen uit voortgekomen, die je kunt beschrijven door tegengestelde karaktereigenschappen. De waarheid is uiteraard dat niemand 100% het een of het ander is, maar zich ergens tussen de twee bevindt, al naar gelang de situatie. Voor het Nederlandse taalgebied is dit onderzoek ook uitgevoerd. De Nederlandse ‘Big Five’ zijn:
- Extraversie vs Introversie
- Warm/altruïstisch vs Kil/doelgericht
- Zorgvuldigheid vs Laksheid
- Emotionele stabiliteit vs Neuroticisme
- Openheid vs Conservatisme
De ideale SEO specialist is…
Als je je met psychologie bezighoudt, ontkom je er niet aan om de theorieën op jezelf te betrekken, dus dat zal ik hier ook doen. In plaats van de ‘Big Five’ tot in detail uit te werken met allerlei voorbeelden, zal ik een aantal karakter eigenschappen van mezelf beschrijven die volgens mij handig zijn voor mijn beroep. Ik daag jullie uit om over hetzelfde na te denken!
p.s.: uiteraard is niemand 100% introvert of 100% extravert. Het gaat erom of een bepaalde karaktertrek normaliter handiger of juist onhandiger is in een typische SEO-situatie.
Sociaal of introvert?
Ik hou van een biertje, zoals m’n vakbroeders weten. Maar ik hoef niet per se in het middelpunt van de belangstelling te staan: liever niet zelfs. Daar staat tegenover dat ik makkelijk een praatje maak (handig voor sales). Introvertie heeft trouwens meer met sociaal gedrag dan onzekerheid of depressie te maken, dat is een fout die vaak gemaakt wordt.
Wat heeft dit met SEO te maken? Niet veel denk ik. Voor sales en presentaties is extraversie handig. Voor de rest maakt het niet zoveel uit.
Aardig of doelgericht?
Het liefst hebben we ze allebei natuurlijk. Een aardige SEO die doelgericht is: dat willen we allemaal! Maar het wordt problematisch wanneer we – om een bepaald doel te kunnen bereiken – eigenlijk even ‘niet aardig’ moeten zijn. Die twee staan in zo’n geval op gespannen voet met elkaar.
Ik denk dat een goede SEO toch vooral doelgericht is. Wij worden betaald om resultaten te halen.
Zorgvuldig of snel?
Dit is de karaktertrek die de aanleiding voor dit artikel vormde. Ik ben zorgvuldig. In de ogen van ongeduldige mensen kan dat gezien worden als ‘traagheid’. Maar snelheid kan ook ‘laksheid’ betekenen. Een goede SEO moet denk ik absoluut zorgvuldig zijn. Voors en tegens afwegen. Bedachtzame dingen zeggen. Guru’s die kant-en-klare antwoorden hebben voor complexe problemen blijken achteraf vaak valse profeten. Goede SEO heeft tijd nodig, en ruimte voor alternatieven.
Emotionel stabiel: zelfverzekerdheid
Ik weet inmiddels ook dat dit een vrij onzeker vak is. Het duurt lang voordat er resultaten zijn. Het effect van wat je doet is vaak lastig aan te tonen, en eigenlijk begrijpen niet zo gek veel mensen nou eigenlijk precies wat je doet. Je moet sterk in je schoenen staan, of jezelf goed kunnen verkopen.
Open-mindedness: de g33k
Er is geen enkele twijfel over mogelijk dat een goede SEO een g33k moet zijn, in de beste zin van het woord. Ons vak is moeilijk, heeft een steile, vaak technische leercurve, en is niet typisch iets waarmee je vrouwen kunt versieren op feestjes en partijtjes. Er zijn geen opleidingen voor en het vakgebied vereist behoorlijke vaardigheden op meerdere, inhoudelijk sterk verschillende vakgebieden. Vooral de technische component blijkt vaak een obstakel voor mensen die vanuit copywriting of marketing instromen. Maar commercieel denken en praten bijvoorbeeld, is voor technici vaak weer een hindernis.
De sterke eigenschap is hier dat een g33k juist typisch iemand is die zich dit soort kennis en vaardigheden eigen kan en wil maken. Daarnaast gebeurt er dusdanig veel in dit vakgebied dat een open blik voor nieuwe dingen, en de commitment om continu nieuwe dingen te leren, essentieel is. De valkuil is dat ‘the Next Big Thing’ voor meer wordt aangezien dan het is.
Andere eigenschappen?
Nu heb ik eigenlijk alleen maar naar een paar eigenschappen van mezelf gekeken die soms goed uitvallen. Ik heb ook genoeg slechte eigenschappen. Dat is soms handig, soms niet.
Hoe dan ook, waar ik eigenlijk vooral benieuwd naar ben, is of jullie andere eigenschappen kunnen noemen die volgens jullie horen bij een goede SEO. Ik bekijk het zelf vanuit mijn optiek, maar ben ook zeer benieuwd hoe anderen van buitenaf naar ons kijken: collega online marketeers bijvoorbeeld, web developers, opdrachtgevers. Misschien dat we zo samen wel een adequaat psychologisch profiel kunnen schetsen!
De link met SEO ontgaat me volledig in dit artikel. Ik zie niet zo in waarom het zo van belang is wat voor soort persoon je bent in relatie tot een vak als SEO specialst? Dat neemt niet weg dat het altijd goed is in het kader van zelfreflectie en de algemene beeldvorming, om na te denken over dit soort dingen. Kijk ook eens naar de theorie van de kernkwadranten van Daniel Ofman. Wat daar wel aardig aan is, is dat je aan je ‘allergie’ kunt achterhalen van voor pesoon je bent. Ben je bijvoorbeeld allergisch voor passiviteit, luiheid, dan is je kerneigenschap waarschijnlijk “gedrevenheid” en is je valkuil: drammerigheid. Je uitdaging is dan: geduld.
Zo, en nu weer aan het werk!
Sprititueel man.
Ideale SEO-er met kracht voor zijn werkgever/ opdrachtgever zou:
1- een trackrecord moeten hebben met daarbij cases met een bepaald budget en bereikte aantoonbare doelen
2- wellicht visie tonen op zijn / haar blog
3- op de hoogte zijn van SEO trends
4- competenties kunnen hebben om de rest van de organisatie een relevante focus op SEO te kunnen laten hebben zoals bij die van de tekstschrijver
@ MArcel. omdat ik in de seo branche werk, is dit artikel juist een feest van herkenning. verder superleuk dat jij je persoonlijke allergieen in kaart hebt gebracht hoor.heel nuttig.
Volgens mij is de term “geek” al de meest positieve vorm van “nerd” defenitie technisch 😉 L33T vind ik overigens echt iets voor script- kiddo’s/jockeys, nogal passé hè 😉
OT, oog voor detail lijkt me zeer belangrijk en zal alleen maar belangrijker worden neem ik aan. In markten waar de concurrentie het spelletje ook speelt -en dus de concurrentie hoog is- zijn het de details die het verschil kunnen maken tussen een eerste en tweede ranking, het effect daar weer van zal bekend zijn.
Andere eigenschappen zullen er niet voor zorgen dat het werk beter gebeurd maar kunnen wel ondersteunend werken bij de taak vervulling denk ik.
En als ik nou zeg dat je wel gewoon traag bent Ramon? 😛
@simme: Nou Simme, was het maar waar. Het in kaart brengen van je eigen kernkwadranten en bijbehorende allergieen kan een pittig klusje zijn 😉
Prachtige analyse en een feest der herkenning!
Ik denk wel dat er binnen de SEO nog een paar smaken zijn die hier en daar anders zijn. Want een freelance SEOer zal bijvoorbeeld zelf sales doen, terwijl een SEOer van een bureau dat vaak samen met iemand zal doen en een iin-house SEOer nooit sales hoeft te doen.
Daarnaast ben ik het met je eens dat SEO, zeker in vergelijking tot omliggende vakken als online advertising, een lange adem vergt. En dat betekend ook dat doelgerichtheid en vasthoudendheid belangrijk zijn. En dus moet je als SEOer niet al te aardig zijn. Je word immers ingehuurd om resultaat te boeken, niet omdat je zo gezellig bent bij de vrijdagmiddag borrel.
Zeker herkenbaar. Ik denk dat elke SEO-er aan sales moet kunnen doen, simpelweg om de strijd aan te gaan met de traditionele media kanalen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!