Top 100 Global Brands 2011: Tech merken domineren, Apple grootste stijger

Top 100 Global Brands 2011: Tech merken domineren, Apple grootste stijger

Elk jaar presenteert Interbrand de lijst met meest waardevolle merken. Voor het twaalfde achtereenvolgende jaar voert Coca Cola de ‘Best Global Brands’ - ranglijst aan. Daar dus geen verrassing. Coca Cola wordt gevolgd door IBM, Microsoft en Google. Het is wel duidelijk dat 2011 het jaar van de technologie merken is. Zeven van de top 10-merken en vier van de snelste stijgers zijn technologische merken. Apple klimt naar nr. 8 en is daarmee de sterkste stijger. Het zag zijn merkwaarde met maar liefst 58% toenemen en maakte daarmee zijn entree in de top 10 met een merkwaarde van 33,5 miljard dollar.

Het jaar van de technologie merken

Het afgelopen jaar zette de opmars van de technologische sector door. Zeven van de top 10-merken (IBM (nr. 2), Microsoft (nr. 3), Google (nr. 4), GE (nr. 5), Intel (nr. 7), Apple (nr. 8) en Hewlett-Packard (nr. 10) en vier van de snelste stijgers (Apple (nr. 8), Amazon.com (nr. 26), Google (nr. 4), Samsung (nr. 17), HTC (nr. 98) zijn technologische merken. Opvallende presteerders waren onder meer IBM dat sterke cijfers liet zien en daarmee het toenemende belang van het merk in de zakelijke markt onderstreept. Amazon.com heeft zich in recordtijd ontwikkeld tot een van ’s werelds sterkste merken, met een groeisprong van 32% over de afgelopen twaalf maanden. Een groot deel van het recente succes van Amazon.com is rechtstreeks te herleiden naar de sterke verkopen van de Kindle e-reader en die van e-books. De Taiwanese smartphoneleverancier HTC (98) debuteerde dit jaar op Interbrand’s Best Global Brands ranglijst. HTC bouwde zijn bedrijfsmodel recentelijk om van toeleverancier naar consumentenmerk en investeert flink in het ontwikkelen van naamsbekendheid bij de consument.

Het moderne merk: snel en wendbaar door duidelijke kern

Als gevolg van de aanhoudend instabiele markten en het onzekere bedrijfsklimaat in 2011 zijn de meeste merken druk bezig zich aan te passen aan de nieuwe realiteit. Patrick Stal, Director Business Development bij Interbrand Amsterdam: “Onzekerheid is de nieuwe status quo, waardoor het moderne merk wendbaar moet zijn. Consistentie, relevantie en betrokkenheid zijn absolute voorwaarden om als merk de snelle veranderingen in de wereld bij te kunnen houden en moeten in de kern van het merkbeleid geïntegreerd zijn. De merken die dit jaar de Top 100 haalden, laten zien dat zij ondanks de moeilijke economische omstandigheden, zijn blijven luisteren, ontwikkelen en innoveren om aan de veranderende voorkeuren en behoeften van de consument tegemoet te komen. Daarnaast blijven ze wel vasthouden aan een duidelijk gedefinieerde kern.”

Onderzoeksmethode

Interbrand stelt de top 100 van ’s werelds’ meest waardevolle merken samen op basis van een analyse van drie kernaspecten: de rol van het merk bij aankoopbeslissingen, de kracht van het merk gebaseerd op 10 kernfactoren van merkkracht en de financiële bijdrage van de producten en/of diensten die onder de merknaam worden aangeboden.

De lijst


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.