• E-mail
    wordt gesponsord door

Travel 3.0: Email & zoekmachine marketing voor de reisbranche

Travel 3.0: Email & zoekmachine marketing voor de reisbranche
, Upstream
@SimoneWeber

In een eerdere blog over het congres Travel 3.0 beschreef ik welke invloed het veranderende online medialandschap heeft op de reisbranche, en welke kansen dit biedt. De essentie van de sprekers Stephan Fellinger, Ben van der Burg en Richard Lamb was dat aandacht, zichtbaarheid, relevantie, relatie, service de belangrijkste kernwaarde voor Travel 3.0 zijn. We moeten weer leren omgaan met nieuwe technologisch ontwikkelen en kansen. In deze blog ga ik in op de presentatie van Peter van der Graaf en Wouter Blok over respectievelijk zoekmachine marketing en e-mail marketing.

Het zoekgedrag verandert, maar Google bepaalt!

Bron: Esther Gons

Travel is één van de branches die voorop loopt met zoekmachinemarketing, de topspelers zijn al sinds het begin actief met SEA en SEO. Interessant is dat je in de travel branche ook op niches kunt concurreren door de brede vraag.  Peter van der Graaf (Kloutscore 22) geeft in zijn presentatie aan dat o.a. local search, flight search en product search steeds belangrijker worden voor de reisbranche binnen Google.

Een andere verandering is dat reizigers steeds meer via vrienden, collega’s en andere (sociale) netwerken op zoek gaan naar hun vakantiebestemming. Deze gegevens worden nu nog in mindere mate meegenomen in de berekening van Google voor het tonen van zoekresultaten. Ervaring leert dat Google in aantal gevallen kiest voor het snel bieden van resultaat, boven relevantie.

Ook blijkt uit onderzoek dat online reserveren van vakanties door consumenten niet meer als eng wordt ervaren. Naamsbekendheid en de mening van vrienden is hierbij wel van groot belang. De Nederlandse reisbranche besteedt per jaar rond de 100.000.000 euro aan advertenties binnen Google.

Bekijk hier het interview met Peter de Graaf, door Richard Kok:

Relevance Rocks & Service Sells

Bron: Esther Gons

Wouter Blok (Kloutscore: 66), Chief Marketing Officer van EasyToBook en winnaar van Email Marketing Award 2011 laat aan de hand van van voorbeelden van EasyToBook zien hoe je nieuwbrieven zo optimaal mogelijk kan inzetten. Als een nieuwsbrief van EasyToBook binnen 3 maanden niet is geopend, wordt er een e-mail verstuurd waarin de ontvanger wordt gevraagd of hij of zij de nieuwsbrief nog wel wil ontvangen.

Een van de meest relevante nieuwsbrieven die wordt verstuurd naar reizigers is 7 dagen voor vertrek, met daarin:

  • Afbeelding hotel
  • Hotelgegevens
  • Locatie a.d.h.v. Google Maps
  • Contactgegevens Easytobook
  • Change your booking (directe link)
  • Wat is er te doen op deze locatie, beschikbaarheid en prijzen
  • Relevante blogartikelen van EasyToBook
  • Autoverhuur
  • Travelguides (te downloaden)

In de toekomst willen ze aan deze nieuwsbrief nog toevoegen: transfer van vliegveld naar hotel, Droam, Restaurants op locatie en Groupon deals op locatie.

Bekijk hier het interview met Wouter Blok, door Richard Kok:

De foto’s van het event zijn gemaakt door Henk Jan Winkeldermaat [@punkmedia]:

De presentaties zijn te bekijken op de website van het Innovatielab.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.