Wetenschappelijk onderzoek bewijst: eerste 10 seconden van websitebezoek cruciaal

20 september 2011, 06:14

Wetenschappelijk onderzoek (n=205.873 websites met elk 10.000 bezoeken) naar de tijd die bezoekers op een website doorbrengen heeft uitgewezen dat bezoekers binnen 10 seconden beslissen of ze op de site blijven of niet. In het stuk “Understanding Web Browsing Behaviors through Weibull Analysis of Dwell Time” (PDF) stellen Liu en collega’s vast dat de gemiddelde time-on-site geen goede meetmethode is. De tijd die gebruikers op de site doorbrengen varieert namelijk enorm. Een zeer groot gedeelte van de bezoekers verlaat binnen 10 seconden de site, terwijl slechts een heel klein gedeelte (~2%) lang op de site blijft. Een duidelijke waarde propositie van de pagina is nodig om de aandacht van de bezoeker vast te houden.

De onderzoekers stelden vast dat de tijd dat bezoekers op de website blijven een Weibull distributie volgt. Een Weibull distributie is een distributie patroon van data wat veelal gebruikt wordt om de time-to-failure van producten of onderdelen vast te stellen. Op basis van hoe lang het product goed gewerkt heeft kan het voorspellen wanneer het product het zal begeven. In het geval van time-on-site kunnen we simpelweg time-to-failure vervangen door het verlaten van de pagina (bounce).

De bounce rate volgt een zogeheten ‘negative aging’ effect: bezoekers weten dat de kwaliteit van web pagina’s enorm varieert, daarom gaan zij in de eerste 10 seconden van hun bezoek naar aanwijzingen om te bepalen wat de kwaliteit van de webpagina is. Bezoekers blijven niet gauw lang op een website, maar wanneer ze dat wel doen, kunnen ze er best lang spenderen.

Zoals in bovenstaande grafiek is af te lezen zijn de eerste 10 seconde cruciaal voor bezoekers om te bepalen of ze langer op de site blijven. Te zien is dat slechts een klein percentage langer op de site doorbrengt, maar dit is wel vele malen langer dan de tijd die de meerderheid van de bezoekers op de pagina door brengt. Ook binnen de eerste 20 seconden zijn er nog relatief veel bezoekers die de pagina verlaten. Na 30 seconden wordt de distributie nagenoeg plat.

Wat kan je hier uit leren? Globaal genomen zijn er dus twee soorten pagina’s:

  1. Slechte pagina’s, die bezoekers binnen enkele seconden verlaten
  2. Goede pagina’s, waar bezoekers enkele minuten doorbrengen

    Wanneer je webpagina de eerste 30 seconden overleeft blijven bezoekers lang op je site. Een duidelijke waarde propositie van de pagina is dus nodig om bezoekers vast te houden.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Michael

    Misschien heb ik wat gemist in het onderzoek, maar wellicht heeft dit gevonden resultaat wat minder te maken met de pagina kwaliteiten en meer met SEO / Addwords.

    Je wordt tegenwoordig bij het invoeren van een zoekopdracht met zo ontzettend veel resultaten geconfronteerd (inclusief retargetting) dat het niet anders kan dan dat je regelmatig bij de verkeerde sites terecht komt, en dus binnen 2 seconden besluit om weer weg te gaan.

    Maar ook is het belangrijk te realiseren dat wanneer ik 10 zoekresultaten krijg ik ze ook alle 10 graag wil bekijken, en dan kan pagina opmaak wel belangrijk zijn, maar de druk om ze toch allemaal te willen bekijken is best groot (keuze-stress).


    20 september 2011 om 07:28
    tjerk

    Dit is toch geen nieuws?

    Het is toch al enige tijd bekend dat een bezoeker op media: een banner/adword/. binnen 1,5 seconden beslist om er iets of niets mee te doen (lezen of klikken) en

    dat de bezoeker van een website in gemiddeld 6 seconden beslist om meer te gaan lezen/ in de site verder te kikken?

    Verschillend eye-tracking en statistiek onderzoek heeft dit al bevestigd. Dat is ook de reden waarom de landingspagina zo cruciaal is.


    20 september 2011 om 09:50
    DannyOosterveer

    @Michael,

    Bij het zoeken kun je natuurlijk ook kijken naar of de gebruiker snel zijn resultaat kan vinden, op diezelfde manier kun je die op website niveau bekijken of de bezoeker daar de informatie kan vinden die hij zoekt.

    @Tjerk,

    Het is zeker al lange tijd bekend dat er binnen korte tijd beslist wordt om er wat mee te doen of niet. Echter, dit onderzoek bevestigd dat ook wetenschappelijk. Dat wil vaak net wat meer zeggen dan onderzoeken die vanuit usability bureaus zelf worden gedaan. Daarnaast onderzoekt deze site een BULK aan site data, waarmee de resultaten dus extra valide zijn.


    20 september 2011 om 10:02
    Asjer Querido

    Misschien heb ik niet goed gelezen, maar mij is nog niet helemaal duidelijk of het slechts de bouncerate betreft, of dat het ook geldt voor vervolg pagina’s.

    Iemand een antwoord?


    3 februari 2012 om 09:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief