• Usability & design
    wordt gesponsord door

Wetenschappelijk onderzoek bewijst: eerste 10 seconden van websitebezoek cruciaal

Wetenschappelijk onderzoek bewijst: eerste 10 seconden van websitebezoek cruciaal

Wetenschappelijk onderzoek (n=205.873 websites met elk 10.000 bezoeken) naar de tijd die bezoekers op een website doorbrengen heeft uitgewezen dat bezoekers binnen 10 seconden beslissen of ze op de site blijven of niet. In het stuk “Understanding Web Browsing Behaviors through Weibull Analysis of Dwell Time” (PDF) stellen Liu en collega’s vast dat de gemiddelde time-on-site geen goede meetmethode is. De tijd die gebruikers op de site doorbrengen varieert namelijk enorm. Een zeer groot gedeelte van de bezoekers verlaat binnen 10 seconden de site, terwijl slechts een heel klein gedeelte (~2%) lang op de site blijft. Een duidelijke waarde propositie van de pagina is nodig om de aandacht van de bezoeker vast te houden.

De onderzoekers stelden vast dat de tijd dat bezoekers op de website blijven een Weibull distributie volgt. Een Weibull distributie is een distributie patroon van data wat veelal gebruikt wordt om de time-to-failure van producten of onderdelen vast te stellen. Op basis van hoe lang het product goed gewerkt heeft kan het voorspellen wanneer het product het zal begeven. In het geval van time-on-site kunnen we simpelweg time-to-failure vervangen door het verlaten van de pagina (bounce).

De bounce rate volgt een zogeheten ‘negative aging’ effect: bezoekers weten dat de kwaliteit van web pagina’s enorm varieert, daarom gaan zij in de eerste 10 seconden van hun bezoek naar aanwijzingen om te bepalen wat de kwaliteit van de webpagina is. Bezoekers blijven niet gauw lang op een website, maar wanneer ze dat wel doen, kunnen ze er best lang spenderen.

Zoals in bovenstaande grafiek is af te lezen zijn de eerste 10 seconde cruciaal voor bezoekers om te bepalen of ze langer op de site blijven. Te zien is dat slechts een klein percentage langer op de site doorbrengt, maar dit is wel vele malen langer dan de tijd die de meerderheid van de bezoekers op de pagina door brengt. Ook binnen de eerste 20 seconden zijn er nog relatief veel bezoekers die de pagina verlaten. Na 30 seconden wordt de distributie nagenoeg plat.

Wat kan je hier uit leren? Globaal genomen zijn er dus twee soorten pagina’s:

  1. Slechte pagina’s, die bezoekers binnen enkele seconden verlaten
  2. Goede pagina’s, waar bezoekers enkele minuten doorbrengen Wanneer je webpagina de eerste 30 seconden overleeft blijven bezoekers lang op je site. Een duidelijke waarde propositie van de pagina is dus nodig om bezoekers vast te houden.

Delen

0
2


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Misschien heb ik wat gemist in het onderzoek, maar wellicht heeft dit gevonden resultaat wat minder te maken met de pagina kwaliteiten en meer met SEO / Addwords.

    Je wordt tegenwoordig bij het invoeren van een zoekopdracht met zo ontzettend veel resultaten geconfronteerd (inclusief retargetting) dat het niet anders kan dan dat je regelmatig bij de verkeerde sites terecht komt, en dus binnen 2 seconden besluit om weer weg te gaan.
    Maar ook is het belangrijk te realiseren dat wanneer ik 10 zoekresultaten krijg ik ze ook alle 10 graag wil bekijken, en dan kan pagina opmaak wel belangrijk zijn, maar de druk om ze toch allemaal te willen bekijken is best groot (keuze-stress).

    geplaatst op
  • Dit is toch geen nieuws?

    Het is toch al enige tijd bekend dat een bezoeker op media: een banner/adword/. binnen 1,5 seconden beslist om er iets of niets mee te doen (lezen of klikken) en
    dat de bezoeker van een website in gemiddeld 6 seconden beslist om meer te gaan lezen/ in de site verder te kikken?

    Verschillend eye-tracking en statistiek onderzoek heeft dit al bevestigd. Dat is ook de reden waarom de landingspagina zo cruciaal is.

    geplaatst op
  • @Michael,

    Bij het zoeken kun je natuurlijk ook kijken naar of de gebruiker snel zijn resultaat kan vinden, op diezelfde manier kun je die op website niveau bekijken of de bezoeker daar de informatie kan vinden die hij zoekt.

    @Tjerk,

    Het is zeker al lange tijd bekend dat er binnen korte tijd beslist wordt om er wat mee te doen of niet. Echter, dit onderzoek bevestigd dat ook wetenschappelijk. Dat wil vaak net wat meer zeggen dan onderzoeken die vanuit usability bureaus zelf worden gedaan. Daarnaast onderzoekt deze site een BULK aan site data, waarmee de resultaten dus extra valide zijn.

    geplaatst op
  • Ik ben het met Tjerk eens,

    misschien heeft de wetenschap er wat aan, maar in de praktijk zijn dit soort onderzoeken redelijk overbodig.
    Je bericht vormde de inspiratie voor een eigen blogpost (http://bitly.com/nMlVLr), dus toch bedankt voor dit artikel !

    geplaatst op
  • Misschien heb ik niet goed gelezen, maar mij is nog niet helemaal duidelijk of het slechts de bouncerate betreft, of dat het ook geldt voor vervolg pagina\'s.

    Iemand een antwoord?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.