Wetenschappelijk onderzoek (n=205.873 websites met elk 10.000 bezoeken) naar de tijd die bezoekers op een website doorbrengen heeft uitgewezen dat bezoekers binnen 10 seconden beslissen of ze op de site blijven of niet. In het stuk “Understanding Web Browsing Behaviors through Weibull Analysis of Dwell Time” (PDF) stellen Liu en collega’s vast dat de gemiddelde time-on-site geen goede meetmethode is. De tijd die gebruikers op de site doorbrengen varieert namelijk enorm. Een zeer groot gedeelte van de bezoekers verlaat binnen 10 seconden de site, terwijl slechts een heel klein gedeelte (~2%) lang op de site blijft. Een duidelijke waarde propositie van de pagina is nodig om de aandacht van de bezoeker vast te houden.
De onderzoekers stelden vast dat de tijd dat bezoekers op de website blijven een Weibull distributie volgt. Een Weibull distributie is een distributie patroon van data wat veelal gebruikt wordt om de time-to-failure van producten of onderdelen vast te stellen. Op basis van hoe lang het product goed gewerkt heeft kan het voorspellen wanneer het product het zal begeven. In het geval van time-on-site kunnen we simpelweg time-to-failure vervangen door het verlaten van de pagina (bounce).
De bounce rate volgt een zogeheten ‘negative aging’ effect: bezoekers weten dat de kwaliteit van web pagina’s enorm varieert, daarom gaan zij in de eerste 10 seconden van hun bezoek naar aanwijzingen om te bepalen wat de kwaliteit van de webpagina is. Bezoekers blijven niet gauw lang op een website, maar wanneer ze dat wel doen, kunnen ze er best lang spenderen.

Zoals in bovenstaande grafiek is af te lezen zijn de eerste 10 seconde cruciaal voor bezoekers om te bepalen of ze langer op de site blijven. Te zien is dat slechts een klein percentage langer op de site doorbrengt, maar dit is wel vele malen langer dan de tijd die de meerderheid van de bezoekers op de pagina door brengt. Ook binnen de eerste 20 seconden zijn er nog relatief veel bezoekers die de pagina verlaten. Na 30 seconden wordt de distributie nagenoeg plat.
Wat kan je hier uit leren? Globaal genomen zijn er dus twee soorten pagina’s:
- Slechte pagina’s, die bezoekers binnen enkele seconden verlaten
- Goede pagina’s, waar bezoekers enkele minuten doorbrengen
Wanneer je webpagina de eerste 30 seconden overleeft blijven bezoekers lang op je site. Een duidelijke waarde propositie van de pagina is dus nodig om bezoekers vast te houden.