#PICNIC11 Gegevens als kunstvorm, de schoonheid van data.

17 september 2011, 06:01

Gistermiddag op PicNic werd ik ineens verrast door een heel bijzonder project. En aan de reacties later buiten te horen was ik niet de enige. Iedereen die de presentatie van dit project had gezien was onder de indruk. Een project gepresenteerd door Erik van Heeswijk en Jasper Koning van de VPRO. Helaas moeten we wachten tot 6 december voordat het project live gaat, maar zet het maar alvast in je agenda. De naam van het project: Nederland van boven. Dit wordt de mooiste vorm van data-presentatie die je ooit hebt gezien.

Cross mediaal

Nederland van boven wordt een cross-mediaal project. De VPRO zet bij dit project zo’n beetje alle gangbare media in zoals Televisie, Internet, Radio en de eigen TV-gids. Bij Nederland van Boven wordt ons een kijkje gegund in hoe Nederland er van bovenaf uitziet.

Volgens de VPRO:

Wie naar de krioelende mierenhoop kijkt die Nederland is, vraagt zich af waarom ons land niet elke dag totaal vastloopt in een ongelofelijke chaos. Tijdens de rust in de WK finale bijvoorbeeld, wanneer iedereen op hetzelfde moment naar de wc gaat, doortrekt en vervolgens nog even de frituurpan aanzet. Het antwoord laat zich uitsluitend geven van bovenaf, satellieten zien immers alles. Vanuit de lucht wordt zichtbaar wat vanaf de grond niet waarneembaar is. En zo is onder meer te zien hoe tijdens de rust van een belangrijke voetbalwedstrijd onze riolen, elektriciteitskabels en waterleidingen ternauwernood ontsnappen aan een fataal infarct. Wie de mensen zijn die zorgen dat dit elke keer weer goed gaat, zijn de helden in Nederland van boven.

Met behulp van satellietbeelden, helikopter beelden, oude kaarten, data van het Kadaster en Rijkswaterstaat, wordt Nederland onder de loep genomen. Wat er gebeurt tijdens evenementen maar ook statistische informatie.

BBC als voorbeeld

In 2008 heeft de BBC een soortgelijk project uitgevoerd genaamd, Britain from Above. De serie wordt tegenwoordig nog uitgezonden op TV en morgen is er zelfs een uitzending op BBC Two in HD.

Een serie die drie jaar lang uitgezonden wordt (herhaald) zal toch enige waarde hebben.

Jouw Nederland van boven

De website van Nederland van boven gaat de bezoeker een persoonlijke ervaring bieden.

Op een interactieve kaart van Nederland kan hij zien op in hoeverre de onderwerpen die in de afleveringen aan bod komen, invloed hebben op zijn directe leefomgeving. Als op televisie te zien is geweest wat er gebeurt wanneer de haven van Rotterdam een dag dichtgaat, kan de bezoeker op de kaart opzoeken welke winkels bij hem in de buurt nog worden bevoorraad. Elke uitzending biedt op deze manier een nieuwe ‘bril’ waarmee op de site naar de kaart van Nederland kan worden gekeken.

Tijdreizen met data

Natuurlijk weten we allemaal dat een plaatje meer zegt dan duizend woorden. Daarom zie je steeds vaker dat data van onderzoeken wordt weergegeven met behulp van Infographics. Maar wat nu als je de data van 24 uur vliegverkeer boven Nederland in een animatie zou zetten? Of de haven van Rotterdam waarbij je al het ingaande en uitgaande scheepsverkeer via datavisualisatie in een animatie zet? Tijdens PicNic liet Jasper Koning de preview zien van de haven van Rotterdam. De preview leidde tot veel gebiologeerde gezichten en een daverend applaus. Dit was pure eye-candy en heeft een direct effect op ons voorstellingsvermogen. Wat nu als we die en die data kunnen koppelen? Wat nu als je een jaar terug gaat in de tijd, of de komende tien jaar allerlei data vastlegt? Wat nu als we deze data real-time kunnen visualiseren? De mogelijkheden zijn enorm.

En ik kan het inderdaad wel proberen te beschrijven, maar beeld zegt meer dan duizend woorden. Of in dit geval, een animatie zegt meer dan miljoenen stukjes data.

Hieronder daarom twee fantastische animaties die de BBC heeft gemaakt. Die van de VPRO in December worden nog mooier, maar dit is al smullen.

24 uur scheepsverkeer door het kanaal.

24 uur het vliegverkeer boven het Engelse luchtruim.

Zet 6 december in je agenda!

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en advertising. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Hij schreef meerdere (e-)boeken over social media. Begin 2016 ontwikkelde hij het P.E.A.S. (c) Model voor Social Selling met LinkedIn. Ondertussen wordt deze aanpak door meer dan 210 (inter-)nationale organisaties toegepast.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!