Online Customer Profiling: Een betere online ervaring in 4 stappen

1 september 2011, 06:00

Als online marketers doen we er alles aan om de beste online ervaringen te creëren. Uiteraard omdat onze bezoekers waardevol voor ons zijn, maar meer nog omdat we dolgraag onze conversie willen verhogen. Gelukkig hoeft het een het ander niet uit te sluiten. En dat is precies waar online engagement om draait: op verschillende kanalen de beste online ervaringen voor de bezoeker creëren. Ervaringen waarvan zowel je bezoeker als je merk de vruchten plukken.

Deze gastbijdrage is geschreven door Ruud Verstraeten (@RuudVerstraeten). Ruud is actief als International Online Marketer bij GX Software.

Of het nu gaat om kortingen, giveaways of promoties, een win-win-situatie is nog steeds een van de beste manieren om klanten te winnen. Hoe kunnen we nu win-win-situaties creëren met een publiek dat steeds meer verspreid is en steeds heterogener wordt? Een mogelijke manier is het opbouwen van klantprofielen om je publiek te leren kennen. Hieronder lees je hoe je in vier stappen Online Profiling optimaal kunt inzetten voor jezelf en je online bezoekers.

1 Een doel werkt altijd twee kanten op

Zorg dat je altijd een doel voor ogen hebt voordat je een online ervaring creëert. Dit is een open deur. Maar realiseer je je ook dat er een verband moet zijn tussen jouw doelstelling én die van je bezoeker?

Ik bedoel het volgende. Stel bijvoorbeeld dat jij Ikea bent en meer kindermeubels wilt verkopen. Tegelijkertijd stelt je klant zich ten doel een bed voor zijn vijfjarige kind te kopen, of meer specifiek, een bed dat ten minste geschikt is voor de komende vijf jaar terwijl het kind flink in de groei is. Op basis van de overlap in deze 2 doelen, kunnen we ideeën voor een waardevolle online ervaring creëren.

Zo zou je voor je website bijvoorbeeld een eenvoudige tool kunnen ontwikkelen waarmee ouders kunnen voorspellen welke lengte hun kind over een aantal jaren heeft. De in deze tool ingevoerde gegevens zouden niet alleen kunnen worden gebruikt om een geschikt bed aan te bieden, maar ook voor latere promoties. Doordat bijvoorbeeld leeftijd, lengte en misschien zelfs geslacht van het kind bekend zijn, zal de Ikea-website in de toekomst de juiste producten en promoties kunnen aanbieden en zelfs op maat gesneden e-mails kunnen versturen.

2 Wat levert het de bezoeker op?

“Waarom zou ik tijd op jouw website doorbrengen?” Dat is een vraag die elke bezoeker stelt, bewust of onbewust. Het antwoord is duidelijk. Vanwege een aantrekkelijk voordeel. Dat kan een spel zijn, een download, bepaalde informatie, een korting of wat dan ook. In bovengenoemd voorbeeld is het gemakkelijk; je helpt je klant bij zijn ‘buying journey’. Maar zelfs voordat je online bezoeker klaar is om te kopen, kun je hem dingen aanbieden die je kunnen helpen erachter te komen wie hij of zij is. In het geval van Ikea zou je bijvoorbeeld kunnen overwegen de klant kinderkleurplaten aan te bieden. Alle bezoekers van je website die een kleurplaat downloaden, zijn potentiële kopers van kindermeubels. Met andere woorden, het produceren van content die voor je online bezoekers een bepaalde waarde (of een bepaald plezier) vertegenwoordigt, kan heel goed nuttig zijn om de persoon achter het computerscherm te leren kennen.

3 Wat kan het jou als bedrijf opleveren?

Het aanbieden van ‘gratis content’ is niet gratis, evenmin als het aanbieden van ‘gratis giveaways’. Dus waarin schuilt het voordeel voor jou als online marketer? Het antwoord is dat we onze online bezoekers willen leren kennen zodat we ze op onze website gerichte content kunnen aanbieden en een effectievere verkoop kunnen realiseren. Is het niet vreemd dat we de hoofdprijs betalen voor het targeten van advertenties, maar dat zodra een potentiële klant de door ons gebouwde landingspagina komt, we vergeten lijken te zijn waarom we die hoofdprijs hebben betaald: de klantprofielgegevens.

Maar online engagement gaat niet alleen over het verkopen van producten. Stel dat je ziet dat je website door veel ouders wordt bezocht, of door een heleboel studenten. Daaruit kun je bepaalde conclusies trekken over wat voor soort content je het beste kunt produceren, of hoe je online ervaringen op maat kunt maken en in meer algemene zin een effectievere website kunt creëren.

4 Het meten van de resultaten van Online engagement

De manier waarop je online engagement meet, hangt uiteraard af van de doelen die je stelt. Likes, traffic, conversies, omzet, etc. Hoe meer je wilt weten, hoe complexer de meting wordt. Het is daarom belangrijk om de manier waarop je je online engagement wilt meten, van tevoren goed te plannen. Hierbij luidt de gouden regel: houd het simpel. Twee of drie meetwaarden leveren meestal genoeg informatie op over de campagneresultaten.

Wat nog belangrijker is: meetwaarden uit online engagement-campagnes kunnen tot fantastische ideeën leiden voor nieuwe online engagement-ervaringen. Zo kun je er bijvoorbeeld achter komen dat e mailcampagnes die gebaseerd zijn op online gedrag, erg goed worden ontvangen. Of dat downloads die je bezoekers door de koopcyclus leiden, de conversie een flinke stimulans geven. Dat is nog eens nuttige kennis!

Wat voor engagement-ervaringen zou jij creëren als je toegang had tot de online profielen van je bezoekers?

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!