Hoe blijf ik uit de Gmail spambox?

22 augustus 2011, 05:25

Je kunt je nieuwsbrief nog zo goed optimaliseren, maar als je de inbox van de lezer niet haalt, blijft er weinig van over. Gelukkig kun je door goed gedrag bij veel mail providers op een whitelist komen. Bij Gmail werkt alles net even anders, en vereist een andere aanpak om te zorgen dat je mailing in de inbox van je leden komt.

Deze gastbijdrage is geschreven door Bart Fellinger. Bart is email specialist bij Acervus.

Hoe werkt de Gmail spambox?

Doordat Gmail niet met een whitelist werkt, loopt iedere afzender het risico in de spambox te belanden. Voor het classificeren van spam leunt Gmail, net zoals vele andere Google producten, zwaar op de ervaring van haar gebruikers. Bij elke mail hebben Gmail gebruikers namelijk de mogelijkheid om deze als spam te markeren. Kom je onterecht aan in de spambox? Dan heeft een gebruiker weer de mogelijkheid om op ‘geen spam’ te klikken. Elke keer als een Gmail gebruiker op ‘spam’ of ‘geen spam’ klikt, wordt jouw reputatie als afzender beïnvloed. Deze reputatie heeft grote invloed op de aflevering bij alle Gmail gebruikers. Kortom: je kunt niet op een whitelist komen, maar wel op een blacklist!

Hoe blijf ik uit de Gmail spambox?

Er zijn twee manieren te garanderen dat jouw nieuwsbrief altijd in de inbox van een Gmail gebruiker aankomt:

  • Jouw e-mailadres is opgenomen in de lijst van contactpersonen van de gebruiker.
  • De gebruiker heeft op ‘geen spam’ geklikt.

Beide punten kun je stimuleren door nieuwe abonnees een heldere welkom mail te sturen. Vraag in deze mail of de lezer jouw e-mailadres aan zijn/haar lijst met contactpersonen wilt toevoegen en wees duidelijk wat voor berichten je de komende periode zult sturen. Bied abonnees daarnaast de optie om interesses op te geven plus de frequentie waarop ze jouw mail willen ontvangen (dagelijks, wekelijks, maandelijks).

Tot slot is de bron van het e-mailadres een grote factor bij de aankomst van je nieuwsbrieven. Kies je er voor om e-mailadressen aan te kopen via marketingcampagnes, wees dan erg selectief. Voor je het weet vul je jouw database met adressen van mensen die totaal niet binnen de doelgroep vallen. Mocht dit toch het geval zijn, zorg dan dat een gebruiker zich eenvoudig kan uitschrijven. Dit zal je een hoop klikken op de spam knop besparen!

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Henk Hoekstra

    “Beide punten kun je stimuleren door nieuwe abonnees een heldere welkom mail te sturen” Dit is wel wat lastig als de mail in de spambox komt? Je kan beter op de website zelf de gebruiker informeren… dan weet je zeker dat de ontvanger de informatie te zien krijgt!


    22 augustus 2011 om 06:28
    Bas

    Als je een mail verwacht, dan kijk je na een paar dagen meestal toch even in het spamfilter? Maakt niet zoveel uit of je dan op de site of in een mail deze handeling vraagt..

    Maargoed, laatst zat er een mail van SEOmoz tussen m’n Gmail-spam, dus zo makkelijk is het nog niet om een 100% bulletproof mail op te stellen.


    22 augustus 2011 om 08:52
    Rick Vugts

    Bas: Think like the fish, not the fishermen.

    Jij als computersavvy persoon kijkt misschien in de spamfilter, maar veel doorsneegebruikers doen dat niet.


    23 augustus 2011 om 05:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!