Nederlanders brengen weinig tijd door op sociale netwerken

19 augustus 2011, 03:10

comScore heeft haar maandelijkse engagement cijfers gepubliceerd over het internetverkeer in Europa in de maand juni 2011. Daaruit blijkt dat Nederland koploper is wat betreft het aantal uren die we online spenderen. De gemiddelde internettende Nederlander bracht 34,1 uur door op het web. In die tijd bezochten we gemiddeld 3.268 webpagina’s. Alleen Turken bezoeken maandelijks gemiddeld meer pagina’s. Nederland scoort ver boven het Europees gemiddeld: de gemiddelde European brengt 26,1 uur online door en bezoekt 2.684 pagina’s per maand.

Opvallend is dat de Turken relatief veel pagina’s bezoeken in vergelijking met de tijd die men online doorbrengt. Zo blijven Turken gemiddeld 33 seconden op een pagina, daarmee scoren ze het laagst in heel Europa. Nederlanders scoren redelijk gemiddeld, we brengen afgerond 38 seconden door op een webpagina.

In vergelijking met de rest van de wereld scoren Europeanen sowieso hoog. Wereldwijd ligt het gemiddelde op 23,1 uur en 2118 pagina’s per maand.

Best bezochte websites

De lijst met best bezochte websites is redelijk onveranderd. Google sites staan nog altijd bovenaan met ruim 360 miljoen unieke bezoekers. Microsoft (335 miljoen unieke bezoekers) en Facebook (246 miljoen) maken de top 3 compleet, en houden Wikimedia flink op afstand (153 miljoen). Grootste stijgers zijn reiswebsites, een logische trend gezien het seizoen.

Nederlanders spenderen weinig tijd op sociale netwerken

Social netwerk sites houden bezoekers duidelijk het langst vast. Bezoekers van Facebook spenderen gemiddeld 5 uur en 29 minuten per maand op de site. Bezoekers aan het Russische sociale netwerk Vkontakte brengen echter nog meer tijd door op de site, gemiddeld 7 uur en 45 minuten per maand.

Interessant is om deze cijfers te vergelijken met de cijfers van Facebook en Hyves binnen Nederland. Daaruit blijkt dat de gemiddelde Facebook bezoeker namelijk 2 uur en 24 minuten doorbrengt op de site, en bezoekers aan Hyves blijven daar gemiddeld en 4 uur en 12 minuten. Deze cijfers liggen flink lager dan het Europees gemiddelde voor Facebook: Nederlanders zijn dus niet zo hooked aan sociale netwerken als elders in Europa. Zoals Daniel Broen hieronder opmerkt zou dit gedeeltelijk verklaart kunnen worden door het feit dat veel Nederlanders zowel tijd op Facebook als op Hyves doorbrengen.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

5 Reacties

    danielbroen

    Telt het feit nog mee dat veel Hyvers in NL ook wel Facebook hebben en je dus op kan tellen? Waar mensen in andere landen op één netwerksite actief zijn zijn wij er op twee.


    19 augustus 2011 om 05:14
    DannyOosterveer

    Goede opmerking, heb het maar even ter verduidelijking aan het stuk toegevoegd.


    19 augustus 2011 om 05:28
    Jeroen

    Het mobiel verkeer wordt hierbij niet mee genomen.


    19 augustus 2011 om 06:34
    iscoop

    Iemand toevallig inzage in de exacte methodologie en het volledige rapport? If not: no prob, ik raak er wel aan. Thanks!


    1 september 2011 om 17:42
    Demelza

    Now I feel stipdu. That’s cleared it up for me


    8 juli 2015 om 12:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!