Vorige maand publiceerden we er al over: over een maand is Facebook groter dan Hyves. Nu is het dus zover, de laatste cijfers van comScore laten zien dat Facebook in juli dit jaar meer unieke bezoekers had dan concurrent Hyves. In totaal bezochten 7.278.000 unieke bezoekers Facebook vanuit Nederland, terwijl Hyves er 79.000 minder ontving. Desalniettemin was het bezoek aan beide sociale netwerken vanwege de vakantieperiode minder hoog dan in de maand ervoor.

Een kanttekening hierbij is dat de cijfers deels te verklaren zijn door de toestroom van toeristen in Nederland. Desalniettemin zet het de trend voort zoals we die eerder beschreven.
Ook in juli brengen Hyvers nog altijd meer tijd door op de site. Bezoekers brengen gemiddeld 4 uur en 12 minuten door op Hyves, terwijl op Facebook bezoekers gemiddeld 2 uur en 24 minuten blijven plakken. Wel neemt de gemiddelde time on site bij Facebook consistent doch sterk toe, zoals in onderstaande grafiek is te zien. Bij Hyves is de ontwikkeling roeriger, maar nog altijd spenderen bezoekers flink meer tijd op Hyves door dan op Facebook.

En nu?
Wat betekent dit nu? Natuurlijk is dit slechts een mijlpaal voor een ontwikkeling die al langer gaande is. Het nationale Hyves moet het afleggen tegen de internationale grootmacht. Deze trend geldt niet alleen voor Nederland. De wereld ziet er anno juni 2011 een stuk blauwer uit dan twee jaar ervoor:
.png)
Het is echter zeker niet het geval dat Hyves nu dood is, voorlopig draaien de netwerken prima naast elkaar. Hyves is nog altijd krachtig omdat het bezoekers lang weet vast te houden met de vele rand content die op het platform wordt aangeboden. Daarnaast biedt het platform veel mogelijkheden voor adverteerders. Uit een eerder artikel kwam al naar voren dat (met name vrouwen) tussen de 45 en 54 jaar oud brengen veel tijd door op Hyves. Ook scoort Hyves sterker in het segment 15-24 jarigen. Ook al is het verschil klein, Hyves lijkt populairder onder mannen, en Facebook onder vrouwen.