Boekrecensie: The Hidden Power of Your Customers

17 augustus 2011, 08:41

The Hidden Power of Your Customers: 4 Keys to Growing Your Business Through Existing Customers, zoals de volledige titel van het boek luidt, pleit voor het belang van de customer base als peiler van het bestaansrecht van de organisatie. Goede customer service was ooit voor elke winkel belangrijk. Processen, systemen, automatische klantafhandeling en de technologische groei hebben er voor gezorgd dat organisaties de klant gaandeweg uit het oog zijn verloren. Door grote organisaties gezien als ‘cost center’ en door kleine bedrijven als ongemak, de afstand tussen consument en organisatie is nog nooit zo groot geweest. Web 2.0 heeft deze ommezwaai aan het licht gebracht, omdat het de machtsbalans tussen organisaties en haar klanten herstelt.

In haar boek pleit Becky Carroll voor empathie als de verbinding tussen organisatie en de klant en zijn peers. Goede customer service is noodzakelijk voor het voortbestaan van de organistie. Personaliseren en faciliteren van de customer experience, gedreven door empathie, is de sleutel voor succesvolle customer service. De kracht van sociale verbindingen, of word of mouth, wordt daarbij het verlengde van de marketinginspanningen.

De toekomst van de organistie is geworteld in gedeelde ervaringen. Web 2.0 faciliteert die gedeelde ervaringen, positief of negatief. Het mooie hiervan is dat je als bedrijf de keuze hebt welke ervaringen je klanten zullen delen. Als je voor een positieve klantervaring kunt zorgen, ervaar je als bedrijf de kracht van connected consumerism, wat voor een veel groter sociaal effect kan zorgen dan alleen de eerstegraads vrienden en familie.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Becky Carroll

    Dank je wel for the nice article on my book! I appreciate the support, and I am glad you like the things I said in the book.

    You rock!


    17 augustus 2011 om 17:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!