Media monitoring in een ideale wereld

9 augustus 2011, 03:35

Is het genereren en bijhouden van artikelen in de media een onderdeel van je dagelijkse werk? Dan deel je misschien mijn frustratie: volgens mij is er veel meer te halen uit online media monitoring.

Natuurlijk haal ik veel onmisbare informatie uit mijn dagelijkse overzicht van de knipseldienst. Ook Google Alerts kan ik niet missen, om meteen op de hoogte te zijn van een nieuwtje. Maar als ik mijn gedachten de vrije loop laat, dan is er nog een hoop verbetering te behalen. Het toverwoord is integratie – er zijn nu nog te veel verschillende tools nodig om online coverage te monitoren, te delen en te rapporteren.

Oftewel: online media monitoring in een ideale wereld.

(Even voor de duidelijkheid: we hebben het over het monitoren van online media. Over social media monitoring is al het nodige verschenen, zoals hier, hier en hier.

Compleet

Voor de hand liggend, maar toch het allerbelangrijkst: er mag niks gemist worden. Ook niet van een site die moeilijk doorzoekbaar is voor bots.

Snel

En het liefst zo snel als Google Alerts, please (of sneller nog!).

In mijn inbox

Een mail per dag met alle online coverage en een archief zijn een basisvereiste. Maar… Soms wil je meteen op de hoogte worden gebracht. Bijvoorbeeld als je klant wordt overgenomen, als de CEO vertrekt, bij een plotselinge daling in de aandeelprijs of een aangekondigde productintroductie. Een email-alert is dan wel zo praktisch.

Social statistics

Ik wil graag weten hoe vaak een online artikel is gedeeld via Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+. Dat lijkt me toch best eenvoudig?

Screenshot

Veel bedrijven (lees: onze klanten) houden een knipselmap bij. Misschien niet meer in een mapje op de balie, maar wel digitaal. Iedereen die regelmatig online knipsels in een PDF heeft moeten opslaan, weet dat dit heel lelijk wordt, of veel te veel tijd kost om het mooi te maken.

Waarom bestaat er geen tool om een artikel in een PDF te vangen en informatie toe te voegen? Ik snak naar een monitoring-tool waarmee je:

– Een screenshot kunt maken van zowel het logo van de publicatie als het artikel zelf;

– Een aantal aanvullende velden kunt invullen (datum, onderwerp, link naar het artikel);

– Eventueel automatisch het aantal bezoekers per maand kunt vermelden (bijvoorbeeld via URLinformatie.nl).

Opslaan en delen

Ik weet dat het te veel gevraagd is, maar als deze clippings nu ook nog kunnen worden opgeslagen op een online portal die ik kan delen met mijn klant, dan spring ik een gat in de lucht.

Voordat ik de auteursrechtenpolitie op mijn dak krijgt: ik weet dat een PR-bureau knipsels maar mag delen met één persoon in de organisatie bij de klant. Maar dat is te ondervangen, door het wachtwoord ook maar met één persoon bij de klant te delen.

Statistieken

Als je zo’n online portal eenmaal hebt, is het maar een kleine stap om in een grafiek inzichtelijk te maken hoeveel knipsels een PR-campagne heeft opgeleverd. Zo kun je eenvoudig zien hoe het aantal knipsels zich het afgelopen jaar heeft ontwikkeld (eventueel in combinatie met het aantal tweets, Facebook- en LinkedIn-updates dat naar deze artikelen verwijst).

Alles-in-1

Nu ga ik te ver, ik weet het. Maar toch, het is het proberen waard: waarom bestaat er nog geen tool voor alle online monitoring én rapportage? Veel PR-bureaus werken met wekelijkse of maandelijkse rapporten waarin wordt bijgehouden wat er de afgelopen maand is gebeurd (op het gebied van persberichten, artikelen, interviews, social media en noem maar op) en wat dat aan coverage heeft opgeleverd. Nu wordt deze informatie handmatig samengesteld door degenen die op een account werken.

Dat moet toch makkelijker kunnen? In mijn ideale wereld is er één integrale dienst voor:

– Het monitoren van media

– Een database van perscontacten

– Het delen en beheren van persmaterialen met een klant

– Rapportage

Neem bijvoorbeeld een persbericht. In alle fases (van de input tot aan het schrijven, afstemmen met de klant, uitsturen, monitoren van media-coverage tot aan rapportage) zou je gebruik moeten kunnen maken van één tool. Dat vereist waarschijnlijk wel wat ontwikkelwerk, maar volgens mij heb je een heel sterk verkoopargument bij alle PR-bureaus ter wereld als je dit kunt bouwen.

Misschien draaf ik inderdaad door. Maar dat het beter zou kunnen dan de eendimensionale tools die nu nog op de markt zijn, daar ben ik van overtuigd.

Freek Janssen
Content Strategist bij Philips

Creative strategists, with a (very) strong belief in two rules: (1) Put the audience first in every story you tell (2) Have a good time whilst doing so. Every piece of content create with enthusiasm, will be met with enthusiasm. I learned the storytelling metier in journalism. Then I helped businesses to improve the way they communicate; first at an international integrated comms agency, now in an integrated comms team at Philips. My sweet spot is building the bridge between strategy and execution. Specialties: storytelling, content strategy, messaging, media relations / PR.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Raedts

    Dag Freek,

    in een ideale wereld kijkt PR verder dan alleen naar haar eigen behoefte, wat er op het sociale web gebeurt is namelijk ook interessant voor marketing, productontwikkeling, customer service, en noem alle silo’s binnen een organisatie maar op.

    In een ideale wereld worden gevonden berichten dus ook intern gedeeld. En in een ideale wereld ziet PR wat de reactie is van customer service op een bericht.

    Een deel van wat je vraagt is wel erg makkelijk te vragen. Als een site de content niet wil delen en bots de toegang weigert, wat wil je dan doen? Natuurlijk zijn er trucs uit te halen maar “alles” zal je nooit hebben. Er zijn altijd sites en fora die niet publiek zijn (gelukkig maar).

    Als je social media monitoring benadert vanuit een silo zal het je weinig heil brengen. Klanten zitten namelijk niet in silo’s. Wat niet weg neemt dat ik je wensen snap, ik vraag me alleen af welke diensten je op dit gebied al geprobeerd hebt, want volgens mij is er best wel wat te koop.


    9 augustus 2011 om 09:36
    Frheek

    @ludoraets: Ik heb het ook nadrukkelijk níet over social media monitoring, want dat is een heel ander verhaal. Dit kan (en moet inderdaad) gedeeld worden binnen de organisatie. En ik besef me dat ik veel vraag, maar het leek me wel een zinvolle oefening om op een rij te zetten waar mijn ideale tool aan zou voldoen.

    De ’teaser’ op het einde is vooral bedoeld om discussie uit te lokken: ik begrijp dat dit nog niet bestaat en misschien ook nooit ontwikkeld zal worden. Maar ik blijf hopen!

    @Michiel: Ik begrijp het, auteursrechten blijven een beperking. Geldt dat ook voor een tool voor het opslaan van knipsels? Dat zou echt bovenaan mijn verlanglijstje staan (desnoods apart als browser plugin). Hiermee zouden we honderden uren op jaarbasis kunnen besparen.


    9 augustus 2011 om 16:56
    Achmed Awad

    @Freek: Erg leuk geschreven, maar niet zo onmogelijk als je in eerste instantie zou denken. Waar jij naar op zoek bent is een platform wat in staat is (semantische) data flexibel en op vraag van vorm en structuur kan veranderen zodat er nieuwe inzichten ontstaan, waar weer rapportages uit gedraaid kunnen worden. Ten minste als ik je goed begrepen heb.

    Ik persoonlijk werd meteen erg enthousiast toen ik las hoe enthousiast en goed doordacht je dit bracht. Vind je het leuk om eens een bij ons een brainstorm sessie bij te wonen? We zijn namelijk al aardig in de richting gekomen van wat jij schetst als jouw ideale omgeving, maar het kan natuurlijk altijd beter…


    9 augustus 2011 om 18:19
    Frheek

    @Achmed: Daar kan ik natuurlijk geen ‘nee’ op zeggen ;). Ik neem aan dat jullie platform ook kan filteren welke content afkomstig is van media-websites?


    9 augustus 2011 om 18:40
    Achmed Awad

    @Freek: Yes, categorisering van de bron is een belangrijk uitgangspunt!


    9 augustus 2011 om 19:07
    Michiel van Gaalen

    @Freek Ja ook voor het opslaan gelden weer specifieke regels. We hebben klanten die hun complete archieven hebben moeten vernietigen ikv compliancy regels. Zij werden door hun juristen gewezen op verschillende punten waarmee ze risico’s liepen. Ik heb even niet de specifieke punten paraat maar lees de regelgeving hier goed op na. Gaat al snel over punten als, aanleggen van een database ( dat is het voor de wet als je het doorzoekbaar maakt), tijdsduur van opslag (waar verschillende uitgevers ook weer verschillende tijden voor hanteren 30 dagen-90 dagen maar niet voor jaren!), het voor meerdere mensen toegankelijk maken etc.

    Nogmaals technisch is het allemaal geen probleem. Waar het aan ontbreekt is een duidelijke richtlijn wat je er in bepaalde gevallen, bijvoorbeeld zoals jij hebt geschetst, wel mee mag doen. Nu is vooral vastgelegd wat niet mag, zonder dat er een eenduidige oplossing wordt geboden waar je mee verder wordt geholpen. Wij zijn er samen met meerdere klanten al regelmatig op vastgelopen. Het zou goed zijn als de branche als geheel opstaat en deze vraag bij de uitgevers (NUV, NDP etc) voorlegt!


    10 augustus 2011 om 05:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!