App ontwikkelaars verdeeld over verdienmodel

9 augustus 2011, 02:56

Ontwikkelaars van applicaties zijn van plan in 2011 minder vaak applicaties betaald weg te zetten. Waar vorig jaar nog 59 procent heil zag in applicaties tegen betaling is dit in 2011 afgenomen tot 50 procent. Een zelfde aantal ontwikkelaars zal in 2011 gebruik maken van het verdienmodel van in-app aankopen (+8 procent). Daarmee is een trend zichtbaar dat steeds meer ontwikkelaars gebruik maken van het moneytizen van klanten die de applicaties intensief gebruiken, in plaats van te verdienen aan de verkoop aan nieuwe gebruikers. Deze bevindingen zijn het resultaat van een onderzoek van IDC en Appcelerator (N=2.000) naar app business modellen.

Grootste stijgers onder de verdienmodellen zijn near-field communication en mobile commerce. Ontwikkelaars geven echter ook aan dat in-app purchases niet de heilige graal onder de verdienmodellen is. Zowel app sales als in-app purchases bestaan al enige tijd naast elkaar. Veel app ontwikkelaars geven aan dat het aantrekken van nieuwe klanten nog steeds de hoogste prioriteit heeft. Er is dan ook niet sprake van een one-size-fits-all business model. Sommige applicaties lenen zich voor de verkoop waar anderen meer geschikt zijn voor in-app aankopen.

Daarnaast wordt voor ontwikkelaars de cloud steeds belangrijker. Het onderzoek laat zien dat de integratie van social media services steeds belangrijker wordt. De meeste applicaties staan ook niet op zichzelf, maar halen ook weer data op die ergens in de cloud staat. Zo haalt de puzzle-game Crosswords bijvoorbeeld haar puzzels op van verschillende servers. Ook gebruikt het de cloud om de voortgang de synchroniseren tussen verschillende devices. Naast de applicaties zie je dat Android dit bijvoorbeeld zelf ook intensief doet. Bij het invoeren van je Google account haalt het toestel bijvoorbeeld direct alle contactpersonen en email op.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Rick Vugts

    Bedankt voor het overzicht Danny. Zelf ben ik enige tijd bezig met het ontwikkelen van mobile apps (en games) en de keuze van monitizing is regelmatig een breinbreker. Zelf zit ik met een game die je kan blijven spelen. Een maandelijkse fee (ala world of warcraft) kan zeer rendabel zijn, maar in-app purchases zullen hierbinnen ook zeer natuurlijk en niet te opgelegd zijn. Een combinatie is uiteraard mogelijk.

    Ik zal het volledige rapport eens downloaden, want ik ben benieuwd of er nog onderscheid wordt gemaakt tussen diverse apps en games en of daar dezelfde grafieken bij getoond worden. Bovenstaande grafiek is wel erg algemeen. Zoals je ook al aangaf lenen sommige producten zich niet logisch voor het ene verdienmodel t.o.v. het andere. Als er dan komend jaar meer van het eerste soort producten worden geproduceerd is het logisch dat het percentage gebruikte verdienmodellen ook verschuift.


    10 augustus 2011 om 05:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!