Marcel Houtman treedt toe tot bestuur PIBN

18 juli 2011, 10:52

LBI Lost Boys’ Marcel Houtman treedt per 1 juni 2011 toe tot bestuur van Platform Internet Bureaus Nederland, de branchevereniging voor de online industrie. Houtman neemt de bestuursplek in van Jurgen Overweg, directeur van Evident Interactive en een van de originele oprichters van PIBN. Hij verlaat na negen jaar het bestuur van de branchevereniging. Houtman wil zich binnen het bestuur graag hard maken voor de professionaliteit van de branche.

Toekomstvisie

Houtman: “Internet is weliswaar een vrij jonge expertise, maar de impact hiervan is erg groot geweest op onze maatschappij. Denk bijvoorbeeld alleen al aan de manier waarop wij communiceren. Ook online dienstverlening en E-commerce staan aan de basis van het economische succes van de afgelopen decennia. Het is op dit moment de hardst groeiende branche en daardoor heeft de overheid onze sector bestempeld als topsector”, legt Houtman uit.

De groei van de branche heeft geleid tot het ontstaan van tal van bedrijven met hun specifieke dienstverlening en specialisme. Dat maakt het voor opdrachtgevers niet altijd gemakkelijk om het juiste bureau te kiezen, zo is de mening van Houtman. “Het zou een goede zaak zijn als PIBN voor opdrachtgevers meer transparantie brengt in de complexiteit van onze branche zodat ze een juiste keuze kunnen maken.” Houtman gaat zich hiervoor de komende jaren hard maken.

Terugblik

Volgens de vertrekkende Jurgen Overweg heeft de Internetmarkt heeft zich enorm ontwikkeld in de afgelopen jaren. “Als je in 2000 iets wist over een website en HTML, dan kwam je al een heel eind. Tegenwoordig moeten de bureaus kennis hebben van de business van de klant, hun corporate strategie en werkwijze, hun doelgroepen, online marketing, social media, mobiel, design, interactie ontwerp en een brede set aan technische disciplines.”

“PIBN heeft gezorgd voor eenduidigheid en transparantie.”, aldus Overweg. Hij doelt hiermee op de activiteiten van de branchevereniging, zoals een betere afstemming met de opleidingsinstituten en communicatie met de arbeidsmarkt, het jaarlijkse PIBN-onderzoek naar de ontwikkeling van de markt, eenduidigheid in functieprofielen en -omschrijving, een geschillencommissie, etc. “Dergelijke activiteiten zorgen voor kwaliteitborging en daar profiteert iedereen van”, aldus de medeoprichter.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!