Kandidaat: Jochem Koole – Social Media Manager

14 juli 2011, 05:43

Bij Marketingfacts merken wij al enige tijd een discrepantie op de arbeidsmarkt. Marketingfacts Jobs, onze vacaturebank, draait beter dan ooit tevoren, met wekelijks vele nieuwe vacatures, maar toch horen we van veel online marketeers dat ze geen geschikte baan kunnen vinden. Daarom hebben we het proces ook omgedraaid en krijgen kandidaten de mogelijkheid zich te presenteren. Vandaag de vijfde persoon in deze reeks: Jochem Koole, ambieert een baan als Social Media Manager.

Jochem, stel je even voor.

Als online communicatieprofessional ben ik momenteel op zoek naar een functie als social media manager. Ik zoek een commerciële organisatie (geen bureau) in Amsterdam die ik kan helpen bij het uitwerken en implementeren van een passende social media strategie. Dit betekent onder anderen antwoord vinden op vragen als: Welke organisatiedoelstellingen wil je bereiken met behulp van social media? Welke doelgroepen kun je bereiken via verschillende social media? En op basis van welke KPIs wordt het succes van je strategie bepaald?

Inmiddels ben ik 31 jaar. In 2005 studeerde ik af als Communicatie- en Informatiewetenschapper aan de Rijksuniversiteit in Groningen. Na een stage bij een comedy club in Amsterdam, vertrok ik naar Rotterdam, waar ik 2,5 jaar als marketing- / publiciteitsmedewerker werkzaam was in de culturele sector. Vervolgens ben ik weer terug gegaan naar Amsterdam om mijn carrière voort te zetten als projectmanager bij online bureaus.

Wat was je laatste dienstverband? Hoe lang en tot wanneer heb je er gewerkt en onder welke omstandigheden ben je er vertrokken?

Mijn laatste werkgever was een startend bureau dat is gespecialiseerd in de realisatie van online applicaties voor desktop, mobiele apparaten, connected televisies en sociale netwerksites. Helaas sloot

de functie in de praktijk niet aan bij wat ik ervan verwacht had, en zag ik voor mijzelf geen andere oplossing dan het dienstverband al na een half jaar te beëindigen.

Welke andere werkervaring heb je nog waar je in je nieuwe baan ook iets mee wilt doen?

Wat mij betreft gaat het niet alleen om werkervaring die ik een nieuwe job kwijt wil kunnen, maar ook om andere kennis en capaciteiten.

Allereerst mijn communicatiewetenschappelijke achtergrond. Populaire social media kanalen (zoals Twitter, Facebook, LinkedIn, etc.) zijn misschien relatief nieuw. De communicatieprincipes zijn zo oud als de wereld. Het gesprek aangaan, daar gaat het om. Belangrijk is om te bepalen waarom en hoe.

Als ervaren projectmanager ben ik heel goed in staat om zelfstandig (pilot) projecten te runnen, om na te gaan wat in de praktijk werkt, maar ook wat niet.

Daarnaast vind ik het leuk om ideeën, plannen en resultaten te presenteren. Tijdens mijn studie heb ik zelfs een tijdje op het podium gestaan als improvisatie comedian. Weinig last van podiumvrees dus.

Genoeg over het verleden, wat is je droombaan?

Op dit moment: een functie als social media manager bij een leuke, professionele, commerciële organisatie in Amsterdam.

Overigens krijgt deze functie vaak een ander labeltje opgeplakt. Sommige organisaties zoeken een social media adviseur, anderen een business developer social media of zelfs marketing specialist.

Het gaat mij om de functie-inhoud: het bepalen van een passende social media strategie (intern of extern) en deze uitrollen binnen de organisatie.

Wat voor andere soorten banen zou je voor open staan?

Het klinkt misschien een beetje kort door de bocht, maar in andersoortige banen heb ik momenteel geen interesse. Ik wil gewoon heel graag aan de slag als social media manager / adviseur / business

developer.

Waar zou je willen werken?

Amsterdam vind ik een hele fijne stad om te wonen. Omdat ik het zonde vind om veel tijd kwijt te zijn aan reizen, zoek ik ook een organisatie in Amsterdam. Zoals eerder ook gezegd, ben ik echt op zoek

naar een commerciële organisatie. Daarnaast vind ik het heel belangrijk, dat een organisatie open en eerlijk is, dat afspraak ook echt afspraak is, dat mensen bereid zijn om elkaar te helpen en dat er

een beetje gelachen kan worden. Oh ja, ik geloof ook niet in structureel overwerken. Dat gaat alleen maar ten kosten van de kwaliteit van je product of dienst.

Wat is je visie op online communicatie?

Ik beschouw mijzelf als online communicatieprofessional. De reden dat ik nu de functietitel (aspirant) social media manager heb gekozen, is dat online communicatie elke dag socialer wordt. De impact hiervan op organisaties, leiderschap en de manier waarop er zaken worden gedaan, is gigantisch. Organisaties die succesvol willen zijn en blijven, zullen het gat tussen hun off line en online aanwezigheid moeten overbruggen. Ik denk, dat de inzet van social media hierin een cruciale rol speelt.

Klanten, collega’s en concurrenten zijn geen anonieme cijfers, maar mensen. Zo willen ze ook behandeld worden. In een vergadering, tijdens een rondleiding door een showroom, maar ook online. Social media bieden organisaties nu de kans om zich van hun menselijke kant te laten zien. Klanten en collega’s verwachten dit. De concurrent is er misschien al mee begonnen, dus ik zou er niet te lang mee wachten.

Mogen werving en selectiebureaus je benaderen n.a.v. deze pitch?

Ja, maar enkel als ze concrete vacature hebben die aansluit bij wat ik hierboven heb aangegeven te willen.

Heb je nog aanvullende zaken die mensen over je moeten weten?

Ik hou van een gesprek. Dat mag diepgaand en lang zijn, maar ook luchtig en kort. Als je een keer een kop koffie met me wilt drinken en wat verder wilt praten, neem dan gerust contact met op.

Waar ben je online allemaal vindbaar?

LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/jochemkoole

Twitter: http://twitter.com/#!/JochemKoole

Google+: https://plus.google.com/102889535383294055690/posts

Mijn eigen website: http://jochemkoole.nl

Tot slot: hoe kunnen mensen je contacten als ze een baan voor je hebben?

Via mail ({encode=”jochem@jochemkoole.nl” title=”jochem@jochemkoole.nl”}) of Twitter (@JochemKoole) ben ik altijd goed bereikbaar.

Noot van de redactie en team Marketingfacts Jobs: Dit artikel moet niet gezien worden als een referentie van Marketingfacts voor de kandidaat. Marketingfacts biedt kandidaten vrijblijvend en gratis de mogelijkheid zich te presenteren wanneer wij denken dat hun profiel interessant kan zijn voor onze lezers. Wil je ook in aanmerking komen voor een kandidaat presentatie op Marketingfacts, stuur dan een e-mail naar bas@vandehaterd.nl of neem contact op via @bvdhaterd.

Foto: Robin Lambeek

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

5 Reacties

    Folko

    Sympathiek profiel. Bied deze jongen eens snel een geschikte job.


    14 juli 2011 om 06:21
    Sjoerd

    Social media manager .. ach iedereen kan dat tegenwoordig worden. Lekker kansloos.


    15 juli 2011 om 03:57
    JochemKoole

    @ Folko: Dank voor je support!

    @ Sjoerd: Ik denk niet dat het kansloos is en ben inmiddels in gesprek met een aantal leuke organisaties.


    15 juli 2011 om 06:31
    Geert

    @Sjoerd. Kom op man, wie bevestigd hier nou de definitie van kansloos.

    @Jochem. Goed verhaal, gaat bast en zeker lukken. Succes!


    19 juli 2011 om 03:57
    Amanj

    Heel interesant, ik wens je veel success. Binnen nu en 5 jaar zullen meer bedrijven een social media manager nodig hebben. Een community mamager nog meer ..


    10 oktober 2011 om 21:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!