7 zeer handige en gratis Facebook marketing tools

7 zeer handige en gratis Facebook marketing tools

Met de onstuimige groei van Facebook in ons land krijgt dit kanaal bij steeds meer bedrijven een prominentere plek in de marketingmix. Gelukkig zijn er vele tools die je kunnen helpen bij het succesvol inzetten van Facebook marketing. Vele van deze zijn ook nog eens gratis. Hier de zeven beste, gratis Facebook marketing tools op een rij. Uitgebreid gebruikt en getest door ondergetekende.

1. Facebook Insights

Facebook Insights is het standaard statistieken pakket van Facebook zelf. Het biedt een overzicht van de gebruikers en van de interacties die plaatsvinden op je Facebook fanpagina.  Zo geeft het inzage in het aantal (actieve) gebruikers, likes, paginaweergaves en de demografische data van je gebruikers. Je vindt de statistieken per pagina onder de knop ‘statistieken bekijken’ en van al je fanpagina’s op Facebook.com/insights. Lees ook deze twee handige artikelen voor meer uitleg over Facebook Insights.  Heb je de Facebook Like & Share button ook op je website geïntegreerd? Vergeet dan ook niet om Insights for domains te installeren. Hiermee krijg je door het toevoegen van een enkele regel HTML code inzage in de Facebook interacties die plaatsvinden op jouw eigen domein.

2. Wildfire Social Media Monitor


Als je snel inzage wilt in de groei van het aantal fans is de Wildfire Social Media Monitor een hele handige tool. Hiermee krijg je meteen inzage in de groei van je Facebook fans (en Twitter volgers) en kan je dit vergelijken met twee andere pagina’s naar keuze. Zo krijg je een goed overzicht hoe je het in fangroei doet ten opzichte van je concurrenten. Zo zie je hieronder de groei van de drie grootste Nederlandse merken op Facebook.

Let op: je pagina dient wel al enkele honderden fans te hebben voordat die wordt getrackt door de Wildfire tool. Naast deze tool heeft Wildfire hele gave apps om Facebook wedstrijden te organiseren.

3. AllFacebookStats

 
Misschien ken je AllFacebook.com al als één van de meest vooraanstaande Facebook Marketing blogs. Maar wist je ook dat ze een Facebook analytics tool aanbieden? Met de gratis variant kun je van drie verschillende Facebook pagina’s de statistieken bijhouden. Het is niet de meest uitgebreide analysetool die er is, maar als je beheerder van 1 tot 3 pagina’s bent geeft dit je een goed overzicht. Uiteraard bieden ze ook betaalde pakketten aan met meer mogelijkheden

4. Export.ly

Export.ly geeft met een Excel export een volledig overzicht van je Facebook performance. Niet alleen geeft het inzicht in de activiteit op je pagina, maar ook inzage in de prestaties per type update (tekst, link, foto, video), welke posts de meeste likes & reacties ontvangen en een overzicht van je meest actieve Facebook fans, jouw ambassadeurs!  Export.ly omschrijft hun product zelf als “awesome social media reports in Excel” en ik ben het helemaal met ze eens. Deze tool geeft je data waar je meteen mee aan de slag kunt.

5. EdgeRankchecker

Hopelijk ben je als beheerder van een Facebook pagina bekend met het fenomeen EdgeRank. Niet? Lees dan eerst dit artikel voordat je ooit nog een update op Facebook plaatst (serieus). EdgeRank is het algoritme waarmee Facebook bepaalt of een update aangemerkt wordt als belangrijk nieuws of niet. De EdgeRank score van een post verschilt per gebruiker, maar de EdgeRankchecker is een tool die over het geheel genomen inzage geeft in de EdgeRank van jouw pagina en vertelt je meteen hoe goed je het doet (slecht, matig, gemiddeld, goed of excellent). Ik check zelf regelmatig de score van mijn pagina’s en ik kan je vertellen: hoog scoren is nog knap lastig.

6. AdSage


Adverteren op Facebook kan heel effectief zijn, mits je het voor het juiste doel toepast, maar is daarnaast ook heel arbeidsintensief. Een voorwaarde voor succesvol adverteren op Facebook is het constant vers houden van advertentie,s om zo de CTR hoog en de CPC laag te houden. De advertentie interface van Facebook helpt daar niet echt bij. Alhoewel het de laatste tijd flink verbetert is, kost het vaak nog veel tijd om de advertenties te optimaliseren. Gelukkig is er een oplossing om dat te vergemakkelijken: adSage. Deze gratis tool is het best te omschrijven als de AdWords Editor voor Facebook advertenties. Met zowel adSage als Editor heb je offline toegang tot je advertentiecampagnes, kan je gemakkelijk campagnes bewerken, in bulk nieuwe advertenties importeren uit Excel en die vervolgens weer uploaden naar je campagnes. AdSage bespaart je tijd en vergroot je overzicht van de prestaties. Facebook heeft zelf recent de Power Editor gelanceerd, maar diens mogelijkheden zijn veel beperkter dan die van adSage. Een aanrader als je effectief wilt adverteren op Facebook.

7. HootSuite


Deze tool is bij velen wel bekend. HootSuite is, net als TweetDeck, een social media dashboard waar je gemakkelijk meerdere social media accounts (Facebook, Twitter, LinkedIn) beheert. Het grote voordeel van HootSuite is dat je ook Facebook updates kunt plannen. Hiermee kan je voorkomen dat je in de weekenden of vakanties geen updates plaatst (wel blijven monitoren) of fanpagina’s in andere tijdzones beheert. Met HootSuite kan je ook hele gelikte social media rapporten maken, maar helaas valt dat buiten de gratis versie.

Welke Facebook tools gebruik jij?


Bovenstaande tools hebben allemaal gemeen dat ze gratis zijn. Uiteraard zijn er ook vele betaalde tools en applicaties om je Facebook marketing activiteiten te ondersteunen en te verbeteren. Vele van deze betaalde varianten bieden uitgebreidere mogelijkheden dan de gratis varianten. Maar de hierboven beschreven tools kunnen al velen van ons een aardig eind op weg te helpen. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met de verschillende Facebook tools.


Delen



Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Vooral Edgerankchecker lijkt me nuttig, ik zal er zo eens naar gaan kijken. Dank voor de tips!

    Nitpicking: "zeer handige" zou ik altijd weglaten uit een titel. Laat de lezer maar bepalen of ze echt zo handig zijn.

    geplaatst op
  • Hoi Michel H, vond 'zeer handig' in dit geval wel gepast omdat ik ze allemaal gebruikt en getest heb en ze zo ervaar. De lezer mag vervolgens zelf bepalen of ze het met me eens zijn.

    geplaatst op
  • Hoi,

    de tekst onder wildfire 'Let op: je pagina dient wel al enkele honderden fans te hebben voordat die wordt getrackt door de Wildfire tool. Naast deze tool heeft Wildfire hele gave apps om Facebook wedstrijden te organiseren.' klopt niet. Een page met 40 likes wordt ook weergegeven het duurt alleen even voordat alle data verzameld is.

    Edgerank is voor pages met minder dan 100 likes niet relevant. Dit geeft erg grote waardes aan. Mijn page heeft bijvoorbeeld een waarde van 104.

    Verder heel goed artikel en kwam ik allfacebookstats tegen bijvoorbeeld, deze gebruikte ik nog niet en heb er nu een account aangemaakt.

    geplaatst op
  • Hoi Daniel, in dat geval heb je helemaal gelijk. Ik heb het alleen al vaker meegemaakt dat ze 'kleine' pages niet pakken. En de EdeRankchecker geeft inderdaad hele gekke waardes aan bij kleinere pagina's. Bedankt voor de toevoegingen!

    geplaatst op
  • :) geen probleem, bedankt voor je terugkoppeling.
    Vanavond wil ik een berichtje schrijven over verschillen/overeenkomsten tussen hootsuite en tweetdeck.
    Misschien vind je dat ook wel leuk om te lezen :)
    Zal ik plaatsen op mijn website. (probeer hier leuk te praten over social media :))

    geplaatst op
  • Link vergeten xD http://danielbroen.nl

    geplaatst op
  • Nuttige informatie. Ik ga ze allemaal (nog eens) nalopen met mijn pages in mijn rugzak. Dank voor het delen. Zelf gebruik ik voor zowel twitter als Facebook http://crowdbooster.com/ en ook https://www.twentyfeet.com/ . Deze zijn ook erg handig.

    geplaatst op
  • Hoi Gert Jan,
    bedankt voor de toevoegingen. CrowdBooster heb ik indertijd wel gebruikt voor Twitter maar nog niet voor Facebook. Twentyfeet account heb ik zojuist aangemaakt om het te testen.

    Peter

    geplaatst op
  • Goede tools! Wist nog niet van de Allfacebook stats tool! Ga hem direct uitproberen. Echter is het niet verstandig om Hootsuite (en Tweetdeck te gebruiken) Facebook 'discrimineert' posts die via deze apps worden aangeboden. Zie dit artikel: http://mashable.com/2011/09/09/facebook-third-party-apps-study/

    geplaatst op
  • Bedankt voor de tips Peter. Ik wil WildFire gaan gebruiken voor wedstrijden op Facebook, weet jij of er nog meer opties zijn?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.