RIM verliest terrein in de VS

7 juli 2011, 06:59

ComScore kwam gisteren met een onderzoek naar de mobiele markt in de Verenigde Staten (N=30.000). In het onderzoek werd er gekeken naar de grootte van het marktaandeel van iedere aanbieder op het gebied van verkochte toestellen en besturingssystemen. Vervolgens werd de data van de laatste drie maanden voor Mei 2011 vergeleken met de laatste drie maanden voor Februari 2011. Hieruit bleek dat Research In Motion, het bedrijf achter Blackberry, op beide fronten (marktaandeel op toestellen & besturingssystemen) is ingehaald door de directe concurrent Apple en daarmee dus naar de vijfde plek in de markt op het gebied van toestellen zakt.

Minder verkopen

Het marktaandeel van RIM is van 8,6% aan het einde van februari naar 8,1% aan het einde van Mei gezakt wat dus betekent dat hun aandeel met 0,5% is gedaald. Vergeleken met vorig jaar zien de cijfers er nog slechter uit, toen had RIM nog 19,4% van de markt in handen, nu nog maar 8,1%: een daling van 11,3% (!). De cijfers van de directe concurrent Apple stegen van 7,5% naar 8,7% waardoor ze RIM voorbijgaan qua marktaandeel in aantal toestellen. Behalve RIM heeft alleen Motorola aan marktaandeel ingeleverd (daalde met 1% naar 15,1%). Samsung’s marktaandeel bleef hetzelfde (24,8%) en LG steeg met 0,2% naar 21,1%.

Besturingssystemen

Op het gebied van besturingssystemen moest RIM ook inleveren. RIM ging van 28,9% naar 24,7% en moest dus 4,2% inleveren. Alleen Google en Apple zagen het gebruik van hun besturingssysteem groeien. Google steeg met 5,1% naar 38,1% en Apple steeg met 1,4% naar 26,6%. Microsoft en Palm maken de top vijf compleet: Microsoft daalde met 1,6% naar 5,8% en Palm daalde met 0,4% naar 2,4%.

Problemen met App-ontwikkelaars

RIM heeft al een tijdje problemen met de app-ontwikkelaars voor Blackberry’s App World. Omdat Blackberry-toestellen variëren in schermgrootte, software en navigatie (toetsenbord, scroll-wieltje & touchscreen) vinden ontwikkelaars het te moeilijk en te duur om een app te ontwikkelen die geschikt is voor alle toestellen. Hetzelfde geld natuurlijk voor Android, dat ook op een grote variatie aan toestellen wordt gebruikt, maar Android is op dit moment populairder (38,1% marktaandeel in besturingssystemen tegen 24,7% van RIM) dus is het voor app-ontwikkelaars interessanter om daarvoor te ontwikkelen. Het gebruik van QNX software die nu al op de Blackberry PlayBook wordt gebruikt en die volgend jaar ook op Blackberry telefoons wordt geintroduceerd draagt ook bij aan deze problemen. Veel ontwikkelaars wachten hierop en ontwikkelen dus geen of weinig apps voor de huidige Blackberry software.

Tim Hendriks
Founder & Designer bij Follio

Tim Hendriks verbindt studenten, scholen en bedrijven met Follio en studeert Advanced Business Creation in 's-Hertogenbosch.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief