Pssst, iemand houdt van je.

Pssst, iemand houdt van je.

Je relatie staat nu op een belangrijk punt. Je zult nu keuzes moeten maken of je verder wilt in deze relatie of dat je de relatie opgeeft. Je relatie heeft zoveel geïnvesteerd in jullie samenzijn maar pikt het niet langer dat je haar negeert. Ze wil meer aandacht, ze wil dat je vaker langskomt en samen leuke dingen doet. Ze wil dat je jullie relatie serieus neemt en je volwassen gaat gedragen. Het is tijd om de relatie te bekrachtigen en te versterken. Ze wil dat je je voor de volle honderd procent inzet om deze relatie te laten slagen. Ze wil dat je naar haar luistert en dat je daar ook iets mee doet.

‘ik wil aandacht’
Dat is een moeilijke keuze, kiezen voor een vaste relatie. Losse relaties zijn altijd leuk, spannend en interessant. Elke nieuwe relatie laat je genieten. Maar er komt een punt dat je te oud wordt en alleen achter blijft. Kijk eens goed naar de relatie die je nu hebt. Deze relatie is je toekomst. Deze relatie houdt van je, steunt je en gaat voor je door het vuur. Maar het moet wel van twee kanten komen!

‘ik hou van je’
Wie is deze relatie dan? Je klant. Jawel, je klant. Je klanten houden van je, daarom zijn ze klant bij je. Een complexe liefde? Welnee ze houden van je om wat je levert en wat je doet. Niet zoals bij een drugsdealer, want hoe je het doet telt ook mee. Heb jij je ooit afgevraagd waarom je vaste klanten bij jou blijven? Vast niet om je prijs. Je geeft ze een goed gevoel, waardoor ze trouw aan jou blijven. En eigenlijk verwachten ze dat ook een beetje van jou. Dus stop eens met het geflirt naar nieuwe klanten en geef je huidige klanten eens wat meer aandacht, want voor je het weet zijn ze weg naar een ander die ze wel die aandacht geeft.

‘hou je nog wel van me?’
Het zijn oude wijsheden die ons geleerd hebben dat je de meeste omzet kunt halen uit je bestaande klanten. Het binnenhalen van een nieuwe klant kost veel meer tijd, moeite en geld dan het vasthouden van een bestaande klant. Toch focussen veel organisaties zich op het binnenhalen van nieuwe klanten en investeren vele euro’s aan doelgroep onderzoek en doelgroep marketing. En dat is weggegooid geld!

Over liefde weten we allemaal wel het fijne. Als er een onderwerp is waar de meeste mensen de waarheid in pacht van hebben dan is het de liefde. De liefde is de motor in alles wat we doen. Als we verliefd zijn vertellen we dat aan de hele wereld. Liefde geeft ons een energie die ongekend is. Bij echte liefde heb je alles over voor de ander. En zo moet het ook met klant-relaties zijn.

‘alles is liefde’
Nu wil ik niet dat je klef gaat worden met je klanten en elke kans aanpakt om elkaar af te lebberen. Dat gaat mij ook te ver, bij de meeste klanten. Regelmatig spreek ik over het onderwerp co-creatie en crowdsourcing. Een vraag die mensen altijd stellen: Hoe krijg ik mijn klanten zover. Het antwoord: liefde! En wat is die liefde dan waard? Nog meer liefde!

Als jij als organisatie nog steeds denkt dat je je doelgroep niet bereikt hebt, dan is de situatie heel ernstig. Je doelgroep zijn je huidige klanten. Als je die niet hebt, dan heb je ook geen bestaansrecht. Als je echt je klantenkring wilt uitbreiden dan moet je niet buiten de deur gaan zoeken, maar bij je bestaande klanten.

‘We doen nooit iets leuks samen’
Net als in normale relaties moet je af en toe dingen samen doen. Leuke dingen doen noemen ze dat. Doe dat nu eens met je klanten. Ga eens iets leuks doen met je klant en dan heb ik het niet over paintballen, karten of borrelen. Dat is wel leuk, maar daarmee kom je niet verder. Ga eens co-creëren met je klant.

‘Je luistert nooit naar me’
Ga eens samenzitten, neem de tijd voor elkaar en vertel wat je problemen zijn. Net als in andere relaties moet je open en eerlijk zijn. Vertel eens wat jou dwars zit en wat jouw dromen zijn. Kijk wat je samen kunt doen om deze dromen te verwezenlijken. Luister ook naar de ander. De basis van elke goede relatie is gebaseerd op communicatie. Tweeweg communicatie. Laat je relatie eens vertellen wat haar dwarszit en wat je kunt doen om te zorgen dat zij zich weer geliefd voelt. Kijk hoe ver je daar in wilt gaan om te zorgen dat zij gelukkig is. Als zij gelukkig is met jullie relatie en jij steeds meer van haar behoeften weet en je daar op aanpast krijg je namelijk iets moois. Ze wil nooit meer bij je weg en ze zal het aan iedereen vertellen.

‘jij bent de ware’
En op dat moment is je organisatie klaar voor groei. Een natuurlijke groei, die groter kan zijn dan welke groei ook. Als jouw klanten helemaal weg met jou lopen dan zijn ze ambassadeurs. Dan vertellen ze aan iedereen hoe fijn het is met jou. Op die manieren promoten ze jou bij de doelgroep. Op een manier die jij zelf nooit zult kunnen. En voor je het weet wil iedereen klant bij jou zijn. Ze weten namelijk dat jij ze trouw bent en naar ze luistert. Ze weten dat jij ze aandacht geeft die ze zo graag willen. Ze weten dat jij de ware bent!

Ik wens je veel succes in de liefde.

PS: Dit is mijn klefste blogpost ooit ?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Klef misschien maar een absolute waarheid. In de jacht naar groei, vergeten veel bedrijven - groot en klein - dat ze relaties hebben waar veel meer uit te halen valt door nauwer naar elkaar toe groeien.

    Onlangs schreef ik zelf dat men eigenlijk in relatietherapie zou moeten of eens wat zelfhulpboeken over romantische relaties als managementboek zou moeten lezen.
    http://www.marknieuwenhuizen.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=173:in-relatietherapie&catid=48:communicatie&Itemid=191

    geplaatst op
  • Hi Jan Willem,

    Klef is hij zeker ;-) Maar daarom niet minder waar!

    Dit is wel waar het om draait als je praat over engage met je klanten! Er zijn nog veel bedrijven die deze stap moeten zetten en die daar moeite mee hebben. Maar door het op deze manier te beschrijven maak je het wel wat concreter. Dat kleffe nemen we dan maar op de koop toe :-).

    Bij het lezen van jou blogpost moest ik direct denken aan een youtubefilmpje over omgaan met je klanten. Hierbij de link naar het filmpje http://www.youtube.com/watch?v=DmpusDIYww0

    Bedankt voor het delen van je inzichten!

    Groet,
    Patrick.

    geplaatst op
  • Haha.. Geniaal!!!!

    In mijn beleving een van je beste post ooit... Je weet dit mooi te verpakken als een van je Klefste blogpost (well done voor de trigger, zoals blijkt uit de eerste mannelijke reactie's) Ik zie de post als iets wat het dichtste vanuit je eigen zijn komt en dat is wat werkt in de tijd waarin we nu leven. Be yourself!

    Super gedaan Jan Willem, Love you.. X

    geplaatst op
  • Leuke post. In de trant van:

    Wij houden van Feyenoord. Maar houdt Feyenoord wel van ons?

    geplaatst op
  • Jan Willem,

    Leuk en treffend geschreven. Ik noem het al enige jaren Hug Your Customer.

    Jan

    geplaatst op
  • Smelt! JW jij bent een held!

    geplaatst op
  • Fantastisch...als nieuwsgierig aagje had je me al bij "Psssst...iemand houd van je" maar de inhoud van je verhaal treft ook! Dank je wel!

    geplaatst op
  • leuk en intrigerend, goede metafoor.

    geplaatst op
  • Ik ook van jou.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.