Facebook sponsored apps

Facebook sponsored apps

Facebook valt allang niet meer weg te denken uit het Nederlandse social networking beeld. Onlangs werd bekend dat het aantal actieve gebruikers van Facebook in Nederland met 4,8 miljoen vrijwel gelijk is aan het aantal actieve gebruikers van Hyves onder de doelgroep 15 jaar en ouder. Ook marketeers ontgaat deze ontwikkeling niet en steeds meer willen actief adverteren op het grootste social network ter wereld. In deze post worden de mogelijkheden van en met deze verschillende middelen beschreven.

Facebook Ads

Wanneer er gesproken wordt over adverteren op Facebook denkt het gros van de mensen aan de kleine “Facebook Ads” aan de zijkant van je profiel. Deze wijze van advertising kan vergeleken worden met Google Adwords. Adverteerders kunnen geheel zelf campagnes opzetten en monitoren. De kosten kunnen zelf bijgehouden worden en er kan ingekocht worden op basis van clicks of views. De creatieve mogelijkheden met deze vorm van adverteren zijn zeer beperkt. Er kan een image gebruikt worden van 110x80 pixels, de titel mag maximaal 25 tekens bevatten inclusief leestekens en de body maximaal 135 tekens. Om hier maximaal resultaat mee te behalen wordt aangeraden voor één campagne meerdere ads in te zetten zodat uiteindelijk de best presterende ad behouden wordt. Het is hierbij dus wenselijk tussen de 5 en 10 verschillende images en teksten te gebruiken die elkaar afwisselen. De adverteerder ziet vervolgens welke ad het best presteert en kan deze specifieke ad voorrang geven.

De Facebook Ads zijn geen mega traffic boosters en het verwijzen naar externe websites is niet ideaal. De gebruiker wordt uit zijn vertrouwde Facebook omgeving gelinkt en haakt in dat geval al snel af. Het beste is om ze te gebruiken als ondersteuning voor het promoten van een fanpage of een sponsored Facebook app. Daarmee komen we ook meteen op het hoe en wat van deze sponsored apps.

Het gebruik van Facebook apps door adverteerders

Facebook biedt developers de mogelijkheid zelf content te ontwikkelen voor Facebook gebruikers. Deze content wordt geheel geïntegreerd binnen Facebook en is voor de developer ook kosteloos om te plaatsen. Zie het als iPhone apps. Het is de bedoeling de gebruiker extra content te bieden als entertainment binnen zijn social network omgeving. Facebook apps bestaan voornamelijk uit games en quizzen waarvan de meest bekende toch wel Farmville en Maffiawars zijn. Dat het plaatsen van deze apps geheel gratis is voor developers betekent dat het ook geheel gratis is voor adverteerders. De mogelijkheden met deze apps zijn zeer uitgebreid. Er kunnen volop interactieve functionaliteiten met een app ingezet worden en het meest interessante voor adverteerders is de mogelijkheid om een dergelijke app volledig viraal te laten gaan.

De marketingmogelijkheden met Facebook apps

Door de gebruiker te vragen om toestemming te krijgen tot verschillende info van zijn Facebook profiel krijgt de app de mogelijkheid om bijvoorbeeld na het behalen van een score bij een game, deze op zijn wall te posten. Het is standaard bij een app om naar deze informatie te vragen en als developer heb je geheel zelf in de hand welke informatie je wilt van de gebruiker. Wel is het uiteraard zo, om hoe meer info je vraagt, des te hoogdrempeliger wordt het voor de gebruiker om de app te “allowen”. Voor adverteerders is dit interessant aangezien de gebruiker zo binnen zijn doelgroep zijn eigen informatie gelinkt aan een product of dienst van de adverteerder deelt op zijn profiel in de vorm van een post. Vrienden zien deze post en kunnen hierop reageren of de post “liken”. Steeds wanneer de post geliked wordt, staat dit op het profiel van de betreffende gebruiker. Zo gaat het balletje rollen en ontstaat er een viraal effect dat zeer waardevol is voor de adverteerder. Het komt nu ook steeds vaker voor dat adverteerds vanuit bannering op websites buiten Facebook, linken naar een sponsored app op Facebook. Vaak is de gebruiker (mits in het bezit van een Facebook account) meteen ingelogd en kan deze direct aan de slag met de app.

Facebook sponsored app in de praktijk

Een mooi praktijkvoorbeeld van een sponsored app is de onlangs gelanceerde MTV Mobile Gif Yourself app die onderdeel uitmaakt van de MTV Mobile campagne. De MTV doelgroep bevindt zich voor een groot deel op Facebook. Door een app te ontwikkelen biedt MTV Mobile de gebruikers content die entertaining is en wordt de interactie aangegaan met de doelgroep. De app biedt de gebruiker de mogelijkheid om een foto (vanuit een Facebook album of te maken met de webcam) volledig te “Giffen”. De foto kan met allerlei funny assets geheel aangepast worden waarbij de old school gif assets gebruikt worden om de foto te pimpen. Vervolgens kan de foto, voorzien van het MTV Mobile logo, gedownload, of gepost worden. Daarnaast kunnen er vrienden getagged worden in deze foto waardoor deze getagte vrienden een melding van Facebook krijgen dat ze getagged zijn in een foto. Als er op de link geklikt wordt zien ze de foto geheel in de MTV Mobile omgeving en kunnen ze direct zelf aan de slag met de app. Een mooi voorbeeld hoe een sponsored app brandexperience realiseert bij de doelgroep op entertaining wijze zonder dat de doelgroep dit direct als puur commercieel ervaart.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.