Bezoekfrequentie Amerikaanse online nieuwsconsumptie erg laag

21 juni 2011, 02:09

PEW Reseach heeft samen met Nielsen voor haar “Project for Excellence in Journalism” onderzoek gedaan naar hoe internetgebruikers online nieuws consumeren. Uit dit onderzoek blijkt dat 77 procent van het verkeer van de top 25 Amerikaanse nieuwssites komt van gebruikers die slechts 1 of 2 keer per maand de site bezoeken. “The majority of visitors are extremely casual users”, is wat PEW concludeert. Het aantal “power users” dat de site vaker dan 10 keer per maand bezoekt bedraagt slechts 7 procent van totaal aantal bezoekers. 6 van de 25 top nieuwssites hebben wel meer dan 10 procent power users, er kwam er geen boven de 20 procent.

De best presenterende nieuwssite is CNN, waar 18 procent van de bezoeker is geclassificeerd als loyale gebruiker. CNN wordt gevolgd door FoxNews (16 procent). Grote uitschieter is de DailyMail. Het grootste deel (46.5 procent) bezoekt de site weliswaar maar 1 keer per maand, maar bijna één derde (31 procent) 3 tot 6 keer per maand, en 9 procent 7 tot 9 keer.

PEW begint het onderzoek direct met enkele notities. Er wordt namelijk hevig gediscussieerd over het meten van bezoekersfrequentie. Sommige analisten, zoals Matthew Hindman van George Washington University, zegt dat “het aantal unieke bezoekers” het aantal bezoekers overschat en het aantal bezoeken onderschat. Zo worden er cookies gemeten, geen mensen. Als mensen de site bezoeken vanaf verschillende apparaten of wanneer ze de site bezoeken met een andere gebruikersnaam worden ze dus als een nieuwe bezoeker gerekend. Daarnaast kan de cookie meerdere malen worden verwijderd.

Echter, zelfs al zijn deze cijfers opgeblazen vanwege de meetmethode, dan zijn het alsnog opzienbarende cijfers.

Time on site

Er is ook gekeken naar hoelang de bezoekers op de sites blijven. Het grootste deel van de bezoekers (30-40 procent) blijft 1 tot 5 minuten op de website. 15 procent van de bezoekers blijft 6 tot 10 minuten. Daarna zakt het percentage bezoekers langzaam in tot minder dan 5 procent wat de site 41 tot 60 minuten bezoekt. Opvallend is dat het aantal bezoekers dat 61 minuten of langer op de site blijft weer hoger ligt. Dit effect is bij alle 25 sites zichtbaar. Zo is dit effect bij Fox en CNN wel duidelijk zichtbaar, en bij Huffingtonpost.com duidelijk niet.

Het lijkt er dus op dat de time on site correleert met de sites met veel loyale bezoekers. Vreemd genoeg vind ik dit niet terug in het onderzoek van Nielsen en PEW, terwijl me dit dan juist interessant lijkt.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Bastiaan Govers

    Iemand enige idee wat er in NL uit zou komen? Volgens mij is consumptie NU/Teletekst en Telegraaf mega..


    21 juni 2011 om 05:05
    postma

    Ligt dat niet aan de afmetingen van het land? Er zijn talloze ‘lokale’ nieuwszenders (radio/tv) die waarschijnlijk relevanter nieuws brengen…


    21 juni 2011 om 09:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!