• Mobile
    wordt gesponsord door

ViNT The App Effect: Een breed speelveld

ViNT The App Effect: Een breed speelveld

Op 7 juni vond in Spant te Bussum het ViNT: The App Effect symposium plaats. De rode lijn van het evenement is de vraag welke nieuwe mogelijkheden apps bedrijven bieden, en hoe daar gebruik van gemaakt kan worden. Een breed scala aan sprekers stond in de startblokken om hier hun visie over te delen. Aan de ene kant licht ik het praatje eruit van de man die bedrijven zonder app niet vertrouwt. Aan de andere kant de spreker die zijn mobiel drie keer per jaar oplaadt, “want ik gebruik hem alleen als ik hem nodig heb.”

The App Effect

Voor ons als digital natives is het wel duidelijk dat het gebruik van smartphones en tablets een grote impact heeft op het veranderende medialandschap en de daarbij behorende kansen. Jaap Bloem schreef hier al eerder over op Marketingfacts. Het aantal smartphone en tablet gebruikers neemt sterk toe en daarbij worden ze ook intensief gebruikt, zelf in bed of op het toilet.

Voor een volledige achtergrond van het effect van de opkomst van apps kun je het best de blog van Jaap Bloem bekijken die in zijn blog de gehele ontwikkeling beschrijft.

Andreas Sjöström, Sogeti Mobile Guru (@AndreasSjostrom)

Andreas mocht van Michiel Boreel (CEO Sogeti) niet naar de Apple Keynote om “his Royal Steveness” (zijn woorden) te aanschouwen, omdat hij op dit symposium moest en zou spreken.

Hij vertelt over de Apple AppStore en “the app that opened Jobs’ eyes.” Hij demonstreert deze app waarbij hij een klein stukje Ocarina voor ons speelt op zijn iPhone. Verwachtingsvol kijkt hij de zaal in. Stilte. Schichtige blik. Nog meer stilte. Was dat het? Dan beginnen de eerste mensen met applaus en al snel volgt de hele zaal. Andreas glimlacht. Ik glimlach ook.

Andreas vertelt hoe hij zijn nieuwe huis heeft ingericht met behulp van apps. Met Colorix Pro maakte hij foto’s van zijn interieur, waarbij de app virtueel de wand verft zodat je kan zien hoe het gaat worden. Met behulp van augmented reality kan hij meubels naar alle hoeken van de kamer slepen zonder een meubelstuk aan te hoeven raken. Deze man is volledig ‘appdicted’. Een opluchting dat ik gelukkig niet alleen ben.

Daarna volgt nog een leuk verhaal over hoe een ochtendje vissen met zijn twee kinderen eigenlijk één groot App-festijn werd. Om de tijd te doden worden er apps als ShipTracker en FlightRadar bij gehaald; met behulp van wederom augmented reality leerden ze alle drie oneindig veel nieuwe dingen over schepen en vliegtuigen. Merk, bouwjaar, type, lengte, gewicht, maar ook welke route de vervoersmiddelen aan het afleggen waren en wat voor lading ze aan boord habben. Wie wil dat nou niet weten?

Trends
Andreas beschrijft vervolgens twee trends;

  • Apps for transactions: Apps waarmee je banktransacties kan maken, producten kan kopen of je verzekering mee kunt regelen.
  • Apps for Business Intelligence: Apps waarmee je efficiënter en mobiel te werk kunt gaan. Denk aan het op afstand inkijken van het productaanbod met voorraad.

Oh ja, en misschien een derde, “and we can play the flute [Ocarina].” Naar zijn idee zijn veel apps van bedrijven nu nog voornamelijk om te laten zien dat zij zelf innovatief zijn, niet per sé omdat er grote gebruikersgroepen achter zitten. Als voorbeeld noemt hij een app van een Zweedse bank waarmee je een foto van je acceptgiro kan maken. De app vult alles voor je in, je hoeft de betaling alleen nog maar te verzenden. De gebruikersgroep hiervan is zeer klein, maar de bank laat wel zien een ‘Frontrunner’ te zijn.

De aanwezigen worden gewaarschuwd dat ze haast moeten maken, want de kans om vooruitstrevend over te komen door het hebben van een app loopt volgens deze man af in 2012. Hij stelt dat op korte termijn apps een must zijn voor je Corporate Identity. “Very soon, if you have no app, you’re suspicious.”

Persoonlijk kon ik het verhaal van Andreas zeer goed waarderen. Ik vermoed wel dat hij meermaals een deel van het publiek verloor omdat hij aardig wat jargon gebruikte. Dit was dan ook verreweg de meest technische kijk op ‘The App Effect’.

Maarten van Rossem (Historicus)

“Als we ergens dommer van worden, is het van deze stompzinnige, elektronische muziek!” zijn de eerste woorden uit zijn mond als hijhet toneel op loopt met de armen voor zich over elkaar gekruist. Hij trekt gelijk het filmpje van de vorige spreker Sander Duivestein erbij over “die halve gare met die baard”. De toon is gezet.

Mijn initiële scepsis over Maarten is snel weggenomen. Als een ware cabaretier beklaagt hij zich cynisch over de wereld. Het duurt dan ook niet lang voordat meerdere groepen in de zaal na een lachstuip in een permanente gniffelbui belanden.

Maarten gelooft niet zo in de apps revolutie. Hij zelf laadt zijn telefoon slechts drie keer per jaar op. Omdat hij hem namelijk alleen gebruikt als hij hem nodig heeft. Dus om te bellen of sporadisch te SMS’en. Over SMS’en gesproken, of we wisten dat de wereldkampioen SMS’en uit Japan kwam. Deze Japanner heeft de gehele Hamlet in 30 minuten geSMS’t. Maarten vraagt zich af naar wie in Godsnaam.

Het is erg leuk om een op het eerste gezicht misschien beperkt technisch onderwerp als apps, zo breed ingevuld te zien. Er was op dit symposium zowel een plek voor technische mensen als Andreas als voor levensbeschouwers als Maarten. Het is kenmerkend om te zien hoe de ontwikkelaar ‘The App Effect’ zeer letterlijk neemt, terwijl Maarten het geheel trekt naar onze verslaving aan informatie.
Daarbij was de eerste wellicht nog minder relevant, aangezien het aantal aanwezige digital natives zeer laag was.

Meer foto’s van de dag zijn te vinden op Facebook


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.