iPad vooral gebruikt in bed en tijdens TV kijken

24 mei 2011, 02:12

Onderzoek van Nielsen wijst uit dat de iPad vooral gebruikt wordt in bed (21%) met vrienden (10%) terwijl er TV wordt gekeken (30%). Alleen dan niet tegelijkertijd natuurlijk. Ook zijn er nog heel wat mensen (4%) die het aandurven hun iPad in de badkamer te gebruiken. In het onderzoek zijn 12.000 Amerikaanse eigenaren van tablets, eReaders en smartphones met elkaar vergeleken. Vergeleken met tablets worden eReaders veel gebruikt in bed, en logischerwijs minder tijdens tv kijken en winkelen. Het onderzoek bevestigt het gebruik van tablets als tweede scherm.

Smartphones worden duidelijk in veel verschillende situaties gebruikt; zo ook in bed, met vrienden of familie en vooral vaak als er ergens op gewacht moet worden. Smartphones zijn daarmee veel meer all-round devices die je altijd bij de hand hebt. eReaders worden daarentegen veel meer ter ontspanning gebruikt, en niet als tweede scherm.

Nog geen 5 procent bezit een tablet

Tijdens de paidContent Mobile conference deed Nielsen nog meer cijfers uit de doeken. Ondanks de iPad hype was slechts 4.8 procent van de 12.000 respondenten in het bezig van een tablet. Dat cijfer is dus van de Amerikaanse markt, waar waarschijnlijk de adoptiegraad het hoogst ligt. Paul Lee, directeur bij Deloitte in het Verenigd Koninkrijk, schat dat in het Verenigd Koninkrijk 1 op de 60 mensen een tablet heeft, wat neerkomt op 1.7 procent.

Dit is goed nieuws voor de fabrikanten van Android tablet; er is immers nog een groot gedeelte van de markt niet bediend. De consumenten die al wel een tablet in hun bezig hebben, maken er gretig gebruik van. Tablet bezitters bekijken meer video, lezen meer boeken, staan open tegenover advertenties en doen vaker een aankoop na het bekijken van advertenties dan gebruikers van smartphones en andere devices. Nu moeten tablets niet direct de hemel in worden geprezen. Deze veelbelovende cijfers kunnen een bijproduct zijn van het feit dat tablets vooral door early adopters worden gebruikt.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!