Social Media 24/7

9 mei 2011, 10:39

Mensen gebruiken social media 24/7, merken doen het grotendeels ad hoc. Daardoor is er teveel ruis: marketingactiviteiten passen niet bij de sociale omgevingen en hun omgangsvormen, noch gebruiken ze het volledige potentieel. Samen met Hyves ontwikkelde ik een model dat toont hoe merken sociale technieken structureel kunnen toepassen en verankeren in hun organisatie. Met deze presentatie hoop ik hen te inspireren en serieus aan de slag te gaan met deze nieuwe, sociale infrastructuur. Belangrijk is dat ze waarde gaan toevoegen in plaats van verstoring. Hieronder het resultaat:

Ingmar de Lange
Merkstrateeg bij Mountview

Ingmar de Lange is merkstrateeg en voorloper rond merkbouwen in het digitale tijdperk. Met eigenzinnige inzichten en aanstekelijke energie maakt hij merken sterker, succesvoller en sympathieker. Hij is oprichter van Mountview, het bureau voor merkstrategie. Zo hielp al meer dan 100 merken, van bekende A-merken en B2B-organisaties tot goede doelen en start-ups. Ingmar doceert op de bekende marketingopleidingen, zoals EURIB, Beeckestijn, NIMA, SRM, VEA, UvA en Nyenrode.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Edwin Duys

    Mooi stuk werk Ingmar! Goed en overzichtelijk in kaart gebracht welke doelstellingen een bedrijf via gebruik van sociale media kan ondersteunen.

    In elk geval is het duidelijk dat sociale media in die zin verder gaat dan alleen marketing en er ook een duidelijk onderscheid moet zijn tussen sociale media als infrastructuur resp. de middelen (denk aan Facebook, YouTube, een blog, etc. etc.) en sociale communicatie en interactie – wat mensen met deze middelen doen.

    De ‘complexiteit’ zit ‘m dan ook vooral in de implementatie binnen een organisatie.


    9 mei 2011 om 11:59
    idelange

    Hoi Edwin,

    Heel hartelijk dank voor deze aardige reactie!

    Een blije groet,

    Ingmar


    9 mei 2011 om 13:40
    Bas Molenaar

    Ik zie dit model prima werken bij bedrijven die b-to-c communiceren en een redelijke omvang hebben. Maar hoe kunnen zzp-ers en kleinbedrijven die b-to-b handelen dit model functioneel inzetten?


    9 mei 2011 om 18:17
    vchre

    hoi ingmar,

    Wow! Klasse man! Top werk! ga zo door!

    groeten,

    vchre


    9 mei 2011 om 22:08
    idelange

    @Bas: ik denk niet dat alle kwadranten perse voor hen relevant zijn, dus het is voor verstandig een impactanalyse te maken. Maar dat geldt ook voor grote bedrijven.

    Uit de losse pols: ik denk dat kleine bedrijven prima kunnen informeren, vragen beantwoorden, een (micro)gemeenschap kunnen beginnen, promoties doen (Groupon wordt door veel kleine bedrijven gebruik) of een verkoopkanaal kunnen beginnen. Dus ik zie daar weinig beperkingen.

    @vchre: DANK! 🙂


    10 mei 2011 om 05:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!