Social Media 24/7
Mensen gebruiken social media 24/7, merken doen het grotendeels ad hoc. Daardoor is er teveel ruis: marketingactiviteiten passen niet bij de sociale omgevingen en hun omgangsvormen, noch gebruiken ze het volledige potentieel. Samen met Hyves ontwikkelde ik een model dat toont hoe merken sociale technieken structureel kunnen toepassen en verankeren in hun organisatie. Met deze presentatie hoop ik hen te inspireren en serieus aan de slag te gaan met deze nieuwe, sociale infrastructuur. Belangrijk is dat ze waarde gaan toevoegen in plaats van verstoring. Hieronder het resultaat:
Mooi stuk werk Ingmar! Goed en overzichtelijk in kaart gebracht welke doelstellingen een bedrijf via gebruik van sociale media kan ondersteunen.
In elk geval is het duidelijk dat sociale media in die zin verder gaat dan alleen marketing en er ook een duidelijk onderscheid moet zijn tussen sociale media als infrastructuur resp. de middelen (denk aan Facebook, YouTube, een blog, etc. etc.) en sociale communicatie en interactie – wat mensen met deze middelen doen.
De ‘complexiteit’ zit ‘m dan ook vooral in de implementatie binnen een organisatie.
Hoi Edwin,
Heel hartelijk dank voor deze aardige reactie!
Een blije groet,
Ingmar
Ik zie dit model prima werken bij bedrijven die b-to-c communiceren en een redelijke omvang hebben. Maar hoe kunnen zzp-ers en kleinbedrijven die b-to-b handelen dit model functioneel inzetten?
hoi ingmar,
Wow! Klasse man! Top werk! ga zo door!
groeten,
vchre
@Bas: ik denk niet dat alle kwadranten perse voor hen relevant zijn, dus het is voor verstandig een impactanalyse te maken. Maar dat geldt ook voor grote bedrijven.
Uit de losse pols: ik denk dat kleine bedrijven prima kunnen informeren, vragen beantwoorden, een (micro)gemeenschap kunnen beginnen, promoties doen (Groupon wordt door veel kleine bedrijven gebruik) of een verkoopkanaal kunnen beginnen. Dus ik zie daar weinig beperkingen.
@vchre: DANK! 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!