Gamification: marketing wordt kinderspel

Gamification: marketing wordt kinderspel

Weer een nieuwe marketingterm die in hoog tempo aan populariteit wint. Het concept klinkt simpel: maak wat je doet spannend en een onderdeel van een community, beloon je publiek voor deelname, stimuleer betrokkenheid en bouw zo aan loyaliteit om en vervolgens resultaat te behalen uit herhalingsbezoeken en -aankopen. Mooie tool voor customer engangement? Of een vluchtige hype!

Technologisch aspect

Op Wikipedia wordt gamification uitgelegd als een mechanisch spelelement dat wordt toegevoegd aan ‘non-game consumer technology applications’. Hoofdzakelijk gericht op consumentgerichte sites en applicaties, waarbij een spelelement wordt ingezet om gebruik en betrokkenheid te stimuleren. Juist dat technologische aspect maakt het nieuw, want we worden al sinds jaar en dag doodgegooid met spaaracties van Albert Heijn en andere spelelementen om ons koopgedrag aan te moedigen.

Steeds vaker zie je dat spelelement terugkomen. Iedereen kent Farmville en Maffia Wars in zijn/haar Facebook newsfeed wel en location based services Foursquare en Gowalla strooien met badges en punten alsof het een spelletje is. De concurrent van LinkedIn Branchout begrijpt de spelende mens die Facebook en LinkedIn niet per see gescheiden willen houden en voegen aan iedere actie beloningen toe. De vorige week gepresenteerd startup op The Next Web Foodzy heeft ook dat spelelement prima geïntegreerd, delen en spelen blijkt een goede combinatie met als resultaat een beter eetpatroon.
Door dit soort ontwikkelingen kunnen online en offline dichter naar elkaar komen, zoals de hondenvoer dispenser van GranataPet waarbij je een portie voer voor je hond krijgt als je in checkt.

De toekomst van gamification

Volgens dit recent onderzoek van research- en adviesbureau Gartner zal in 2015 50% van innovatieprocessen binnen bedrijven ‘gamified’ zijn. Sterker nog, dit soort services zullen even belangrijk worden als Facebook, eBay of Amazon! In dit artikel wordt het voorbeeld gegeven van het Britse ministerie van Arbeid en Pensioen die de innovatiegame Idea Street initieerde om alle 120.000 mensen binnen de organisatie te centraliseren. Door middel van een puntensysteem, ranglijsten en een buzz-index heeft dit project binnen anderhalf jaar 4500 gebruikers bewogen om 1400 ideeën te genereren. Van die ideeen zijn er uiteindelijk na die 18 maanden 63 daadwerkelijk uitgevoerd.
Onlangs kwam ik wat dichter bij huis ReMission tegen, een spel om kankerpatiënten leren om te gaan met hun ziekte. Het doel is uiteindelijk een positiever beeld te hebben bij hun ziekte, wat het herstel ten goede moet komen. Een interessante ontwikkeling, het spel is in samenwerking met jonge kankerpatiënten en oncologische artsen en verpleegkundige tot stand gekomen, uiteraard begeleid door een gameontwikkelaar.

GetGlue

Een succesvol initiatief waar de gamification vanaf druipt is GetGlue. Het is een virtuele plaats waar mensen allerlei vormen van entertainment met elkaar delen. Je kun op dit platform inchecken op de entertainment die je op een bepaald moment consumeert. Door in te checken op muziek, films, tv-series en ander vermaak kun je stickers verdienen. Niets nieuws en inderdaad net een soort Foursquare, maar het leuke van GetGlue is dat ze je stickers ook echt produceren en opsturen als je er 20 bij elkaar hebt gespaard. Uiteindelijk krijg je de fan-stickers opgestuurd van je favoriete series, films of boeken. Als je 5 keer op Family Guy hebt ingechecked krijg je de Family Guy sticker, heb je alle boeken van Dan Brown gelezen verdien je de Dan Brown sticker, die zelfs betaald wordt door de uitgever!
Door het algoritme van GetGlue en het profiel dat je in de loop der tijd opbouwt worden er suggesties gedaan wat voor entertainment je dan wel nog meer leuk zou vinden. Onderdeel van hun businessmodel is het direct aanbieden van dit nog onbekende maar lonkende vermaak, via Amazon bijvoorbeeld. Het virale effect is erg sterk, makkelijk delen via andere socials om de boodschap te versterken. 

Kritiek

Onlangs las ik op The Conversation Manager een interessante blogpost van Polle de Maagt waar ik me erg goed in kan vinden. Hij erkent het feit dat gameplay toevoegen aan de realiteit erg interessant is, en zo de denkwijze en acties van consumenten gestuurd kunnen worden. Verder stelt hij dat deze hele beweging waar we nu in zitten in ieder geval goed is om de conversatie op gang te helpen over gamification. Meest treffende kritiek is het de ‘over-badge-ification of things’ waar we duidelijk in zitten; je kunt overal badges, punten, uitdagingen en andere vormen van respect verdienen, maar is dat nou echt de enige manier om dat spelelement in te zetten? Overal krijg je maar badges voor, vaak zonder enige samenhang met andere concrete activiteiten. Natuurlijk willen mensen erkenning en beloningen, maar waar zit de echte toegevoegde waarde voor de consument, behalve wat korting of een gesponserde gadget? Wordt mijn foto in een vergaderzaal opgehangen onder de titel ‘klant van de maand’ als ik eindelijk bovenaan een van de vele leaderboards sta? Krijg ik eeuwige roem? Natuurlijk zijn er uitzonderingen en hebben bedrijven als Starbucks bijvoorbeeld wel begrepen hoe zoiets succesvol moet worden ingezet. Maar… volgens mij liggen er nog tal van kansen binnen dit nog maar prille begin van een nieuwe ontwikkeling: een wisselwerking met augmented reality zou het wellicht goed doen, en de combinatie met RFID maakt gamification nog interessanter.

Van E-commerce naar G-commerce

Merkbetrokkenheid is de beste manier om loyaliteit te waarborgen. Geef consumenten een stem en betrek ze bij je merk om een gevoel te creëren dat ze meetellen, kunnen beïnvloeden en belangrijk zijn (dat is stiekem ook zo;). Zodra je een relatie op dat niveau hebt bereikt met je doelgroep ben je een heel eind! Gamification kan hier zeker aan bijdragen, door je klanten een bepaalde waardering te laten verdienen. De kunst is ze op een aantrekkelijke manier juist uit dat spel te halen en een serieuze stem te geven. Even zonder punten en badges maar met menselijk contact.. Voorlopig is het nog ietwat hypegevoelig, en is het inderdaad maar één van de manieren om betrokkenheid te creëren voor een merk of organisatie. An sich heeft de inzet van een spelelement zoals hier behandeld een enorme potentie, mits dat goed gecombineerd wordt met bijvoorbeeld locatiegebaseerde diensten en andere (commerciële) services. Verder denk ik dat dit soort bewegingen in ieder geval een heleboel innovatie met zich mee zullen brengen en creativiteit stimuleren.

Stevenen we af op een tijdperk van G-commerce en gaat een nieuwe generatie experts zich over gamification strategieën buigen? Of blijven we steken bij saaie en serieuze E-commerce? Ben erg benieuwd naar jullie gedachten over dit onderwerp!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Interessant artikel Laurens. Gamification staat inderdaad nog in de kinderschoenen en wordt behoorlijk gehyped op dit moment.

    Wat mij betreft is er nog veel verwarring in de markt over wat gamification nou precies is.
    1 ding is het zogenaamde "badgification" of "pointification" dat je nu ziet opkomen. Alleen wortels voorhouden in de vorm van badges of punten zal mijns inziens niet of nauwelijks tot hogere activiteit of loyaliteit zorgen. Het is zelfs onderzocht dat het toevoegen van extrinsieke motivatie de intrinsieke motivatie kan doen afnemen. Badgification is wat mij betreft geen gamification. Badges kunnen mits goed uitgevoerd wel onderdeel zijn van succesvolle gamification.

    Een andere verwarring is dat gamification van je beleving een spel moet maken. Dat is zeker niet zo. Gamification is het integreren van spelmechanismen in de beleving. Niet zozeer om die beleving volledig te veranderen (in een spel) maar om de kern van de beleving waardevoller, leuker, (inter)actiever te maken.

    Wij (Fanminds) geloven heilig in de gedachte van gamification als instrument/middel , niet als doel an sich. Mits goed uitgevoerd op de doelstellingen en de doelgroep kan het voor enorme resultaten zorgen en echt waarde toevoegen voor gebruiker en merk. Niet door de consument te 'tricken' bepaalde acties uit te voeren maar door natuurlijk gedrag te faciliteren, stimuleren en te belonen. Het mooie is dat het real-time en 1-op-1 kan waardoor je bijna in een directe dialoog met de gebruiker komt.

    geplaatst op
  • Laurens, dank voor je goede overzicht.
    Rutger, ben het helemaal met je eens.

    Denk dat we het snel eens zijn over:
    - Gamification is enorm interessant
    - Gamification is een nog wat vage term en wordt vaak misbruikt. Zoals Rutger zegt, "gamification is het integreren van spelmechanismen in de beleving. Niet zozeer om die beleving volledig te veranderen (in een spel) maar om de kern van de beleving waardevoller, leuker, (inter)actiever te maken."
    - Gamification is ietwat overhyped

    Bovenop het over-hypen van badges en punten, vind ik het erg jammer dat andere meer standaard mechanismen om de kern van een beleving te verbeteren of, in het algemeen, gedrag mee te beinvloeden zwaar onderbelicht blijven in de discussie. Vandaar mijn pleidooi voor 'nudge' (zoals beschreven in het gelijknamige boek of in 'Obliquity'). Zie ook mijn post daarover.

    Gaming-mechanismen zijn enorm interessant, maar dat geldt ook voor persuasion design, gradual engagement, framing, enz. Allen onderdeel van iets dat groter is dan enkel game-mechanismen toepassen.

    geplaatst op
  • Vorig jaar had Jan McGonigal hier al een mooie presentatie over op TED: http://www.ted.com/talks/lang/eng/jane_mcgonigal_gaming_can_make_a_better_world.html

    geplaatst op
  • @Maarten haar boek 'reality is broken' is ook een aanrader!

    geplaatst op
  • @Rutger; precies zo denk ik er ook over ja, wat betreft populariteit zegt het genoeg dat er al bureaus zijn die zich daar zo uitgesproken op richten! Het is zeker geen doel, maar zoals jij ook stelt juist een middel dat wel op de juiste manier moet worden ingezet..

    @Polle; thanks voor de bron, en de aanvulling hier!

    @Maarten; die talk ga ik vanavond maar eens even bekijken, fijne toevoeging.

    Zag vandaag nog de mondiale ‘ludificering van de cultuur’ ook door filosoof Jos de Mul in een iets andere context is behandeld, dit column in de Volkskrant geeft daar een interessante kijk op--> Homo Ludens 2.0 Volkskrant-link

    geplaatst op
  • Verkeerde link, dan maar ff zo: http://www2.eur.nl/fw/hyper/Download/2010-11-27 (Volkskrant) Homo ludens 2.pdf

    geplaatst op
  • Wij doen op dit moment een heel interessant project voor Blackberry. We leiden medewerkers van KPN op tot Blackberry experts. Hiertoe kunnen zij on-line kennismodulen bestuderen. Dit is natuurlijk helemaal niet leuk. We hebben het dus leuk en uitdagend gemaakt (gamification). We hebben een on-line kennisbattle georganiseerd waarbij de medewerkers elkaar kunnen uitdagen. Dit is een groot succes. De battle is met 130 deelnemers inmiddels meer dan 8000 keer gespeeld. Deelnemers zijn erg enthousiast. Zo train je kennis, vaardigheden en merkbeleving er wel in!

    geplaatst op
  • Voor inspiratie omtrent de interactieve trainingsprogramma's van @Hand InBusiness bekijk gerust deze video:
    http://www.youtube.com/watch?v=hed107eya6E

    geplaatst op
  • @juan @josine mooie toevoeging, en cool gemaakt die video!

    geplaatst op
  • Is het gevaar niet dat we in de toekomst (hoe snel ook) worden overspoeld door gamification? als er een nieuw concept is dan moet ineens iedereen daaraan meedoen. wat uiteindelijk zorgt voor over-gamification. denk aan bijvoorbeeld 'bijzondere' koffie barretjes die overal verschijnen. er begint 1 iemand met het concept en als het aanslaat zitten straten vol met dit soort tentjes, waarbij iedereen al kan snappen dat een enkeling het 'speciale' ingredient heeft en overleeft en de rest voor het begin al is gedoemd om te mislukken en binnen de kortste keren de deuren weer kan sluiten en kan beginnen aan de volgende gejatte rage of geweldige idee.
    zoals ik uit het verhaal begrijp is een enkeling heel ver met gamification, maar ben bang dat als iedereen hier een slap aftreksel van gaat maken er een overkill komt en mensen vanzelf weer afhaken.
    als iets niet heel speciaal is dan is het niks

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.