Online influencers: De blinde vlek voor PR-pro’s en marketeers? (Onderzoek)

Online influencers: De blinde vlek voor PR-pro’s en marketeers? (Onderzoek)

Voer een discussie over online pr en je komt vroeg of laat een keer uit bij de rol die online influencers hierbij spelen. Niet zo gek, want deze ‘beïnvloeders’ hebben vaak een flinke vinger in de pap als het gaat om de online reputatie van een bedrijf. Wat je wel gek kunt noemen, is dat er weinig bekend is over hoe marketeers online influencers benaderen voor hun campagnes. Daar willen Marketingfacts en LEWIS PR verandering in brengen, met een onderzoek naar online influencer marketing. Dit korte onderzoek moet meer inzicht geven in de rol die online influencer marketing inneemt binnen PR-/marketingcampagnes; worden online influencers bijvoorbeeld benaderd als onderdeel van de social media activiteiten van bedrijven? Hoe groot schatten marketeers de rol van deze influencers in voor het bereiken van hun doelen? Ga hier direct naar de enquête, hieronder meer informatie.

Online influencers en reputatie

Dat online influencers een belangrijke doelgroep vormen voor online PR staat buiten kijf; waar bedrijven zich met ‘oude PR’ voornamelijk richten op journalisten als intermediair voor het bereiken van hun klanten is ‘nieuwe PR’ gericht op een meer directe benadering van deze klanten, met meer ruimte voor interactie. De reputatie van een bedrijf wordt namelijk meer en meer bepaald door het oordeel dat (potentiële) klanten via social media kanalen over een bedrijf vellen.

Eerder onderzoek van Forrester (zie ook deze blogpost) laat echter zien dat maar een klein percentage (11,1%) van de op social media actieve klanten verantwoordelijk is voor het merendeel van de posts die van invloed zijn op andere gebruikers en daarmee op de (online) reputatie van een bedrijf. Het is dus voor bedrijven op zijn minst interessant om te weten wie deze online influencers zijn. Hoewel dit inzicht in online influencers toe lijkt te nemen, is het vaak nog verdomd lastig om hen te identificeren en de mate van invloed te meten.

Of en hoe marketeers hier in Nederland in slagen moet onder andere blijken uit deze vragenlijst. Benieuwd naar de conclusies? Geef dan antwoord op deze vragen en je ziet de resultaten binnenkort terug op Marketingfacts.


Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • oh jee, gaan PR-bureaus straks massaal de online influencers lastig vallen met persberichten, persreisjes en producten om te testen :)

    geplaatst op
  • @jwalphenaar als het goed is niet. Meer inzicht in online influencers kan er juist voor zorgen dat zij niet zomaar willekeurige persberichten, etc ontvangen maar relevante info waar ze wat mee kunnen. PR op maat dus :-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.