Forrester’s 2010 Peer Influence Analysis Report: Over Mass Mavens en Mass Connectors

30 december 2010, 09:30

In nieuwe digitale tijden zijn marketeers nog steeds op zoek naar influencers, early adopters of opinielieders die hun producten maken of kraken. Forrester deed onderzoek naar verschillende typen influencers en kwam in de jongste “Peer Influence Analysis” met twee soorten op de proppen: de Mass Mavens en de Mass Connectors. De eerste groep initieeert online word of mouth en zorgt voor 1 miljard ‘influence posts’, de tweede groep verspreid het woord naar 120 miljard impressies. Klinkt theoretisch? Het ziet er zo uit:

Mass Mavens creëren de content die invloedrijk is

Deze consumenten hebben opinies te delen over de producten en diensten van marketeers en ze delen die opinies overal op het internet. “In fact, on average European Mass Mavens contribute their “influence posts” relatively evenly across the social Web: 16% as blog posts or blog comments, 32% in discussion forums, and 28% as online ratings and reviews,” schrijft Forrester.

Mass Connectors brengen de invloedrijke content naar de massa

De Mass Mavens creeren de content, de Mass Connectors brengen die content naar een potentieel miljoenenpubliek. Het gaat om “influence impressions”. Forrester schrijft: “These users have hundreds of friend connections across their social networks — an average of 425 connections for UK Mass Connectors, for instance, and 427 for Italian Mass Connectors — and are most likely to share through Facebook. In contrast, Twitter barely registers as a channel for Mass Connectors and influence impressions.”

Uit het rapport komt naar voren, dat 11 procent van de Europese volwassenen verantwoordelijk is voor 80 procent van de creatie van ‘influence posts’ online: dat gaat nog een stapje verder dan het Pareto principe want slechts 4 procent van deze groep is verantwoordelijk voor de verspreiding van de influence posts. Conclusies van Forrester zijn verder nog dat de verschillen in waar de invloedbewegingen zich afspelen op nationaal niveau zijn terug te brengen naar historisch gebruik van social media per land. In de UK en Duitsland is Facebook voor 70 procent verantwoordelijk voor de verspreiding van de influence impressions, in Nederland is dit ‘slechts’ 50 procent. Over de verschillen in geslacht en leeftijd:

“…your target audience’s age, gender, and other behaviors also contribute to a unique influence profile — and will change the way you think about leveraging Mass Influentials. For instance, marketers targeting men will find that their influence is relatively more widely distributed than among women, while those targeting young Mass Connectors will find that they’re even less likely than average to distribute messages through Twitter.”

Zie ook dit artikel van Dado Van Peteghem op Frankwatching en het blog van Forrester zelf.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!