MEC in 10 minuten: Jeroen Wilhelm (CMO Funda)

18 april 2011, 07:45

In deze MEC in 10 Minuten vertelt CMO Jeroen Wilhelm van Funda over de kracht van het merk, het proces van merkbouw en de merkclaim ‘Via Funda’. Ook in de recessie – waarbij het aantal huistransacties scherp daalde – heeft Funda het toch goed gedaan. Juist omdat verkopers de eigen woning goed in het zonnetje wilden zetten, zijn veel extra diensten afgenomen. Funda steunt voor een belangrijk deel op haar offline affiliates: de makelaars. Waar Funda de afgelopen 10 jaar vooral een vehicel van de NVM leek, is de organisatie erin geslaagd om haar netwerk aanzienlijk te verbreden en zijn vele andere makelaars en makelaarsgroepen ook aangesloten.

Tijdens het gesprek komt ook reclamemaker Jan Rijkenberg van BSUR aan het woord. Dit bureau werkt nu 3 jaar voor FUNDA. Jan Rijkenberg vraagt zich daarbij vooral af wat het bureau nog kan toevoegen aan een merk dat het al zo heel goed doet.

Interessant verschijnsel is de Funda junk: mensen die bijna dwangmatig elke week of zelfs elke dag ook even op FUNDA kijken. Volgens Jeroen toont dit de kracht van het concept aan. Wát dat nou precies maakt en wat nou exact des FUNDA’s is, weet Jeroen na 10 jaar niet precies en juist die zoektocht maakt het werken aan het merk zo mooi. Naast natuurlijk een sterk functionele website gaat het bij FUNDA vooral om de mensen: zij maken het merk. Jeroen legt daarom een heldere brug tussen merk- en HR beleid.

MEC in 10 Minuten is een concept van het Marketing Executive Center. Maandelijks komen toonaangevende CMO’s aan het woord over merk en marketing. Volg het MEC op www.mec.nl en www.twitter.com/MECTweet.

Joris van Zoelen
Co-Founder, Managing Partner, Identiteitsstrateeg bij Synergie | identiteits- en merkstrategie

Co-founder van Synergie in 1995. Synergie is een strategisch adviesbureau dat organisaties helpt een merk te worden en blijven. Wij ontwikkelen marktstrategieën vanuit organisatie en ondersteunen bij het doorleven. Identiteit is altijd ons uitgangspunt omdat organisaties met gedeelde ambities hun categorie verslaan. Het bureau maakt onderdeel uit van Central Park - Group for Growth. Joris is mede-oprichter van Central Park, waarvan ook Mantion - bureau voor ondernemingsstrategie en -cultuur, Brand Republic (reclamebureau in Utrecht en Alkmaar) en Pure Activatie onderdeel zijn. In zijn vrije tijd is hij actief met De Nederlandse Wijnwinkel: de eerste online winkel met alleen Nederlandse wijnen. Voormalig voorzitter van Pragma en Nima Communicatie. Voorzitter van het MEC, voorzitter van Creative Connection en juryvoorzitter van CCB. Spreker en publicist, onder andere voor MEC in 10 Minuten op MarketingFacts en MarketingTribune.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!