Spotify beperkt gratis luisteren tot 10 uur per maand

14 april 2011, 10:08

Streaming muziekdienst Spotify gaat de mogelijkheden van de gratis accounts flink inperken. Waar luisteraars voorheen 20 uur gratis muziek per maand konden beluisteren, wordt dat verlaagd naar 10 uur. Daarnaast kunnen gebruikers een nummer maar 5 keer beluisteren. Met deze maatregelen hoop Spotify de verkoop van betaalde accounts te stimuleren. Dat heeft het Zweedse bedrijf bekend gemaakt op haar blog. De maatregelen gaan in vanaf 1 mei aanstaande. Gebruikers die zich na 10 november 2010 hebben aangemeld mogen nog een half jaar gebruik maken van de 20 uur gratis muziek luisteren per maand. Om premium accounts verder te stimuleren zijn deze 30 dagen gratis uit te proberen.

Spofity telt op dit moment meer dan 10 miljoen leden in 7 landen. Daarvan heeft iets minder dan 10 procent een betaald abonnement. Dat percentage moet omhoog als Spotify business wil gaan draaien. In 2009 leed Spotify een verlies van 19,5 miljoen euro, op een omzet van 13 miljoen. Dat de verdiensten van Spotify omhoog gaan is ook van belang voor de geplande start in Amerika. Dan moet Spotify de Amerikaanse platenlabels kunnen aantonen dat nieuwe verdienmodellen als Spotify, gratis muziek streamen in ruil voor een deel van de advertentie-inkomsten, winstgevend is. Spotify heeft recentelijk contractonderhandelingen met platenlabels afgerond. Dit roept de vraag op of de platenlabels het afknijpen van Spotify Open hebben afgedwongen.

De mededeling van Spotify heeft flink wat stof doen opwaaien. Op Twitter is het een hot topic, waarbij veel gebruikers laten weten te switchen naar Grooveshark of “back to pirating”. Met deze strategie gaat het Vimeo en Flickr achterna, die eerst beiden een grote userbase genereerden en dat vervolgens te moneytizen door bepaalde features alleen voor betaalde leden ter beschikking te stellen.

Wat vinden jullie, voert Spotify deze maatregelen te rigoureus in?

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Gerries

    Ik denk dat ze beter de prijs van het abonnement omlaag kunnen zetten. Dat is de reden waarom ik geen spotify account heb. Wil het graag op mijn smartphone maar vind het daarvoor te duur.

    Nu hanteren ze een negatieve approach


    14 april 2011 om 10:08
    P. Koonings

    Spotify is een wereldprogramma. Het is al een jaar mijn favoriete muziekprogramma (ik gebruik ondertussen niks anders meer) en deze verandering betekend dat er meer content bij zal gaan komen! Met deze keuze zal Spotify alleen maar gaan groeien! Hopelijk zien niet betalende gebruikers hier de kansen van in.

    Ik vind de reactie van sommige mensen over de prijs echt bespottelijk, wat is nou €5,- of €10,- euro per maand voor een muziekdatabase van deze grote? Support de muziekwereld nou eens en denk niet dat altijd alles maar gratis moet zijn! Ik ben zelf een “arme student” maar de €10,- per maand voor Spotify premium is wel iedere maand de beste €10,- die ik spendeer!


    14 april 2011 om 10:29
    ingejanse

    +1 voor P. Koonings. Ik vind dit de mooiste muziekontwikkeling sinds Last.fm en de beste digitale muziekspeler sinds er digitale muziekspelers zijn. Zo.

    Het dilemma blijft dat de massa vindt dat alles gratis moet zijn, omdat lange tijd alles gratis was. Ik ben wel benieuwd wat andere bezoekers denken over hoe deze geest weer in de fles gestopt kan worden. Als zelfs zo’n sterke dienst als Spotify nog zoveel aversie oproept als er urgenter om geld wordt gevraagd, wie gaat dan het tij keren?


    14 april 2011 om 11:10
    Arno

    De uitspraak van Daniel Ek dat ze meehelpen piracy te verminderen werkt extreme uitspraken in de hand. Natuurlijk schreeuwen mensen dat ze terug gaan naar illigaal/gratis downloaden. Het geeft wel aan dat Spotify door de muziekindustrie onder druk wordt gezet. Het is de vraag of ze voldoende ruimte krijgen om het nieuwe verdienmodel (voor de muziekindustrie) aan te tonen, of dat uiteindelijk Apple of een ander ermee vandoor gaat.

    Je kunt ook zeggen dat ze inmiddels ruim 1 miljoen betalende gebruikers hebben weten te creëren en als ze de kans krijgen in de VS te lanceren, waar Netflix en Hulu als video streaming service de markt al klaar maken, ze nog meer impact gaan maken.


    14 april 2011 om 13:03
    Luuk

    Ja of de betaalmogelijkheden uitbreiden. Dat is de reden waarom ik geen premium heb…


    14 april 2011 om 15:22
    Jochdm

    Ik zit in het midden van deze discussie. Spotify is inderdaad een briljante ontwikkeling die naar mij mening de online muziek beleving gigantisch heeft veranderd. Aan de andere kant is het, vooral voor de jongere gebruikers, lastig om 10 dollar (8 euro) per maand te betalen, want niet iedereen heeft een creditcard of pay-pal.

    Maar inderdaad, 8 euro per maand is niet duur voor een prachtige dienst als deze.


    15 april 2011 om 05:40
    Vaenw

    Ik heb zelf een half jaar een account en vind het een geniaal programma. Natuurlijk is illegaal downloaden een optie want niet iedereen heeft de juiste betaalmogelijkheden of geld om de muziek betaald te downloaden of te kopen op cd.

    Helemaal aantrekkelijk wordt het als je alleen een tik op je vingers krijgt als individu als duidelijk is als je illegaal download.

    Maar ondanks dat is het een grandioos programma waar je in verhouding weinig voor betaald. Kortom… niet zeiken!


    15 april 2011 om 08:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!