Traineeship voor webanalisten / conversie specialisten

6 april 2011, 04:21

De vraag naar online specialisten neemt de laatste jaren sterk toe. Steeds meer corporates willen ook hun eigen online specialisten in dienst hebben en niet meer afhankelijk zijn van de bureaus. Niet enkel algemene online marketeers, maar ook SEO specialisten, webanalisten / conversie specialisten, interactie designers en webredacteuren worden gevraagd bij grote organisaties. Bij Marketingfacts Jobs zien we deze trend ook al twee jaar heel sterk. Steeds vaker komen juist de grote corporates met vacatures voor online specialisten, maar deze blijken erg moeilijk te vervullen. Niet omdat de specialisten niet bij de corporates willen werken, maar omdat er gewoonweg te weinig zijn om aan de hele marktvraag te voldoen.

Ook bij de Marketingfacts Academy zien we een groeiende vraag naar trainingen, met name op het gebied van analytics en search. Daarom ben ik, Bas van de Haterd, samen met collega Marketingfacts Blogger Ton Wesseling met een nieuw bedrijf begonnen: Digital Specialists. Met Digital Specialists willen we een gat vullen dat we momenteel in de markt zien: dat voor lange, uitgebreide traineeships voor startende online marketing specialisten.

Digital specialists van start

Digital Specialists begint met een traineeship webanalyse / conversie optimalisatie in samenwerking met webanalisten.nl. Dit traineeship zal één jaar duren en een gedegen basis leggen voor verdere groei in het vakgebied. Er is hierbij nadrukkelijk gekozen voor een samenwerking tussen twee mensen met een hele verschillende achtergrond. Ikzelf ben actief op het snijvlak van nieuwe media en HR, waarbij mijn primaire aandachtspunten normaliter zaken als ‘Het Nieuwe Werken’ en recruitment zijn. Ton Wesseling is online conversie specialist en helpt organisaties normaliter met het optimaliseren van de conversie. Binnen Digital Specialists zal Wesseling dan ook de inhoudelijke verantwoordelijkheid hebben voor de opleiding en de inhoudelijke coaching voor zijn rekening nemen.

Ikzelf ben verantwoordelijk voor de ‘soft skills’ zoals presenteren, draagvlak creëren, effectief vergaderen, rapporteren en jezelf in een organisatie positioneren. Uiteraard zal er een groot scala aan trainers bij betrokken worden, zowel inhoudelijk als op het gebied van de soft skills. Het gaat om het geven van een totale blik op de markt en de verschillende visies die er zijn over webanalytics.

Webanalytics & Conversie optimalisatie

De eerste traineeship die zal worden aangeboden is op het gebied van webanalytics en conversie optimalisatie. Er is in de markt een groot gebrek aan goede krachten op dit gebied, zo merken beide partners. Het aantal vacatures neemt sterk toe, maar het blijft lastig om deze te vervullen, zelfs via specialistische sites als Marketingfacts Jobs en Webanalisten.nl.

Het bovenstaande plaatje is afkomstig van het webanalytics congres van maart van dit jaar. Het geeft een beeld weer van de ontwikkelingen van de markt de afgelopen jaren. Het budget voor dit vakgebied neemt momenteel heel sterk toe, omdat de waarde steeds wordt aangetoond. De complexiteit neemt ook toe, steeds meer zaken moeten met elkaar geïntegreerd worden. Een groot probleem is de kennis en het aantal beschikbare mensen om het uit te voeren. De enige mogelijkheid om dit gat te vullen is deze mensen op te leiden, met Digital Specialists willen we die mogelijkheid bieden aan alle organisaties die bereid zijn hierin te investeren.

Het traineeship staat open voor iedereen die start in de wereld van webanalyse. Dat kunnen starters op de arbeidsmarkt zijn, mensen die een switch willen maken (bijvoorbeeld search engine marketeers die webanalyse willen gaan doen), maar ook mensen uit het traditionele marketingvak die vanuit hun bedrijf omgeschoold moeten worden. Hierbij zal Digital Specialists wel een strenge selectie doen. De kwaliteit van de opleiding staat voorop en een zwakke trainee kan de rest van de groep vertragen. Eventueel kan Digital Specialists ook de organisatie ondersteunen met de werving van een trainee.

Toekomst

Het is de bedoeling om in 2012 meerdere traineeships te starten voor meerdere disciplines, onder andere search, social media marketing en interaction design. Elke van deze traineeships zullen gestart worden in samenwerking met een vakinhoudelijke specialist die de inhoudelijke kan van het traineeship coördineert. Digital Specialists zal geen losse trainingen of cursussen gaan aanbieden, daar zijn partijen als Marketingfacts Academy veel beter in.

Een andere uitbreiding waar naar gekeken wordt is om ook specialisten via detachering of deta-vast constructies aan te bieden. Hierbij neemt de opdrachtgever dus een specialist af voor bijvoorbeeld een jaar, met de mogelijkheid om deze over te nemen na dat jaar in plaats van dat deze meteen op de loonlijst moet komen.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

3 Reacties

    Daniel Broen

    Goed bericht en mooi dat jullie hierop in willen spelen met het bedrijf dat jullie begonnen zijn.

    Echter dat jaar voor de basis, is dat een voltijd studie? of kan iets dergelijks naast een voltijd baan?


    6 april 2011 om 05:05
    chi666

    @Daniel: goede vraag, ik zie dat ik dat vergeten ben helder uit te leggen. Excuus daarvoor.

    De traineeship duurt totaal een jaar. Dat is opgebouwd uit 8 weken van 2 dagen per week met daarna intervisie en coaching. Dat wil zeggen dat er een continue online mogelijkheid is tot contact met andere trainees en de trainers en elke twee weken een dag intervisie / training / coaching.

    De bedoeling is dus dat dit naast een full time baan gebeurt, als webanalist. Wel zal gedurende de eerste 8 weken er dus veel gevraagd worden van de trainee en het bedrijf, aangezien je wel 8 weken lang 2 dagen per week op training bent.


    6 april 2011 om 05:21
    Hans van Dijk

    Leuk initiatief Bas, ben benieuwd!


    6 april 2011 om 09:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!