Actiekrant.nl: Groupon-kloon zet in op lokaal

18 maart 2011, 06:01

Actiekrant.nl is een “nieuwe” lokale kortingssite die in de markt opereert van partijen als Groupon en Groupdeal (zie ook ter achtergrond: “Klonen in gevecht om Groupon-miljoenen”). Waar Groupon zich richt op kortlopende aanbiedingen voor grote groepen focust Actiekrant.nl zich op alle lokale ondernemers met kleine tot grote acties. Actiekrant.nl is een initiatief van Arne Bos, bekend van affiliatewebsites Jongerenreis.com en Wintersport.net. Bos licht toe:

“Ik zocht al een tijdje naar een nieuwe concept omdat vergelijksites met de komst van Google Shopping onder druk komen te staan. Ik kwam op het idee toen in de lokale Groningse krant las. Dit lokale huis aan huis blad stond vol met leuke acties en aanbiedingen van lokale ondernemers. Ik dacht toen meteen waarom bestaat dit online niet? Je wilt toch graag de start van de uitverkoop van je favoriete kledingwinkel en andere originele voordeelacties in de buurt volgen via een website? […] Wij checken altijd of er een significant voordeel is voor de consument en bieden website bezoekers de mogelijk te reageren op de actie. Daarnaast kunnen bezoekers ons ook volgen via nieuwsbrief, Twitter en Facebook. Elk stad heeft eigen sociale media accounts en nieuwsbrieven. Dat betekent dat je bijvoorbeeld lid word van de nieuwsbrief en alleen acties van bijvoorbeeld electronicawinkels, drogisterijen en restaurants in Utrecht per email ontvangt.”

Het verdienmodel van Actiekrant.nl is, zo meldt Bos in een persbericht, duidelijk anders dan Groupon. Actiekrant hanteert het freemiummodel. Lokale ondernemers kunnen gratis acties in hun plaats promoten. Voor extra opties zoals een link naar de website moet straks betaald worden. In vergelijking met de lokale krant, waar ondernemers als snel 350 euro per keer betalen voor 1/16 pagina, is online een stuk goedkoper en bovendien meetbaar aldus de eigenaar van Actiekrant.nl. Naast het locale aspect worden ook webwinkels met acties en kortingscodes op Actiekrant.nl vermeld.

Voor de toekomst verwacht het bedrijf binnen 2 maanden te verdubbelen van het huidige aantal bezoekers naar 5000 per dag. Daarnaast hebben is budget vrijgemaakt voor online en offline naamsbekendheid. Op dit moment wordt met 5 FTE vol aan het project gewerkt. De actiesite is actief in 144 Nederlandse steden. Wat denken jullie. Gaat hem dit worden, of niet?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Twan

    Ik zie wel veel aanbiedingen van landelijke winkelketens in plaats van leuke locale winkeltjes met acties en opruimingen, wellicht komt dat nog? Leuk is dat je per stad nieuwsbrief, twitter en facebook hebt, dit zou nog uitgebreid kunnen worden met de shoprubrieken. Zo kan men alleen de electronica koopjes in Arnhem volgen, zonder dat je vermoeit wordt met uitverkoop acties van babyrompertjes. Dat is wat je wil lijkt me. Mooie vormgeving by the way.


    18 maart 2011 om 08:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!