comScore: Europa digitaal anno 2010

25 februari 2011, 05:45

Na het U.S. Digital Year in Review en het Mobile Year in Review heeft comScore gisteren het rapport over het digitale jaar van 2010 voor Europa in kaart gebracht. In het rapport beschrijft comScore in keiharde cijfertjes het digitale media landschap, met o.a. demographics, social networking, online video, mobile, en search in 18 West- en Centraal Europese landen. Zo gaat Nederland aan kop als het gaat om internetgebruik. Gemiddeld brengen we ruim 31 uur per maand door op internet. Dat is ruim 25 procent meer dan het Europees gemiddelde.

De meest belangrijke en opvallende bevindingen:

  • Europeanen besteden online de meeste tijd aan search en sociale netwerken. Facebook is de best bezochte site in Europa. Gemiddeld besteden Europeanen 11.7 procent van hun tijd aan Facebook.
  • Het gebruik van Instant Messengers, zoals MSN Messenger, is het afgelopen jaar sterk afgenomen (-39 procent t.o.v. 2009). Het delen van foto’s (bv. Flickr & Facebook Photos) groeide met meest, met 17.2 procentpunt, gevolgd door het gebruik van sociale netwerken.

  • De penetratiegraad van Europeanen op sociale netwerken steeg met 10.9 procent in 2010. Europa kent daarmee de grootste stijging van alle continenten. De penetratiegraad van Noord en Zuid Amerika ligt nog wel altijd hoger (resp. 89.6% en 87.7% vs. 84.4%). In 15 van de 18 landen is Facebook het grootste sociale netwerk. In Nederland staat ons eigen Hyves nog altijd bovenaan. Ook Polen (Nasza Klasa) en Rusland (Vkontakte) hebben hun eigen nationale sociale netwerk.
  • Display advertising bereikte in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland in december 97 procent van alle internetgebruikers. In al deze landen zorgde sociale netwerk voor de meeste displays.
  • Het gebruik van kortingscode websites is het afgelopen jaar sterk gegroeid, (162 procent). En dit keer eens niet door die zûnige Ollanders. In Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en koploper Italië steeg het gebruik van coupon sites het meest.
  • De penetratiegraad van smartphones steeg het afgelopen jaar in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië tot 31.1 procent. Deze stijging werd vooral gestimuleerd door de verkopen van telefoons met Google’s Android en Apple’s iOS. De cijfers van Android zijn mindblowing; het mobile OS groeide met maarliefst 951 procent.
  • Het zoekgedrag wisselde per land. Polen maakten het meest gebruik van zoekmachine’s. Google is met afstand marktleider, 9 op de 10 Europeanen gebruikt Google als zoekmachine.
  • De cijfers zijn gebaseerd op gegevens uit België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Rusland, Spanje, Turkije, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland.

    Andere leuke grafiekjes:

    Rapport

    Hieronder het volledige rapport op SlideShare.Download het hier als je de pdf wilt hebben, dan kan comScore je toevoegen aan de e-mail lijst.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

1 Reactie

    koningwoning

    Ik heb de whitepaper van ComScore gedownload en vond het fantastisch…. totdat ik op blz 30 naar de lijst van meest bezochte sites in NL keek….

    Op nr 11 staat Vevo – een site die vanaf een EU IP nr. NIET BEREIKBAAR is.

    Daarna ben ik de rest van de landen gaan bekijken…. in elk land komt VEVO in de top 20 terug.

    Dit soort fouten zorgt er altijd voor dat ik niet zo goed meer weet wat ik met de rest van deze data moet. Want als ze in de top 20 een site hebben die we niet eens kunnen zien, hoe kan ik dan de rest van hun data (die op dezelfde technologie berust) wel vertrouwen?

    Ik heb deze vraag bij ComScore gelegd en zal met het antwoord waar zij mee komen terugkomen…. maar mijn vraagtekens zijn gewekt!


    1 maart 2011 om 08:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!