Boekrecensie: De conversation manager (Van Belleghem)

,

De conversation manager is al even uit en auteur en Marketingfacts-blogger Steven van Belleghem won de vakliteratuurprijs 2010, uitgereikt door het PIM, Platform Innovatie in Marketing. Uiteraard was de titel me al wel opgevallen, maar tot een bespreking kwam het gek genoeg nog niet. Met dit nieuwe wapenfeit voor de auteur en het bureau waar hij werkt, InSites Consulting, een geactualiseerde editie van het boek en de daverende presentatie tijdens de avond van de prijsuitreiking, konden en wilden we er niet langer omheen.

Het boek biedt allereerst een heerlijk archief vol beste en leukste cases sinds het vallen van de marketingmuur, zoals de introductie van Harry Potter-attracties in Orlando, schoenensite Zappos en de geboorte van babyolifant Kai Mook in de Antwerpse dierentuin. Verder legt de auteur een nieuwe strategische aanpak uit waarbij luisteren, participeren en faciliteren komen in plaats van zenden en grp’s. De nieuwe conversatiecompetentie vraagt om meer flexibiliteit in denken, budget en planning; een kans kan zich immers elk moment voordoen en het is de kunst om deze te spotten of, liever nog, samen met de klant te creëren. De conversatiemarketeer faciliteert het scheppen van verhalen rondom het merk en daarbij draait het niet om het merk, maar om de mens/klant. De traditionele aanpak wordt niet overboord gegooid, maar de auteur benadrukt wel dat het relatief steeds duurder wordt en dat het verhaal over het bereik daarbij steeds minder makkelijk verkoopt. De omwenteling zelf is niet nieuw, maar Van Belleghem geeft hem wel mooi smoel!

De conversation manager
Steven van Belleghem
Van Duuren Media 2010