Boekrecensie: De Conversation Manager incl. twitteraktie

28 april 2010, 05:46

Hoog tijd voor een Conversation Manager in organisaties aldus Steven van Belleghem (@Steven_Insites), schrijver van het boek De Conversation Manager en Managing Partner bij onderzoeksbureau Insites Consulting).

Met traditioneel adverteren red je het vandaag de dag niet meer. De digitale consument is niet te vergelijken met de offline consument jaren geleden. Internet is continu binnen handbereik en daarmee de toegang tot niet alleen heel veel informatie maar ook de mogelijkheid zelf content online zetten. Die verandering heeft (het kan niet anders) ook zijn invloed op de wereld van advertising.

Niet langer zijn GRP‘s de maat voor het succes (of niet) van een campagne. Door de gewijzigde relatie tussen merk en consument werkt adverteren oude stijl niet meer. De marketeer is zoekende en door gebrek aan aan kennis over digitale media vaak niet in staat de traditionele platgelopen wegen te verlaten.

Postmoderne nomade

De consument is vandaag de dag een postmoderne nomade. Een zelfverzekerde persoon die zonder moeite zijn ervaringen deelt. Da’s op zich niks nieuws, want mond-tot-mond reclame is immers zo oud als de weg naar Rome. Wat echter de laatste jaren veranderd is, is het bereik, de snelheid en de impact van die mond-tot-mond reclame. Iets wat (een deel van) de consument ook wel degelijk beseft en daar graag gebruik van maakt. Die veranderingen zorgen er echter wel voor dat traditionele reclame in kracht afneemt.

Volgens Van Belleghem wordt reclame nog te vaak gezien als eindpunt. Je doet een campagne waarmee je imago opbouwt of bepaald product promoot en hoopt dat de consument je product koopt. En daar gaat het nu mis. De consument gaat nog voor de aankoop te raden in zijn sociale netwerk en neemt mede op basis daarvan een beslissing over de aankoop.

Conversation Manager

Tegenover deze veranderingen aan de zijde van de consument staat een vaak nog ongewijzigde insteek van advertising. Gevolg van dit alles is een kloof tussen wat de marketeer kan en wat de consument graag wil. Die kloof kan worden overbrugt door de Conversation Manager, een hele nieuwe marketingprofessional die de band tussen consument en merk weet te versterken. Reclame moet niet langer gezien worden als eindpunt, maar juist als beginpunt. Het begin van een conversatie/dialoog tussen bedrijf en consument en tussen consumenten onderling. Versterken van de merkidentificatie is daarbij het uitgangspunt van de Conversation Manager aangezien dat leidt tot betrokkenheid en daarmee tot een conversatie mogelijkheid met de consument. Kortom adverteerders moeten enerzijds zelf de dialoog aan gaan en anderzijds de dialoog stimuleren over hun producten en diensten.

De Conversation Manager beseft daarbij dat “als er maar gesproken wordt over onze campagne” niet voldoende is. Leuk die campagne waarin Bassie een kind zou hebben verwekt bij een 31-jarige vrouw, maar als in de buzz daarover totaal niet over de Ohra Meegroeiservice (het product in kwestie) wordt gesproken, is dat onvoldoende voor de Conversation Manager.

20% budget flexibel inzetbaar

Het betoog dat de marketeer vandaag de dag niet meer moet zenden maar de dialoog moet aangaan hebben we vaker gehoord, maar Steven onderbouwt zijn betoog met eigen (internationaal) onderzoek van Insites Consulting. Heerlijk om eens een marktonderzoeker te zien die (veelal) oersaaie cijfers en onderzoeken weet om te zetten in een goed te lezen actueel betoog om op een andere manier marketing te gaan bedrijven met voldoende hands-on informatie om mee aan de slag te gaan. Kortom helemaal eens met Rijn Vogelaar, CEO Blauw Research, dat het goed is om marktonderzoekers op deze wijze boven hun vak te zien uitstijgen.

Wat ik nog wel mis in het boek is wat dit alles betekent voor organisaties. Hoe turnen we traditionele organisaties die gaan achterover leunen als het uitzendschema van de commercials is opgesteld om tot een organisatie waarin het activeren van de consument via een dialoog centraal staat? Da’s veel meer dan domweg de functie ergens in een organigram benoemen. Dit heeft zijn uitwerking op de totale organisatie. Zo stelt Van Belleghem dat minimaal 20% van het (marketing)budget flexibel moet zijn om changes in processen of diensten/producten te kunnen doen, als dat nodig is op grond van een je verkregen inzichten. Menig management neemt echter geen genoegen met een 20% reservering in je jaarplan en als je überhaupt goedkeuring hebt is de kans groot dat dat potje juist als eerste sneuvelt in een budgetronde. Kortom deze verandering heeft behoorlijk wat gevolgen voor organisaties. Da’s echter geen excuus om niets te doen.

De Conversation Manager is een aanrader voor de marketeer die zich afvraagt wat hij met social media moet doen, maar ook voor het directielid uit deze tweet afgelopen zondag van @Mlanting en voor de vele anderen die er net zo overdenken maar het niet benoemen 😉

Voor de heavy tweep is de Conversation Manager deels bekende kost, maar een goed boek om door te nemen en daarna binnen je organisatie te verspreiden. Een prima middel om je te helpen de conversatie rondom social media intern op gang te krijgen en een verandering teweeg te brengen. En voor die eerste stap heb je 48 uur volgens deze video 😉

We geven 25 exemplaren van de Conversation Manager weg!

Steven van Belleghem heeft Marketingfacts 25 exemplaren van zijn boek de Conversation Manager beschikbaar gesteld om weg te geven. Geheel in lijn met de conversation manager doen we eens geen twitteraktie resulterend in allerlei dezelfde retweets. Nee, we doen het iets anders. We willen een kleine conversatie op gang krijgen.

Wat moet je doen om kans te maken op 1 van de 25 exemplaren? Geef aan waarom juist JIJ een exemplaar zou moeten ontvangen in een tweet via het volgende stramien:

Hoog tijd voor De Conversation Manager want < jouw tekst> #dcm http://bit.ly/cjzK5b

De redactie van Marketingfacts maakt vervolgens een selectie uit de tweets die een mix zal zijn van leuke, beste, grappige, interessante, mooiste or whatever tweets. En hoewel ‘conversations’ centraal staan gaan we over de uitslag zelf geen dialoog aan;-) We sluiten echter niet uit dat je na je tweet wellicht een reactie van ons of van @Steven_Insites krijgt. Succes en probeer de conversatie met je volgers op gang te krijgen via je tweet.

Update

De aktie is inmiddels teneinde. In de reactie hieronder tref je de winnaars.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Kasper de Wijs

    Ik heb ontzettend geretweet. Kom maar op met dat boek! 🙂


    28 april 2010 om 06:14
    evroekel

    Heel goed Kasper. Zag hem langskomen je staat op de lijst waaruit we een selectie gaan maken! Prima tweet.


    28 april 2010 om 06:44
    evroekel

    Uitslag van de eerste trekkingsronde

    De volgende tweeps kunnen hun adresgegevens DM-en naar @evr voor toezending van het boek.

    1. @kasperdewijs: Hoog tijd voor De Conversation Manager want er zijn genoeg conversaties die nu serieus gemanaged moeten worden 🙂

    2. @StevenPiessens: Hoog tijd voor De Conversation Manager want praten werkt

    3. @Channa87: Hoog tijd voor De Conversation Manager want I’ts happening now! En ik wil er niks van missen!

    4. @novio: Hoog tijd voor De Conversation Manager want deur-aan-deur enquêtes zijn toch wel passé

    5. @JoostKaart: Hoog tijd voor De Conversation Manager want dialogen zijn belangrijker dan ooit tevoren

    6. @chapter42: Hoog tijd voor De Conversation Manager want het is net alsof er nog niet genoeg geluld wordt


    28 april 2010 om 09:01
    Roy Huiskes

    supercool!


    28 april 2010 om 09:22
    JoostKaart

    Sweet!


    28 april 2010 om 09:48
    evroekel

    Uitslag van de tweede trekkingsronde

    De volgende tweeps kunnen hun adresgegevens DM-en naar @evr voor toezending van het boek.

    7. @vermeulenbr: Hoog tijd voor De Conversation Manager want alles in deze wereld start met een dialoog!

    8. @annebeuker: Hoog tijd voor De Conversation Manager want dat zal goed van pas komen aan het begin van mijn carriere!

    9. @FranklinTuin Hoogtijd voor De Conversation Manager want wie gaat nu al deze dialogen in de juiste banen leiden?

    10. @Gerjanl Hoog tijd voor De Conversation Manager want er moet toch iemand tussenbeide komen!?

    11. @tuttel: Hoog tijd voor De Conversation Manager want nog niet iedereen onderkent de verandering die noodzakelijk is


    28 april 2010 om 11:23
    Erik van Roekel

    Uitslag van de derde trekkingsronde

    De volgende tweeps kunnen hun adresgegevens DM-en naar @evr voor toezending van het boek.

    12. @timvl Hoog tijd voor De Conversation Manager want online dialoog mag nu wel ’s een flinke stap vooruit maken

    13. @Beez81 Hoog tijd voor De Conversation Manager want zonder deze next manager heeft het feest.je van je merk geen gasten

    14. @WouterKlootwijk Hoog tijd voor De Conversation Manager want m’n studie is bijna afgerond en ik ambieer een carrière als CM

    15. @criekje Hoog tijd voor De Conversation Manager want ik ben toe aan een nieuwe uitdaging!

    16. @Jorn_ Hoog tijd voor De Conversation Manager want ik geef mn baan op voor een studie interactieve media, daarom dus! 😉

    17. @CecileBol: Hoog tijd voor Conversation Manager: wie kan m’n werkgever, de bieb, anders vertellen hoe ze Twitter kan inzetten?

    18. @jandor Hoog tijd voor De Conversation Manager want daar kan de makelaar nog wat van leren! #

    Alle winnaars gefeliciteerd!

    We hebben overigens nog 7 boeken weg te geven moet je nog niet hebben meegedaan of niet hebben gewonnen je kunt een poging wagen!


    29 april 2010 om 02:58
    evroekel

    Uitslag van de vierde en laatste trekkingsronde

    De volgende tweeps kunnen hun adresgegevens DM-en naar @evr voor toezending van het boek.

    19. @Theweb Hoog tijd voor De Conversation Manager want ik ben mijn klant aan het zoeken.

    20. @josverwoerd Hoog tijd voor De Conversation Manager want klant wil weer eens serieus genomen worden. #luiemarketeers

    21. @nschnuck Hoog tijd voor De Conversation Manager want met wat gebabbel over de toonbank kom je niet vertegenwoordig

    22. @guidoz Hoog tijd voor De Conversation Manager want ook voor pioniers als @upc Sanoma & T-Mobile valt er genoeg te leren.

    23. @jolante Hoog tijd voor De Conversation Manager want iedereen is in voor een goed gesprek

    24. @JerryJacobs1 Hoog tijd voor De Conversation Manager want ik zal als aanstaande CM flink wat kloven overbruggen!

    25. @JorisvanDooren Hoog tijd voor De Conversation Manager want als HBO-docent nieuwe media leid ik nieuwe conv.sation man.rs op

    Alle 25 winnaars hartelijk gefeliciteerd!


    29 april 2010 om 14:27
    steven van belleghem

    Hi iedereen,

    Veel plezier met het boek aan de winnaars en bedankt voor de vele retweets aan iedereen die deelnam aan deze actie.

    Vele groeten en nogmaals dank,

    Steven


    1 mei 2010 om 12:02
    Raymond de Coninck

    Even een kritische opmerking mbt de actie: volgens mij staat er dat er meegedaan kan worden tot uiterlijk 5 mei. Het is nu 5 mei, 10uur20r (’s ochtend dus) en de actie zou inmiddels ten einde zijn? Doe dat maar eens bij een echte (consumenten) actie…… dan kun je het verlof van je conversatiemanager wel intrekken voor de komende week.


    5 mei 2010 om 06:29
    evroekel

    @raymond: terechte opmerking, dat had iets beter gecommuniceerd moeten worden. Artikel tikkie aangepast.


    5 mei 2010 om 07:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!