Pondres Social Media Onderzoek 2011: Meer strategie, minder Hyves, kennis ontbreekt

Pondres Social Media Onderzoek 2011: Meer strategie, minder Hyves, kennis ontbreekt

Een “Stand van zaken social media 2010 en 2011 binnen het Nederlandse bedrijfsleven”. Dat was het doel dat Pondres voor ogen had toen het bedrijf waar @sjefkerhofs tegenwoordig zetelt begon aan een uitgebreid onderzoek naar social media in samenwerking met MWM2. Uiteindelijk deden 268 bedrijven mee met het invullen van een uitputtende vragenlijst; de uitkomsten moeten een mooi beeld geven van de stand van zaken in de Nederlandse markt en inzicht in de plannen voor 2011.78% van de organisaties maakt in 2011 gebruik van social media. Hyves verliest terrein als toegepast social media kanaal: van 42,4% gebruik in 2010 naar intentie voor gebruik in 2011 van 26,5%.

Verder wordt de inzet van social media vertraagd doordat er in de organisaties wordt aangegeven dat de kennis ontbreekt, willen bedrijven strategischer aan de slag met social media. Maar in 2010, zo blijkt uit het onderzoek, heeft 50 procent wél al een strategie. Van de respondenten die zeggen géén strategie te hebben, wil 67% in 2011 wél een strategie (benieuwd hoeveel klanten je dan weer aan zo’n onderzoek overhoudt).

 

Er wordt weinig gemeten omdat men niet weet hoe dat moet, toch is 81 procent van de organisaties tevreden over de resultaten van de social media inspanningen. De verantwoordelijkheid voor de inzet van social media ligt in de meeste gevallen bij de marketingafdeling, de budgetten zijn licht aan het stijgen.

 

En als de social media inspanningen dan wel gemeten worden, dan worden door de ondervraagde bedrijven de volgende parameters opgegeven. Opvallend genoeg, schrijft Kerkhofs, geeft ‘slechts’ 38% aan te meten met een social media monitoring tool.

 

De top 5 van de doelstellingen die door de organisaties worden opgegeven is als volgt:

  • Sales en acquisitie
  • PR doeleinden
  • Imago verbetering
  • Campagne promotie
  • Klantbehoud

Over het onderzoek: kanttekeningen

Op de één na laatste pagina in het onderzoek wat kanttekeningen waar rekening mee moet worden gehouden bij het interpreteren van de resultaten:

  • De enquête is verspreid via een mailinglist van de DDMA, Molblog.nl en DutchCowboys.nl.
  • De toegestane foutenmarge in het onderzoek bedraagt 5%.
  • Het betrouwbaarheidspercentage is ingesteld op 90%.
  • Het onderzoek kent een relatief hoog percentage B2B ondernemingen.
  • Het onderzoek bevat veel kleine organisaties.
  • De enquete is met name online verspreid en bevat dus bedrijven die in zekere zin al online minded zijn.

Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Leuke top 5.
    Als je genoeg aandacht besteed aan:
    PR doeleinden
    Imago verbetering
    Campagne promotie
    Klantbehoud

    Dan volgt Sales en Acquisitie vanzelf.

    Het feit dat retentie (klantbehoud) onderaan staat geeft wel aan dat deze organisaties niet snappen dat een bestaande klant op den duur meer omzet oplevert tegen minder inspanning.

    geplaatst op
  • Merkwaardige cijfers. Bijna 90% gebruikt Twitter, maar slechts 50% verwacht het in 2011 te gebruiken. Ruim 80% gebruikt nu LinkedIn, maar minder dan 50% verwacht het te gebruiken in 2011. Ofwel een stuk toelichting ontbreekt, ofwel de onderzoeksvragen kloppen niet.

    Overigens erg netjes dat ze zelf kanttekeningen bij het onderzoek plaatsen.

    Goed opmerking over retentie, Jan Willem. De lage waardering zal mede komen door`dat beleidsbepalers makkelijker sier kunnen maken met een mooie Facebook-pagina, een actieve Twitterstream of een mooie mobile app dan met saaie retentiecijfers die vaak ook nog eens onder geheimhoudingsplicht vallen. Het zal nog wel even duren voordat we die oppervlakkigheid voorbij zijn.

    geplaatst op
  • Ik mis nog een beetje wat we nu dan kunnen zeggen over “Stand van zaken social media 2010 en 2011 binnen het Nederlandse bedrijfsleven”, zoals in de eerste alinea wordt genoemd. Dat een percentage van het Nederlandse bedrijfsleven gebruik maakt van Twitter kan uiteenlopen van 'we hebben een Twitter account' tot 'we hebben dagelijks vanuit ons klantcontactcenter contact met onze klanten via Twitter'.

    En als er een relatief hoog percentage B2B, kleine en online ondernemingen is, hoe is de verdeling dan?

    geplaatst op
  • @andersfloor: In het verslag (dat ik niet volledig het net op mocht knikkeren) staat het volgende:

    "Facebook, Youtube, Twitter en LinkedIn springen er uit als antwoorden op de vraag ‘welke social media kanalen gaat u de komende 12 maanden gebruiken’. De percentages voor deze kanalen zijn erg gelijk aan elkaar. Opvallend is de daling van Hyves, dat wordt ingehaald door de inzet van weblogs."


    @ Tim van Leth: Inderdaad, de activiteit is niet gemeten. Ook de manier waarop er aan interactie wordt gedaan is bij mijn weten niet inzichtelijk gemaakt. Dat is een mooie voor vervolgonderzoek.

    geplaatst op
  • Ik mis de kanttekening omdat het alleen is verspreid onder DDMA, Molgblog & Dutchcowboys leden..... goh, wellicht dat dit van invloed is op de hoeveelheid aandacht die men heeft voor a) sociale media en b) bepaalde kanalen hierbinnen.

    P.s. Ga er dus gerust vanuit dat er geen CMO's hierbij zitten

    geplaatst op
  • @koningwoning - die kanttekening staat er toch expliciet bij?

    @mgvandenbroek - ik vermoedde al dat die vraag was gesteld, maar hoe kan het dat 90% zegt dat het nu Twitter gebruikt maar dat slechts 50% zegt te verwachten het in de komende 12 maanden te gaan gebruiken? Bedoelen ze bij de eerste vraag wellicht gebruik als in marketing, externe communicatie, crowdsourcing, interne communicatie, HRM etc en bij de tweede vraag wellicht alleen gebruik als marketingkanaal?

    geplaatst op
  • De kanttekeningen bij dit onderzoek roepen toch een hoop vragen bij mij op aangezien ik mij ook niet herken in de resultaten. Als 78% van de Nederlandse bedrijven met social media bezig is dan zouden wij het allemaal erg druk hebben. Ik kom dagelijks organisaties tegen die geen idee hebben hoe ze op social media zouden moeten inzetten.

    Er wordt vrij stellig gemeld dat het een onderzoek betreft onder het Nederlands bedrijfsleven. Als je steekproef bestaat uit online minded organisatie die zijn gerecruteerd via molblog, dutchcowboys & DDMA is die representativiteit lastig te waarborgen. Als je een goed onderzoek over inzet van social media wil uitvoeren is recruteren via online sites zachtjes gezegd niet erg handig. Dit valt in dezelfde categorie als binnen een online onderzoekspanel vragen hoe vaak men van internet gebruik maakt. Op een of andere manier zal je de resultaten moeten ijken met de totale populatie. Daarnaast is er bij recruteren via websites vaak sprake van een lage response (max. 5-10%), er is totaal geen zicht op de non-response van de 95% die je niet ondervraagd.

    Waarom niet een extra steekproef onder een afspiegeling van het Nederlands bedrijfsleven? Als je goed onderzoek wil doen zal je er ook kwaliteit en geld in moeten stoppen. Nu maak je relatief weinig kosten en weet je eigenlijk niet wat je hebt gemeten. Ondertussen wordt het onderzoek op meerdere blogs gepubliceerd en nemen veel mensen dit voor waar aan, de doodsteek voor betrouwbaar onderzoek.

    Het lijkt mij duidelijk dat ik in mijn onderzoekshart wordt geraakt met dit soort PR onderzoekjes ; )

    geplaatst op
  • Ik had in die top 5 toch zeker wel recruitment verwacht... maar goed, daardoor blijft de social media wereld voor een kleine groep slimme social recruiters braakliggend?! :)
    matthijs boeiend artikel, stats waar ik wat mee kan.

    geplaatst op
  • Merkwaardig dat sales en acquisitie op nr 1 staat. Volgens mij moet dat niet je belangrijkste doelstelling als bedrijf zijn, dan kun je social media snel afschrijven. Wellicht dat bedrijven dit geantwoord hebben in het kader van via online display adverteren op sociale netwerken. Dat reken ik niet daaronder.
    Ik had als @Roos van Vugt ook recruitment wel in de top 5 verwacht.

    geplaatst op
  • @Andersfloor - bij kanttekeningen staat niet expliciet vermeld wat de consequenties zijn van de kanttekeningen.
    Dat had ik beter moeten omschrijven.... my bad!
    Dank voor de correctie daarop.

    Mijn grootste probleem is dat mensen dit gebruiken en dat we nog meer afzakken in de hoek van de pseudo wetenschap - en dat we binnenkort vertellen dat je meer x moet doen als je doelgroep waterman/konijn/etc. is.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.