Google koopt Fflick voor 10 miljoen

26 januari 2011, 05:27

TechCrunch meldde gisteren dat Google tien miljoen dollar betaalt voor filmaanbevelingsdienst (3x woordwaarde) Fflick. De dienst doet niet veel meer dan het aanbevelen van films via je Twitter-account. Je logt in, en ziet van mensen die jij volgt over welke films ze het hebben. Het is nog onduidelijk of Google de dienst in leven houdt, of dat het de zoekreus alleen om de technologie en het talent van de oprichters gaat. “Google Moves Into The Movie Recommendation Business,” maakt TechLand ervan. Dat trekt aandacht, maar dekt waarschijnlijk niet de lading.

TechCrunch schrijft:

“Fflick was founded by four former Digg employees. When the company launched last summer it said that movies were only its first vertical, and that it would expand to use its sentiment technology elsewhere down the line.”

Dat Google dit type bedrijven opkoopt: het geeft richting aan de trend die al langer geleden is ingezet. De mening van je vrienden en het sentiment dat uit de verzamelde meningen van al je vrienden is af te lezen wordt leidend voor je keuze op het web en daarbuiten. Adverteerders en bedrijven kunnen daar op inspelen door dialoog te faciliteren. Ik kijk voorlopig op IMDB, trouwens. Veel méér meningen, maar niet van mijn vrienden.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Martin

    Wel bijzonder om te zien dat de site op dit moment er uit ligt ivm “server maintenance” , net op het moment dat iedereen wil kijken wat Google nu gekocht heeft. Wel knap ! Nog geen 6 maanden geleden begonnen en nu opgekocht worden door Google.


    26 januari 2011 om 14:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!