Boekrecensie: Dossier Supertrends

14 januari 2011, 07:54

In deze rubriek besprak ik al Adjiedj Bakas en Hilde Roothart. Nu de beurt dus aan Carl Rohde en consorten. Rohde laat zich voorstaan op de anderen door wetenschappelijk te zijn. Met zijn lectoraat aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven heeft hij een mooie positie. Ook coolhunters en Science of the Time zijn bekende activiteiten uit zijn koker. Norbert Mirani van Sanoma is bekend door zijn column in Adformatie en van zijn eerdere publicatie Merken maken de man. Goos Eilander is bekend van BrandFuel en als oprichter van Trendbox, dat gekwantificeerde gegevens over trends op Europees niveau levert. Deze gelegenheidsformatie levert een kleurrijk, rijk geïllustreerd en toch handzaam boekje op. Acht hoofdstukken leiden door klinkende trends: de computergamegeneratie, de waarheid over de man, stressdertigers, internet als turbodorpsplein, belevenis en sustainability in the city. Ze leiden in en sluiten af met een verantwoording van de methodes en hoe van trends naar innovaties te komen.

Na ieder hoofdstuk staan statistieken in grafieken. Tussenkopjes klinken als ‘tussen ultieme egotrip en mondiaal altruïsme’ of gaan over de transformation economy en de androgyne samenleving. Hoewel een bronnenlijst mist bij een typisch wetenschappelijke benadering en hoewel er altijd mensen zullen zijn die het koffiedikkijkerij zullen blijven noemen, is dit boek vooral heel leuk om te lezen.

Dossier supertrends

Observeren, kwantificeren, inspireren

Carl Rohde, Norbert Mirani en Goos Eilander

Scriptum 2010

180 pagina’s

ISBN 9789055947096

Mijke Post (35) is docent aan de Haagse Hogeschool bij de opleiding Communicatie. Daar geeft ze vakken als monitoring, PR, kennismanagement en communicatieplanning. Ze begeleidt studenten in hun studie, bij stages, projecten en afstuderen. Haar studenten wonnen de publieksprijs bij de PR Talentenjacht van Van Hulzen in 2008. Daarnaast doet ze de opleiding Competentiegericht Coachen als onderdeel van de Master Organisatiecoach. Naast haar functie als docent schrijft ze recensies voor MarketingTribune over vakliteratuur. Namens de redactie zit ze in de jury van de PIM-marketingliteratuurprijs. Vóór het onderwijs werkte zij bij interactief reclamebureau Qi.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!