Enecopulse: Reclamebureau gecentreerd social media platform

6 januari 2011, 08:08

In december kregen we bij Marketingfacts het persbericht dat Eneco met een nieuw social media platform was gekomen, Enecopulse. De eerste gedachte was natuurlijk: een social media platform? Het ronkende persbericht was een kopie van het verkooppraatje van een reclamebureau dat geld wil verdienen aan onwetende mensen. ‘Potentiële werknemers vragen steeds vaker om een beleving en hoe is het om voor een organisatie te werken voordat ze een sollicitatie in overweging nemen. Om talent te binden en boeien moeten organisaties steeds transparanter en authentieker communiceren met binnen- en buitenwereld.’ Op zich natuurlijk helemaal waar, maar inmiddels wel een extreme cliché en in het geval van Eneco is het zeer twijfelachtig in hoeverre men echt transparant durft te zijn gezien de ontwikkelingen aldaar (daarover later meer).

Het meest vreemde was misschien wel het ‘eigen social media platform’. Daarmee ga je volgens mij voorbij aan regel één van social media: bouw geen eigen platform, maar ben waar je bezoekers al zijn. Ook wel: Fish where the fish are, hoewel dat ook een clichématige marketingwijsheid is. Gelukkig aan het sitedesign en de functionaliteiten te zien is er bijna geen geld in gestoken of ze moeten wel heel erg opgelicht zijn door de webbouwer.

Vooraf

De eerste vraag die ik me stel is: waarom een aparte site? Als je doel is te laten zien hoe het is om te werken bij Eneco, doe dat dan in de ‘werken bij eneco’ site. Dat is immers waar als het goed is je sollicitanten komen die interesse hebben, toch? Het opzetten van een nieuw platform, een extra site: dom. Op de werkenbij site staat enkel dit kleine tekstje met button om mensen hierheen te brengen. Niet erg veel en je haalt mensen die al wilden solliciteren (mogelijk) weg van je site. Als je dan inzage wilt geven in hoe het is om echt ergens te werken integreer je dus de social media aanwezigheid volgens mij gewoon in je site. Daar bouw je geen apart platform voor.

De homepage

De homepage ziet er visueel aardig uit, maar de bezoeker is even vergeten zo lijkt het. Eén persoon is vol in beeld, de andere vier zitten ‘below the fold’ en het feit dat er 9 mensen ‘actief’ zijn weet je alleen door op een klein ? knopje te klikken. Dat vraagtekentje staat overigens achter: stel je vraag, waarbij ik dus heel iets anders had verwacht. Gelukkig heeft men dit ‘platform’ wel samengesteld uit andere media. Wat ik bedoel is dat men in ieder geval niet gepoogd heeft om naast het eigen blog ook b.v. een eigen twitter op te richten, daar gebruikt men wel echt Twitter voor. Verstandig is dat men niet alle Tweets inleest van de geselecteerde mensen. Immers is Twitter een medium op zich en mis je vaak de conversaties als je gewoon tweets op je website inleest. Ik ben daar persoonlijk nooit voorstander van. Men leest enkel de tweets door die mensen in met de #enecopulse, waarbij je je wel weer moet afvragen: hoeveel inzicht geeft dit nu echt? Je krijgt natuurlijk enkel te zien wat ze willen dat je ziet.

Ook valt het op dat niet iedereen even actief is. Een laatste bericht van 5 dagen geleden doet mij denken dat de gedrevenheid niet heel hoog is bij alle personen.

Eigen platform

Een eigen ‘platform’ raad ik niemand aan. Gewoon weggegooid geld. Logisch dat een bureau er mee komt, immers, daar kan je geld voor vragen. Vanuit de klant begrijp ik nooit waarom je dat zou willen. Dat je wat social media zaken integreert in je wervingssite: ja. Dat je zorgt dat je een mooie branded Hyve of Facebook page hebt: ja. Dat je er een aparte site voor bouwt: nee, meestal niet, uitzonderingen daargelaten. Uitzonderingen als een inhoudelijk corporate blog waar je bijvoorbeeld ook andere zaken omheen hangt, maar dan heb je een inhoudelijke site, niet een site die primair gericht is op werving.

Uiteraard heb ik even verder gezocht of men het dan tenminste deze content op Facebook of Hyves doorzet. Lijkt me een logische plek. Een zoekopdracht op Facebook op Eneco levert me allerlei Eneco’s op, maar geen die ik associeer met onze Nederlandse energiereus. Ook heb ik geen Hyve kunnen ontdekken als ‘de Eneco hyve, de Eneco pulse hyve’ of iets in die trend. Waarschijnlijk was het een stuk goedkoper en efficiënter geweest om gewoon een Facebook fanpage aan te maken en daar de RSS feed van je blogs in te laten lopen.

Helemaal interessant wordt het als je een knop hebt waarbij staat dat je naar de vacatures kan, die vervolgens gewoon weer terug gaat naar het artikel waar je al op zit. Niet elke knop werkt niet ben ik achter gekomen, maar ook niet elke knop naar de vacaturesite werkt wel. Blijkbaar zijn hier weer foutjes gemaakt die na bijna een maand er nog steeds in zitten. Maar goed, dat testen niet de sterkste kant is van Eneco wisten we natuurlijk al toen ze hun wervingssite (inmiddels gelukkig aangepast nadat ik dit heb doorgegeven aan één van de leveranciers) online ging met maar liefst 10 verschillende manieren om Rotterdam te kiezen als standplaats waar je wilt werken.

Ook verbazingwekkend is natuurlijk dat men niet de relevante vacatures toont bij de desbetreffende persoon. Immers hebben ze specifiek deze mensen gekozen vanwege de verschillende vakgebieden. Dan kan je toch in ieder geval de vacatures uit dat vakgebied erbij tonen?

Open en transparant

Dan zou ik tot slot nog terugkomen op het ‘authentiek en transparant’ uit het persbericht. Het feit dat er specifiek mensen geselecteerd worden is al een teken dat er een bepaalde vorm van regie in zit. Niet echt open en transparant, een beetje maar. Het is immers wel heel eng als je al die vervelende werknemers aan het woord zou laten als ze dat zouden willen. Dus ik heb even gezocht op wat ik van verschillende Eneco mensen heb gehoord dat momenteel veel speelt bij de organisatie. Dat is namelijk het op-en-neer geschuif van medewerkers, die de ene week weer voor Eneco werken, de volgende toch weer voor Stedin soms komt ook Joulz in de mix, maar uiteindelijk nog steeds in onzekerheid zitten voor welk bedrijf ze nu komen te werken met de splisting. Geen woord hierover op Enecopulse. Het enige bericht hierover gaat over de ontvlechting van SAP, niet over de mensen. Open en transparant moet dus vooral een goed nieuws show zijn zo lijkt het.

Conclusie

Open en transparant is iets wat veel bedrijven vooral roepen, maar nog niet echt durven. Logisch gezien de manier waarop de meeste organisaties omgaan met hun mensen, maar roep het dan ook niet. Verder is de opzet van het platform volgens mij een miskleun. Qua usability is er niet over nagedacht, terwijl dat de enige reden is die ik kan bedenken om een nieuwe site op te zetten. Het volledige gebrek aan integratie met de doelsite (de werken bij site) en met de social media waar men al zit (Facebook, Hyves) kan ik niet anders omschrijven dan treurig.

Het platform lijkt me vooral een reclamebureau (volgens het persbericht in dit geval total experience) centraal social media platform. Het bureau moest goed profiteren, of de klant er iets aan had is secundair en de gebruiker is natuurlijk volkomen niet relevant.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

9 Reacties

    mennourbanus

    Hi Bas, mooie blog ben het met je eens dat er nog veel winst valt te halen voor Eneco. Aan de andere kant doen ze het wel, het mag dan niet fantastisch zijn maar het is wel een begin. Heb jij voorbeelden van bedrijven die het volgens jou beter hebben neergezet, misschien ook ter inspiratie voor Eneco ; )


    6 januari 2011 om 09:14
    chi666

    @menno Doen ze het wel? Wat doen ze dan volgens jou?

    Volgens mij is wat ze doen oude principes toepassen op nieuwe media, maar niet fundamenteel veranderen. Is het een begin? Als je nu nog moet beginnen kan je de tent beter sluiten. Daarnaast: een slecht begin, beter geen begin dan.

    Bedrijven die het beter doen? Zoveel. Kijk naar Seats2Meet, kijk naar… marketingfacts. Voorbeelden te over.


    6 januari 2011 om 09:53
    mennourbanus

    Eneco geeft de mogelijkheid een aantal Eneco werknemers te volgen, met hen in contact te komen (via Twitter) en zo de conversatie aan te gaan. Kijk eens op essent.nl, nuon.nl en andere sites van energieleveranciers. Ergens verstopt onder ‘werken bij … ‘ staat een paragraafje en mogelijk een filmpje, in ieder geval geen interactie.

    Als je verder kijkt naar bijvoorbeeld heineken.nl, shell.nl en philips.nl dan wordt het niets beter en dat zijn dan onze multinationals en toporganisaties om voor te werken. Dus in dat opzicht vind ik dat Eneco een start maakt, het kan zeker beter en het is ook zaak dat werknemers gaan reageren en e.a. tot leven brengen. Of dat gaat lukken is de grote vraag.


    6 januari 2011 om 10:27
    Oli4b

    Sorry, maar ik zie een twitterstream van wat eneco lui, ervaar niet echt een experience …


    6 januari 2011 om 14:12
    chi666

    @menno: ten eerste vind ik je stelling ‘en dat zijn toporganisaties om voor te werken’ een bijzondere en niet echt onderbouwd. Wat ik van de meeste professoren hoor kiest het grote talent al jaren niet meer voor het grootbedrijf, daar willen ze niet werken (en in de praktijk zie ik dat ook vaak, hoewel ik natuurlijk naar competenties kijk die ik belangrijk vind en die zijn veel minder belangrijk bij grote organisaties dan de competenties die ik verafschuw).

    Ik denk dus dat juist die partijen het heel goed doen. Immers, als je niet sociaal bent, heb je in social media niet zoveel te zoeken. Ooit Seth Godin’s ‘Meatball sunday’ gelezen? Gehaktballen met slagroom, beide los goed te doen, combinatie niet bepaald. De grote organisaties die het goed doen zijn b.v. partijen die aan webcare doen. Niet net doen of ze sociaal zijn, maar het als extra klantcontact kanaal inzetten.

    Dus nee, iets is niet beter dan niets volgens mij. Ze geven nu ook geen realistisch, open en eerlijk beeld van hoe het is om er te werken. Het blijft zenden, het blijft gecontroleerd en het blijft enkel een goed nieuws show.


    6 januari 2011 om 16:24
    mennourbanus

    OK, je hebt mij voor nu overtuigd, iets is niet beter dan niets.

    Wie weet dat Eneco het licht iets meer gaat zien, misschien moeten we ze een handje helpen en dat heb jij met je blog al gedaan!


    7 januari 2011 om 08:25
    Gianluigi Cuccureddu

    Bas,

    Wat betreft “Eigen platform”:

    Enerzijds eens, bepaalde sociale netwerken zijn iemands centrale plaats van haar/zijn digitale identiteit, op dat netwerk een pagina hebben is effectiever dan een centrale plek vanuit het bedrijf/product/service.

    Anderszijds, als interoperability goed wordt toegepast op, wordt de drempel al lager om “gedecentraliseerd” (vanuit consument perspectief) Internetters op het sociale web aan te trekken en daar de interactie aan te gaan.


    7 januari 2011 om 10:28
    chi666

    @gianluigi Daar kan ik me op zich in vinden, het is niet erg om social media uit de ‘social media omgeving’ te halen (hoewel ik met twitter altijd lastig vind zoals ik al omschrijf). Echter: als je doel is inzicht te geven in werk, doe je dat dus op de werken bij site, niet op een nieuw platform.

    Als het een inhoudelijke community zou zijn, bijvoorbeeld over duurzaamheid, kan ik me dat ook nog indenken. Echter, dan moet je wat mij betreft er meer een algemene open community, waar ook eventueel je concurrenten mogen bloggen, van maken die dan ‘sponsored by’ is.


    7 januari 2011 om 11:22
    @ThijsXXVI

    Erg interessant dit artikel. Ik ben namelijk bezig met een onderzoek voor Essent hoe de online content van de klantenservice gericht op B2B efficienter kan worden. Eneco is natuurlijk een aardig referentiekader.

    Er zijn veel mogelijkheden in Nederland zeker met betrekking tot social media het staat wat betreft de zakelijke sector nog in de kinderschoenen. Hoe kan volgens jullie een klantenservice effectiever omgaan met de vraag van zijn klant?


    4 februari 2011 om 09:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!