Infographic: Facebook vaakst gebruikt voor social sharing in 2010

JDC
31 december 2010, 09:16

AddThis, één van de meest gebruikte ‘social sharing’ diensten heeft deze week een interessante grafiek gepubliceerd over welke netwerken en diensten mensen het meest gebruiken om online content te delen met hun vrienden en kennissen. Facebook staat met stip op nummer één maar was zeker niet de snelste groeier in 2010…

Die eer is weggelegd voor Gmail, StumbleUpon, Orkut en Yahoo Mail. Vooral de sterke groei van het delen van content via Gmail is opvallend. Het gebruik van Google’s e-mail platform om content te delen steeg 1,4 keer sneller dan dat van Facebook.

AddThis is nu naar eigen zeggen geïnstalleerd op meer dan zeven miljoen domein en bereikt meer dan 1 miljard Internetgebruikers per maand.

De gebruikers van AddThis delen vooral content via Facebook dat zomaar even 44% van het totale ‘sharing volume’ via de social sharing dienst scoort. In 2009 was dat nog 33%. Facebook realiseerde op jaarbasis dus een stevige groei van 163%. Maar dat is lang niet zo stevig als de groei van de vier eerder vermelde diensten.

Gmail is goed voor ongeveer een derde van het totale ‘sharing volume’ van Facebook maar noteerde een bijzonder sterke groei van 394%. Het gebruik van StumbleUpon nam toe met 254%

Verder valt de relatief kleine groei van Twitter op. Het sharing volume van Twitter is ook lager dan dat van e-mail, tenminste via AddThis.

De relatief kleine rol van Twitter en het groeiende aandeel van e-mail

MySpace en Friendster zakken verder weg, net als de “Add to favorites” die AddThis aanbiedt. Of met andere woorden: we slaan onze favoriete sites en links meer op via social bookmarking in plaats van op de eigen computer.

Met de recente berichten over de stopzetting/afsplitsing/doorstart van Delicious is het uitkijken naar de resultaten van volgend jaar.

Wat kunnen we nu uit deze cijfers leren? Ze geven een goed idee van het sociale sharing gedrag van mensen maar we moeten rekening houden met heel wat methodologische beperkingen. Het onderzoek van AddThis gaat immers alleen over de eigen dienst.

Veel blogs en sites voegen, naast AddThis, ook “print dit”, “e-mail dit” en vooral Twitter en Facebook knoppen toe. Het beste voorbeeld? Marketingfacts zelf natuurlijk.

Maar de resultaten geven je wel een mooi beeld van enkele trends.

Grootschaliger onderzoeken hebben overigens aangetoond dat e-mail nog steeds het meest gebruikt wordt voor het verspreiden van content. Betekent de groei van Gmail en Yahoo Mail dat e-mail ook in het ‘sociale delen’ haar rol meer zal opeisen?

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!