In 6,5 seconde ben je top of flop

14 december 2010, 10:01

Meestal mail ik jullie vanuit Netsociety (zoekmachine marketing bureau), maar ik doe ook voor andere bureaus de publiciteit, zoals reclamebureau Draftfcb.

Meestal probeer ik onderwerpen te zoeken die bij de media passen aan wie ik het voorleg en ik weet dat jullie geen persbericht hoeven…maar misschien zijn jullie wel geinteresseerd in onderstaande en kun je hier op een eigen manier, met een eigen insteek en visie, aandacht aan besteden. Gewoon omdat het m.i. een goed onderbouwde theorie is die leuke nieuwscijfers oplevert.

Waar gaat het om:

In gemiddeld 6,5 seconden bepalen consumenten of een advertentie aantrekkelijk is of niet. Of het product meer aandacht verdient, of men zich in een onderwerp wil verdiepen, of niet.

Kom je binnen die 6,5 seconden met een ‘holy s#!t’ percentage dan heb je de aandacht. Bijvoorbeeld: 30% van de verzekeringen wordt online afgesloten, dat was vijf jaar geleden nog 2%. Of: 73% van de boodschappers denkt dat er weinig verschil zit tussen een A-merk en een huismerk vanilleijs.

Uiteraard zit er een veel langer verhaal achter de 6,5 seconden. Het is niet alleen een nieuwe manier van het benaderen van consumenten, het is een verandering in manier van werken voor Draftfcb (reclamebureau). Briefings, creatie en alle afdelingen werken op een snellere en meer vereenvoudigde manier. Maar dat gaat dan alleen over Draftfcb – en is niet relevant voor jullie, lijkt me.

Wel interessant is het onderzoek dat achter deze theorie schuilt. Zie ook de bijlage.

Waarom?

Omdat ik denk dat het een interessant onderwerp kan zijn als je het breder trekt naar communicatie en marketing op zich. Is het niet zo dat in alle communicatie de eerste indruk het meest bepalend is? Weet je niet altijd binnen een paar seconden of je ergens meer aandacht aan wil besteden of dat je liever doorloopt? Is het aantal seconden minder geworden door de jaren heen, omdat we steeds meer media om ons heen hebben? (een vraag die wij niet kunnen beantwoorden, maar die wel interessant is). Hoeveel seconden heeft een lezer nodig om te bepalen of hij een artikel leest, een product koopt?

Verder verwijs ik graag naar onze internationale website van Draftfcb met ‘What matters’ onderwerpen: www.welcometomatters.com

Ik hoor graag of jullie hier iets mee kunnen en in welke vorm en of je meer informatie wilt daarvoor (dat kan natuurlijk).

Dank alvast voor de moeite en aandacht!!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!