Debat: directeur Google en schrijver Peter Olsthoorn over “De Macht van Google”

17 november 2010, 10:01

Peter Olsthoorn schreef 1000 artikelen over Google en het kritische boek “De Macht van Google” over de achtergrond, het heden en de toekomst van het media en kennis bedrijf Google. De 150 diensten die Google momenteel over ons uitstrooit, de tientallen miljarden die het bedrijf verdient (in Nederland verdient Google al meer dan RTL groep, publieke omroep of alle radio stations), een bijna monopolistische toegangspoort tot de kennis van de wereld en super gedetailleerde kennis over ons persoonlijk leven noopt volgens hem tot bezinning. Gisteren was er voor de eerste keer in Nederland in De Waag een debat waar ook de directeur van Google Benelux Pim van der Feltz aan meedeed over de grenzen aan de macht van Google.

In de interviews hierboven praat Peter Olsthoorn over zijn ervaringen tijdens het schrijven van het boek en de onzin van het ‘Don’t be Evil’ statement en Pim van der Feltz (@pim64) over zijn job als Google directeur, zijn compensatie plan, zijn MKB-communicatie voornemens en zijn mening over het boek. Verder handige video’s over de geschiedenis van Google.

Trendwatcher & Presentator. Momenteel CEO van http://innovader.nl wat video platform http://yubby.com creerde en http://leafplan.nl the connected car.. Voorheen partner Interimic, Venture Partner, directeur mediaplaza.nl en oprichter http://cyco.com, een software bedrijf wat technisch document management maakt met 100 mensen.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Bas

    Geen filmpje, omschrijving en/of conclusie van het debat?


    17 november 2010 om 14:12
    Ronald ter Voert

    Goed dat er een boek is over het veelbesproken Google. Dat er geen ebook variant is, lijkt me overigens geen gemis. De uiteindelijke doelgroep is volgens mij vooral de doorsnee internetter die zijn computer graag volstopt met allerlei anti software in de angst dat hetgeen hij doet wordt gezien etc. door anderen. Een boek dat waarschuwt kan hierbij nuttig zijn, maar aan de andere kant heeft Van der Feltz gisteren ook laten zien dat je als gebruiker veel (bijna alle) instellingen m.b.t. privacy kunt finetunen… Ok, dat is deels gekomen onder druk van allerlei partijen, maar desalniettemin lijkt me dat ‘de macht van google’ vooral zit in de perceptie van de burger. En dat sommige zaken, zoals bij google het opslaan van wifidata, niet door de beugel kunnen, daar maakt menig ander bedrijf zich op zijn manier ook wel eens schuldig aan. Gezien de omvang van het Google-concern vind ik dat ze zich nog best netjes gedragen. En ja, ook ik zou best graag een concurrent zien. Dat is altijd goed in een monopolitische markteconomie.


    17 november 2010 om 14:26
    ronald ter voert

    @bas: de conclusie is, voor zover mogelijk, dat discussies omtrent mogelijke machtconcentraties, de invloed van een google op de maatschappij, de invloed van internet in het algemeen, etc. altijd goed zijn. Al was het maar om mensen te informeren, beschuldigingen ‘van horen zeggen’ in de kiem te smoren en dat t goed is dat mensen zich (meer) bewust worden van de wereld waarin we vandaag de dag leven.

    Wat mij betreft heeft Van der Feltz gisteren overigens alle geopperde ‘beschuldigingen’ met glans gepareerd.


    17 november 2010 om 14:36
    Martijn

    Tja…en wat dan een succes wordt heeft google vaak gekocht…maar ze blijven t slim aanpakken!


    17 november 2010 om 15:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief