Twee Nederlandse iPad gebruikers onderzoeken op een rij

11 november 2010, 09:45

We besteden hier op Marketingfacts best aardig wat artikelen aan de iPad en de impact van dat ding op media en uitgeefwereld. De introductie werd goed gecoverd en ook gebruiksonderzoeken over de iPad komen regelmatig voorbij. Nu hebben zowel Sanoma Digital als Telegraaf Media Nederland vorige week een eigen onderzoek onder gebruikers van de iPad gepubliceerd. Sanoma deed dat met een eigen onderzoekspanel, TMN liet Bureau Consumentenonderzoek iPad gebruikers aan de tand voelen.

1 Sanoma Digital

Intensief gebruik vanaf het begin

94% van de bezitters geeft in het onderzoek van Sanoma Digital aan de iPad meerdere keren per dag te gebruiken. 83% van de ondervraagden zegt de iPad meer dan een half uur per dag te gebruiken en 53% meer dan uur. Naast het gebruik op de bank (94%) is de iPad bij 67% onderdeel van het ochtendritueel en gebruikt 59% de iPad voor het slapen gaan in bed. Tijdens het wachten wordt er ook vaak naar de iPad gegrepen (52%). Na thuisgebruik gaat de iPad ook graag mee op vakantie en op bezoek bij familie en vrienden.

Hele gezin; thuis

De iPad is zeer gewild binnen het hele gezin en wordt tevens gebruikt door de partner en kinderen. De gadget wordt dan ook hoofdzakelijk gebruikt voor privé doeleinden. Slechts 16% van de ondervraagden gebruikt hem vooral zakelijk. 42% vindt de iPad wel nuttig en handig voor werk, bijvoorbeeld om notities te maken en presentaties te geven.

Multifunctioneel; vooral consumptie

De meest gebruikte doeleinden zijn in volgorde van populariteit: nieuws lezen, surfen en e-mailen. Op de voet gevolgd door spelletjes spelen, video’s en foto’s bekijken en het lezen van tijdschriften of boeken. Opvallend is dat sociaal netwerken en bloggen niet zo hoog scoren en dat geldt ook voor chatten. De iPad wordt meer voor eigen mediaconsumptie gebruikt dan actieve communicatie.

Kenmerken

Het Sanoma onderzoek laat zien dat de Nederlandse gebruiker veel gelijkenissen vertoont met internationale iPad gebruikers. Ze zijn voornamelijk man (89%), tussen de 25 en 54 jaar, waarvan 35 – 44 jaar de grootste groep vormt (33,5%) en hoogopgeleid is (HBO of universiteit met resp. 44,4% en 28,2%). De huidige bezitters vertonen daarmee alle kenmerken van de ‘early adopters’.

Meest populaire applicaties

iPad apps worden met grote regelmaat geïnstalleerd, namelijk wekelijks (69%) en dagelijks (20%). De meest gebruikte applicaties voor de iPad zijn: NU.nl, Safari, Mail, Twitter en de Telegraaf . De meest gebruikte apps zijn vaak tevens de meest favoriete apps. Minder vaak gebruikt, maar wel favoriet onder gebruikers zijn Flipboard en Angry Birds.

2 Telegraaf Media Nederland

Uit onderzoek van Bureau Consumentenonderzoek in opdracht van Telegraaf Media Nederland onder meer dan 5.000 gebruikers van de iPad blijkt dat maar liefst 90% van de iPad-bezitters het apparaat zeven dagen per week gebruikt. Bijna de helft bekijkt er al iets op voor 9.00 uur ’s morgens. Het gebruik gedurende de dag ligt iets lager en tegen de avond stijgt het weer. Vanaf 20.00 uur wordt de iPad door ruim 80% gehanteerd. De helft gebruikt hem zowel privé als zakelijk. Over het opleidingsniveau, gezinsgebruik, thuis- en buitenshuis gebruik van de iPad, trekken de onderzoeken ongeveer dezelfde conclusies: dat komt waarschijnlijk omdat er dezelfde vragen zijn gesteld aan misschien wel dezelfde groep mensen. Want zóveel iPad bezitters zijn er nu ook weer niet in Nederland 😉

Betalen voor content

Met het oog op de discussie of men bereid is te betalen voor content op de iPad geeft het onderzoek van TMN interessante resultaten: maar liefst 90% van de gebruikers heeft al eens voor content betaald, waarbij 68% van alle ondervraagde iPad-gebruikers al meer dan vijf keer betaalde content heeft gedownload en 43% zelfs meer dan tien betaalde applicaties heeft (zie in deze context ook: iPadPlanet en Nielsen). Bij de vraag naar de beste applicaties die men kent, werden honderden verschillende applicaties genoemd van meest uiteenlopende aard. De applicaties van Nu.nl en De Telegraaf blijken veruit favoriet.

Op de derde plaats prijkt Buienradar. Op nummer vier staat verrassend Angry Birds, ook in het Sanoma-onderzoek kwam deze app naar voren. Voor de meeste niet iPad-gebruikers volslagen onbekend, maar bij veel mensen met een iPad een grote hit. Een andere opmerkelijke uitkomst is dat Teletekst ook de iPad revolutie overleeft. Teletekst staat op de twaalfde plaats van beste applicaties.

Feedback

Gebruikers, zo blijkt uit het TMN-onderzoek, zijn razend enthousiast over de iPad. Als men in de gelegenheid wordt gesteld kritiek te leveren dan wordt een paar zaken regelmatig genoemd: het niet ondersteunen van de flash browsertoepassing en het ontbreken van een usb-aansluiting en camerafunctie.

“De verwachtingen rondom tablets zijn hooggespannen. Er worden dit moment bijvoorbeeld veel applicaties ontwikkeld, maar het is nog vaak experimenteel. Daarom is het zo ontzettend interessant om te onderzoeken hoe consumenten de iPad gebruiken. Wij volgen de ontwikkelingen nauwgezet”, zei Martijn Brinkhoff, Research Manager bij Telegraaf Media Nederland in het persbericht van vorige week.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    eva

    Voor de mensen die het niet weten; Bureau Consumentenonderzoek is van Telegraaf


    11 november 2010 om 11:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!