Patrick McGovern CEO IDG (1): Uitgeven op de iPad is goed voor het milieu

11 oktober 2010, 05:52

Hij is 73 en is als oprichter en CEO van IDG meer dan 45 jaar actief in de computer publishing industrie. In 1967 lanceerde hij de eerste editie van Computerworld. Patrick (Pat) McGovern staat op nummer 307 in de Forbes lijst van wereldwijde miljardairs met een geschat vermogen van 3 miljard dollar. McGovern was eind september in Nederland voor een bezoek aan IDG Nederland (uitgever van o.a. Webwereld en Computerworld). McGovern (we danken @roelants) trok drie kwartier uit om met mij (geschat vermogen overwegend in de min) te praten over uitgeven op iPads, paid walls, computers zo groot als huiskamers, impulse buying, plannen voor werelddominantie, open source, whitelabels, social networks en investeringsklimaten. Hieronder het eerste deel:

Samen winnen

Of het nieuwe gebouw aan de transformatorweg een indicator is van de open cultuur bij IDG? McGovern: ‘Succesvolle bedrijven hebben een open architectuur in hun gebouwen. Mensen krijgen energie van het zien van andere mensen. Closeness builds community. Met een open structuur heb je geen competitie, maar ga je samen proberen te winnen.’

Hoe het met dat winnen gaat? McGovern is strijdlustig met 45 jaar ervaring op zak. Ik dacht dat hij van plan was om in 2020 met IDG in 140 landen actief te zijn (dat zijn er nu 90). Nee. McGovern’s doelstelling voor 2020 is 190 landen. Ook in Afrika is IDG nu bezig met zes lanceringen, onlangs lanceerde de website voor Computerworld in Zambia. IDG is, in deze tijden van internet everywhere, niet van plan om daar een kantoor te openen. McGovern: “De hele operatie wordt vanuit Boston gedaan. Mensen in Zambia worden uitgenodigd om bij te dragen aan de site. Het is zoveel gemakkelijker om web-centric businesses te starten in dit type landen in plaats van het opstarten van print-activiteiten.”

Meer content online

Op dit moment komen 55 procent van de inkomsten van IDG uit online. Voor uitgeven op papier ben je volgens McGovern 75 procent van je kosten kwijt aan papier, drukken en distributie. De kostenbesparing wordt gestopt in het uitbreiden van redactieteams. Er is nu drie keer meer content dan vroeger, toen er alleen nog print was. Het aantal bezoekers neemt toe met een factor 6, ook de omzet uit advertising en leadgeneratie nemen toe. McGovern: “De winst uit een combinatie met print en online lag op 5 procent en zonder print maken we een winst van 35 procent omdat we veel minder kosten hebben.”

Toekomst print

Waar ligt, als je deze lijn doortekt, dan de toekomst van print? McGovern: “Tijd en snelheid zijn belangrijk. Hoe sneller hoe beter. Bij b2b-informatie zie je dat het allemaal om die snelheid draait, en daar gaat alle informatie nu heel snel richting web. Denk daarbij ook aan mobiel: mensen willen overal en altijd informatie consumeren, op 3G of 4G telefoon of iPad en daar willen ze ook voor betalen. Vroeger kochten ze 1 exemplaar van onze magazines, en gaven dat door aan 4 of 5 mensen. Die betalen niet. Maar als je het op je iPad wilt hebben, moet je betalen per editie. Dus we krijgen nu 5x meer omzet. Er zijn nu veel minder pass-along readers”. Das geen antwoord op de vraag, maar wel interessante inzichten en vergelijkingen over gratis doorgeef-informatie…. ?

Paid walls

In de tijd van de internetbubble dacht iedereen dat het ging om een groot aantal bezoekers. Veel bezoekers betekende veel advertenties en dat betekende veel geld. Toen de bubble klapte, was de basis gelegd voor de gratis-mentaliteit waar veel uitgevers nu nog steeds last van hebben. Voor print wil je betalen, voor iets op een scherm niet. McGovern: “Iedere keer dat iemand nu probeert een paid wall neer te zetten, zie je dat 95 procent van het publiek verdwijnt. Als je nu een verhaal achter een betaalmuur zet en je gaat op de keywords zoeken in Google news, dan zul je zien dat er al meerdere gratis bronnen bij zijn gekomen van hetzelfde verhaal waar je voor moest betalen. Alleen een paar specialisten zullen betalen.” Dus het gaat niet werken? McGovern: “Nee. Niet in een laptop of desktop-omgeving die vroeger gratis was.”

Hoe anders is dat nu in tijden van omgevingen met de iPhone en iPad of soortgelijke toestellen en apparaten, denkt McGovern. “Als een magazine op een iPad maar een paar dollar per keer kost en je er geen abonnement voor af hoeft te sluiten dan ontstaat impulse buying. Iedere lezer betaalt en je hebt een veel langere relatie met je lezers dan op de website.”

iPad

Op dit moment verkoopt IDG iPad edities van PcWorld, GamePro en MacWorld. Ook verkoopt IDG een app waarmee je de testresultaten van alle computerproducten kunt bekijken voor 10 dollar. Gaat dat publiceren en uitgeven via de iPad een beetje volgens McGovern’s plan of is het allemaal te duur en levert het niet veel op? (soms stel je vragen die onnozel lijken). McGovern: “Natuurlijk had je de eerste maanden veel early adopters die alles voor het eerst en met name 1 keer proberen. Maar als je kijkt naar menselijk gedrag, dan zie ik dat ze een korte aandachtspanne hebben en dat mensen gewoon dingen willen kunnen kopen op het moment dat ze het willen. Vroeger moesten ze hun computer of laptop opstarten en nu is het altijd beschikbaar via je broekzak. Tablets maken de formats nog mooier en groter. Als je nieuwe informatie wilt, kun je het krijgen voor een paar euro’s. Impulse buying will be very high”.

Vindt McGovern het niet jammer, dat hij van alles wat hij verkoopt via iTunes 30 procent moet inleveren aan Apple? McGovern: “Nee. Als we onze magazines in een newsstand afzetten betalen we veertig procent van de omzet. En als je via een newsstand magazines afzet, heb je altijd waste. I hate to see those trees go for no useful purpose.”

De grootste innovatie

McGovern heeft 45 jaar ervaring in het computer uitgeefvak. Wat was volgens hem als hij terugkijkt, de grootste innovaties? McGovern: “Iedere 18 maanden namen hoeveelheden data en computerpower toe met een factor 2. Toen wij in 1964 begonnen kostten computers 10 miljoen dollar en namen ze een huiskamer in beslag.” Toen McGovern in die tijd aan het rekenen sloeg, was zijn inschatting dat aan het einde van de eeuw computers verworden zouden zijn tot consumentenapparaten. Hij werd uitgelachen. Maar natuurlijk is dat exact wat er gebeurd is. McGovern: “De handheld 3G of 4G telefoon heeft dezelfde rekenkracht als de supercomputers van dertig jaar geleden.” Vraag is natuurlijk, wat de toekomst brengt.

Brainlab bij MIT

McGovern heeft een stichting opgezet, het McGovern Institute of Brain Research aan het MIT in Boston. Daar wordt onderzocht hoe informatiestromen verwerkt worden in het brein. Uiteindelijk is die informatie voor een uitgever als IDG interessant. Informatieverwerking via direct input en neuro-informatie processen zónder device er tussen hebben mogelijk de toekomst. Het helpt niet alleen IDG, bezweert McGovern. Ook wetenschap en educatie.

Volgende week maandag volgt de weergave van deel 2 van dit gesprek.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!