Uitglijder van Amazon? Kindle vs iPad

14 september 2010, 06:21

Sjongejonge.”Wat zegt het, als je het hiervan moet hebben?” Zo kopte Timo Boezeman (AW Bruna) vanmorgen op zijn blog. Amazon vond het nodig om een anti-iPad commercial te maken ten faveure van de eigen Kindle (zie ook: CrunchGear, Nu.nl). Die Kindle is, sinds de introductie van de iPad stevig in prijs gedaald. Was dat al een veeg teken aan de wand, nu is er dus een soort pc vs. mac reclame op YouTube te zien ( bekijk hem hieronder). In direct zonlicht is het lastig lezen met de iPad, de Kindle wint. Het zijn twee totaal verschillende apparaten voor totaal verschillende doeleinden. En toch….

En toch voelen ze bij Amazon zoals Boezeman het noemt kennelijk een “hete adem”. Dat is eigenlijk vreemd want de Kindle en de iPad hebben totaal verschillende kenmerken en zullen ook allebei een eigen doelgroep kunnen aanspreken. Misschien mogen ze bij Amazon de mensen bij Apple wel bedanken voor het verder plaveien van de weg van multitouch devices en tablets.

Waar het natuurlijk om gaat, is dat het bij reclame maken volgens mij altijd sterker is om uit te gaan van de eigen kracht dan van het afzeiken van de tekortkomingen van anderen. Aan de andere kant: we hebben het er weer eens over en de verschillen tussen de beide bedrijven en de apparaten zullen nu op verschillende blogs, fora, Apple fansites en niet te vergeten op Twitter onder de aandacht gebracht worden… Bedenk ook, dat mac vs pc commercials zoals hieronder cult zijn geworden op internet. Misschien is dit dus de eerste van een lange, lange serie….

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    rubenbos

    Ik vind het geen gekke positionering van Amazon. Die dingen zijn toch veel beter te lezen aan het zwembad. Voor dat bedrag is het ook niet zo gek om hem erbij te hebben. Lees je thuis je Kindleboek gewoon verder op je iPad.

    En toen ik deze zomer op reis ging, besloot ik mijn iPad toch thuis te laten. Zag mezelf al zitten in een volle bus met dat ding, of met mijn smetteloze iPad op dat zanderige strand? Even laten liggen om te gaan snorkelen? Dus stopte ik 5 zware boeken in mijn tas, maar een Kindle van €139, daar durf ik wél mee te smijten.


    14 september 2010 om 06:43
    mgvandenbroek

    @Ruben: Ja eens. Waar het om gaat is dat het twee totaal verschillende apparaten zijn die beide andere doelgroepen bedienen en beide ook gewoon een andere functie hebben, zoals je hierboven opmerkt. Dan is het de vraag of het zinnig is om de twee te gaan vergelijken. Heeft het zin om je product af te zetten tegen een product dat geen directe concurrent is of dat niet zou hoeven zijn?


    14 september 2010 om 08:03
    boezeman

    @Matthijs Blijkbaar voelt Amazon de iPad dus wél als directe concurrent voor hun Kindle ;-).


    14 september 2010 om 08:10
    Jos

    vergelijken is natuurlijk inderdaad erg Amerikaans. Onlangs heeft Apple het natuurlijk ook weer gedaan met de iPhone. Ik denk dat Amazon niet direct de concurrentie wil aangaan met de iPad, maar dat ze aangeven dat je voor de beste ebook ervaring toch beter een ‘echte’ ereader kunt hebben. En als je een iPad hebt, dan kan je er ook wel een Kindle bij doen, voor het geld hoef je het niet te laten.


    14 september 2010 om 12:37
    Hardcopy

    Ik heb de Kindle app op mijn iPad. Voor wie moet ik nu zijn? 🙂


    15 september 2010 om 09:38
    www.iPadByApple.nl

    De reclame is even simpel als briljant. Het klopt gewoon wat ze hier stellen: wil je een e-reader, dan is de kindle de betere keus over een iPad.De iPad kan veel andere dingen die de Kindle niet kan. Wil je dat, dan koop je een iPad.

    iPad heeft zich mede als e-reader gepresenteerd en het is juist sterk van Amazon om er via deze commercial op deze wat mij betreft keurige wijze te reageren.


    17 september 2010 om 07:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!