Gebruikers van iPad en andere tablets vooral early adopters

3 november 2010, 06:21

Nielsen heeft weer eens een gaaf onderzoek gedaan, ditmaal naar het gebruik van tablets, zoals de iPad en Kindle. Het onderzoek is gedaan onder 5.000 eigenaren van ‘connected devices’ die daarvoor een online enquête hebben ingevuld. De markt van tablets staat nog in zijn kinderschoenen. Van de ondervraagden had 4 procent een tablet in bezit. Maar als we kijken naar de early adopters dan is dit percentage 48 procent. De tablet is nu dus vooral nog populair onder early adopters. Hetzelfde geldt voor eBook readers, 6 procent van de ondervraagden geeft er aan een te bezitten, onder early adopters is dit 35 procent. Smartphones zijn het meest populair met een penetratiegraad van 25 procent.

Een ander interessant feit is dat iPad gebruikers gemiddeld langer druk zijn met hun content. Vergeleken met de iPhone spenderen iPad gebruikers meer tijd aan films, boeken & magazines en nieuws. Deze cijfers zijn interessant voor uitgevers die de iPad zien als toekomst voor hun branche. Tevens hebben deze cijfers gevolgen voor de filmindustrie voor wie het interessant is om films via de iPad beschikbaar te maken.

Daarnaast zijn iPad gebruikers duidelijk meer vatbaar voor advertenties. iPad gebruikers kijken en klikken vaker op advertenties, en waarderen innovatieve interactieve advertenties. Naar aanleiding van het zien van een advertentie gaan zij ook vaker tot aanschaf over (zowel offline als online), en doen zij vaker aankopen via een ‘connected device’. Qua marketing is de iPad dus een aantrekkelijk platform.

Het downloaden van apps is populair en wordt door 91 procent van de gebruikers gedaan. Vreemd genoeg was dit percentage in de originele versie 68 procent en werd dit gisteren gewijzigd naar 91 procent. Onder de betaalde apps zijn games het meest populair (62%), gevolgd door boeken (54%) en daarna shoppen en nieuws lezen (beide 45%).

Gemiddeld bezitten tablet eigenaren 6 met internet verbonden apparaten. Daarnaast zijn iPad gebruikers vaker mannen (65%) en zijn ze jong (63% is onder de 35). Tablet- en eReadergebruikers verdienen bovengemiddeld zijn goed opgeleid. Respectievelijk 28 en 25 procent verdienen $100.000 of meer. 51 en 57 procent hebben een bachelor graad of hoger.

Tablets worden meer met anderen gedeeld, in vergelijking met smartphones en eReaders. Dat is toch opvallend. Persoonlijk leen ik mijn iPad liever niet aan Jan en alleman uit omdat het toch een duur apparaat is en snel beschadigd.

Bekijk hieronder het volledige rapport:

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Stephan ten Kate

    @mediagrid iemand die teveel betaald heeft? 😉


    3 november 2010 om 07:50
    lgerrits

    Wat een heerlijk open-deur conclusie van een onderzoek!


    3 november 2010 om 08:45
    venturo

    @stephan als je tot de ’to early adaptors’ wil behoren! :p


    3 november 2010 om 18:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!