GetGlue: Social recommendation on steroids

1 november 2010, 08:00

Social recommendation kennen we voornamelijk van bijvoorbeeld Last.fm en Goodreads. Allemaal sites waar je aangeeft wat je goed vindt, waarna je aanbevelingen krijgt op basis van de mediaconsumptie van de community en je vrienden. Maar ook allemaal websites die zich puur op een niche richten.

Bij GetGlue vonden ze die niches maar niks en daarom bieden ze hetzelfde, maar dan zonder grenzen. Verder hebben ze goed gekeken naar FourSquare en maken ze in mijn ogen een dikke kans om the next best thing te zijn. Daarom hieronder antwoord op de vragen: Wat is GetGlue? Wat kun je ermee als consument? En welke kansen biedt GetGlue voor marketeers?

Wat is GetGlue?

GetGlue is een social recommendation tool, zoals bijvoorbeeld Last.fm dat is voor muziek en Goodreads voor boeken. Alleen GetGlue gaat verder. Met GetGlue kun je inchecken op TV shows, muziek, boeken, films, games, wijn en talloze andere onderwerpen. Vind je iets gaaf, dan kun je op ‘I like’ drukken, want dat je een film gekeken hebt, betekent natuurlijk niet dat je hem ook leuk vond. Op basis van jouw checkins en likes krijg je vervolgens aanbevelingen: ‘als je dit bandje tof vindt, moet je deze band eens luisteren’.

Verder kun je natuurlijk vriendjes worden met anderen en kun je GetGlue koppelen aan FaceBook en Twitter. Zo kun je ook van je vrienden zien wat ze kijken, luisteren, lezen en waar ze over nadenken. Kortom: GetGlue helpt je op de hoogte te blijven en nieuwe films, muziek, boeken en meer te ontdekken.

Badges? Nee Stickers!

Ze hebben ze bij GetGlue goed gekeken naar FourSquare. Door een serie acties te doen kun je een Sticker verdienen. Hier een aantal voorbeelden van stickers. Die sticker komt niet alleen op je profiel te staan, maar als je er minimaal 15 hebt, sturen ze die stickers ook daadwerkelijk fysiek naar je op.

In ‘A sticker for your thoughts’ gaat Cynthia Boris in op de psychologie achter het succes van deze badges en stickers. Ze vertegenwoordigen geen enonomische waarde, maar toch willen veel mensen ze hebben. Ze verklaart dit als volgt:

“The answer seems to lie in the natural competitive nature of human beings. We like to show off. We like to have something our co-worker doesn’t have. We also like puzzles, and virtual badge systems play into both of these traits since the secret to unlocking various badges is. . . well. . . a secret!”

Ik denk dat ze gelijk heeft. Ik verwacht dat we de aankomende jaren steeds meer van dit soort systemen zullen zien. Door sticker-hebzucht gaan mensen veel inchecken, commenten, reviewen enzovoorts en zo krijgt de site dus veel content en veel activiteit.

Daarnaast biedt het systeem meteen een mooie basis om geld te verdienen:

Wat kun je als marketeer met GetGlue?

GetGlue sloot al deals met mediabedrijven als MTV, HBO, Random House, Penguin Books en vele anderen over de sponsoring van Stickers. De speciale Mythbusters Premiere sticker was alleen te verdienen door tijdens de eerste aflevering in te checken. Van Dexter is zo’n beetje de hele cast als sticker verkrijgbaar (spaar ze allemaal!). En lees je voldoende boeken, dan kun je allerlei stickers van schrijvers verdienen. Heb je voldoende True Blood stickers, dan krijg je zelfs korting bij de HBO store.

Daarmee ontstaat in feite een loyalty programma waarin mensen beloond worden voor het kijken, luisteren of lezen van je content. En omdat een deel trots op Twitter of Facebook zal zeggen dat ze een exclusieve sticker hebben, weet meteen een veel grotere groep van het bestaan van jouw content af.

Welke Nederlandse mediapartij zal dit als eerste doen? Zal het de NPO zijn? Of RTL? Of wellicht een uitgever van boeken? Ik kan me voorstellen dat een sticker van the Voice of Holland of Oh Oh Cherso best populair kan zijn.

GetGlue in Nederland?

GetGlue heeft een open systeem, waarin zo’n beetje alle soorten media voorkomen. Wil je inchecken op een bepaald item, maar kom je er achter dat ze dat nog niet hebben, dan kun je het toevoegen door middel van een plugin in je browser. Alleen dan moet je het item wel eerst vinden in de lijst ondersteunde websites. Daarin vind je een hele hoop, maar het blijkt wat lastig om bijvoorbeeld Nederlandse boeken en televisieprogramma’s te vinden. Bij bijvoorbeeld film en muziek speelt dat probleem een stuk minder.

Voor Nederlandse gebruikers is dat wel een flink nadeel. Zo was bijvoorbeeld vorige week DWDD nog niet eens beschikbaar, gelukkig kon ik die wel toevoegen, maar dat lukt lang niet met alle Nederlandse content. Ik ga er vanuit dat ze langzaam steeds meer sites zullen toevoegen.

Wisdom of the Guru

Zo’n open systeem waarbij in feite iedereen content kan toevoegen kan natuurlijk ook snel vervuild of verouderd raken. Daarom hebben ze een systeem bedacht van Guru’s. GetGlue herkent gebruikers die bovenmatig gepassioneerd zijn over een specifiek onderwerp en maakt hen Guru van dat onderwerp. De precieze formule vertellen ze niet, maar het komt erop neer dat je minstens één keer moet inchecken op het onderwerp en een review moet achterlaten. Vervolgens kun je meer punten krijgen als mensen je bijdragen als ‘funny’ of ‘agree’ markeren. De persoon met de meeste punten is de Guru. Is een gebruiker Guru van een onderwerp geworden, dan kan hij/zij de content aanpassen en recommendations of gerelateerde items toevoegen.

Is GetGlue een blijvertje?

In amper een jaar is GetGlue al gegroeid naar 10 miljoen check-ins en ratings per maand. Ze moeten nog wel een aantal zaken oplossen. Zo mist er veel content en kom ik op andere plekken juist dubbelen tegen (‘beatles’, ‘the beatles’ en ‘beatles, the’). Maar in mijn ogen heeft GetGlue een hoop potentie om groot te worden. Ik ben benieuwd hoe jullie daar over denken!

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

5 Reacties

    DannyK22

    Ik gebruik dit nu al een flink aantal maanden.

    Volgens mij ben je een stukje vergeten over hun apps. Er zijn Android, iPhone en iPad apps beschikbaar Een goede plek voor extra mobile advertising, want wie checked er nu in op de PC?

    Met je mobiel, terwijl je op de bank een film aan het kijken bent, is sneller en levert meer stickers op


    1 november 2010 om 08:37
    SBM22

    Leuk bericht!, Ik kan me ook voorstellen dat Pathe hierop springt


    1 november 2010 om 13:30
    Jorin

    Als je die API een beetje goed kan gebruiken kan bijv. een bol.com hier heel leuk op in spelen, met je vrienden vonden dit ook leuk of GetGlue beveelt je dit product aan. ben heel benieuwd in hoeverre dit soort winkels hier op in gaan spelen.


    1 november 2010 om 15:00
    Remi

    Voor Pathe zou dit inderdaad wel interessant kunnen zijn. Mooie toevoeging. Alleen moet GetGlue dan wel eerst iets bouwen dat landen/ locaties apart houdt. Want een film is een film en je wilt natuurlijk geen Pathe stickers uitdelen aan gebruikers aan de andere kant van de wereld die nog nooit van de Pathe hebben gehoord.

    Bij Nederlandse TV en Nederlandse boeken heb je dat probleem een stuk minder. In de VS kijken ze nou eenmaal niet naar De Wereld Draait Door en lezen ze ook geen Kluun. Al gaat dat ook niet helemaal op, want je ziet wel Nederlanders inchecken bij de VS versie van So you think you can dance, omdat de NL versie ontbreekt, of minder goed vindbaar is.


    2 november 2010 om 07:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!