Marketingfacts gaat naar Brazilië!
In juni is het niet gelukt (ongelukkige planning) maar dit najaar gaat het dan toch gebeuren, Marketingfacts gaat van 7 tot en met 15 november naar Brazilie!
Na China en Rusland is het nu tijd voor het volgende BRIC-land. Het programma is compact en compleet. Op zondag arriveren we in Sao Paulo waar we van maandag tot en met woensdag verschillende mediabedrijven bezoeken. Om zoveel mogelijk mensen te leren kennen en business opportunities te creeren, organiseren we op woensdagavond ook een netwerkevent. Op donderdagochtend vliegen we door naar Rio de Janeiro, de creatieve stad aan het strand. In Rio zit onder andere Globo het grootste Braziliaanse tv station en Bolsa de Mulher, een cross media platform voor vrouwen met 12 miljoen gebruikers (zie: interview Bolsa). Zaterdag en zondag verkennen we de stad en het strand en op maandag komen we weer aan in Nederland. Uiteraard doen we van deze studiereis uitgebreid verslag op Marketingfacts. Hieronder alvast een eerste indruk wat we in Brazilie zullen meemaken:
Match Made in Sao
In Sao Paulo organiseren we in The Hub (interview) een netwerkevent om de reisdeelnemers met nog meer Braziliaanse bedrijven kennis te laten maken. Het wordt een Pecha Kucha style set-up waar zowel de Nederlanderse deelnemers als Brazilianen zich kort kunnen presenteren in een losse netwerkomgeving. Niet alleen puur nieuwe media bedrijven worden uitgenodigd. De Hub is namelijk ook een startersfaciliteit voor andere marketen zoals groene energie, ontwikkelingsprojecten, FMCG, etc.
Sport
Brazilië heeft zowel het WK in 2014 als de Olympische Spelen in 2016 naar zich toegehaald. Brazilianen zijn gek op sport en dan vooral op voetbal. In 2008 vertrokken 1176 Braziliaanse voetballers naar het buitenland (waarvan er 762 in Europa terechtkwamen). Brazilië is begonnen met een nieuwe soort talent-recruiting. Niet de voetbalclub zelf maar een investeringsfonds zoekt en handelt in spelers. Traffic is zo een bedrijf, dan wel gelieerd aan Sao’s Munda Palmeiras. Marketingbureaus kijken met argusogen naar Brazilië vanwege de twee enorme sportevenementen die binnenkort na elkaar gaan plaatsvinden. Octagon heeft het Braziliaanse B2S (Rio) gekocht om in deze markt direct voet aan de grond te hebben. WPP Group heeft 2 bedrijven overgenomen, Midia Digital and I-Cherry. Interpublic kocht het Braziliaanse Cubocc. Tijdens de studiereis zullen we zeker de ontwikkelingen en mogelijkheden voor sport en media in Brazilie bekijken!
Social media
Het internet gebruik in Latijns Amerika zit in de lift. Afgelopen jaar groeide het aantal internet gebruikers met 23%, en staan ze inmiddels garant voor 8% van het totale internetgebruik wereldwijd. Social media is hot en dat is misschien nog wel het beste te zien in Brazilië. Maar liefst 85% van de internetgebruikers is actief op sociale netwerken. Daarbij komt ook nog een twitter-penetratie van 20,5% wat dit expressieve volk in het gebruik van social media bovenaan de top plaatst. Hoewel Facebook wel in opkomst is, is Orkut met 80% markt aandeel hier veruit het populairste sociale netwerk. Tijdens de recente eDay heb ik onderstaande presentatie gegeven over de ontwikkelingen van social media in Brazilie:
Creativiteit
Buiten hun sociale aantrekkingskracht staan Brazilianen ook bekend om hun creatieve aard. Waar Sao Paulo voornamelijk als dé business stad wordt gezien, is Rio het creatieve centrum. Tijdens de reis zullen we onder andere Gringo en FBIZ bezoeken, waarschijnlijk de twee meest toonaangevende en innovatieve agencies van Brazilië. Beide bedrijven maken zich groot voor merken als Coca Cola, Unilever, Nike en Absolute Wodka. Op het gebied van advertising en marketing deinzen de Brazilianen ook niet terug voor wat lef en creativiteit in hun campagnes. Zo ontstond er afgelopen voorjaar erg veel commotie over de reclame van Devassa, waarin Paris Hilton wat pikant haar biertje opende. Verder bereikte de Brazilianen afgelopen zomer ook de trending topics met een viral over een uitstervende vogel. Uiteindelijk bleek de video een vermomde boodschap voor de bekende sportverslaggever Galvão met het vriendelijke verzoek om nu eindelijk eens zijn mond te houden.
Mobiel
De mobiele penetratie in dit land bedraagt meer dan 91% wat in totaal ruim 180 mobiele gebruikers oplevert. In Rio vinden we OI, één van de top 5 mobiele providers en volgens velen het meest innovatieve bedrijf wanneer er wordt gesproken over mobiel. Een andere grote speler op de markt is TIM, die onlangs nog een deal maakte met Yahoo om hun zoekmachine op de mobiele portal te verbeteren. Portals spelen nog een belangrijke rol in Brazilië. 3 van de 10 meest bezochte websites zijn portals. In Sao Paulo zullen we ook een bezoek brengen aan Movile (interview), een bedrijf wat zich voornamelijk richt op innovatie op het gebied van de “feature phone”. Nog steeds een interessante markt in Latijns-Amerika aangezien 80% nog niet de beschikking heeft over een smartphone.
Investeren
Met de crisisstemming in Europa vallen de positieve verhalen over de BRIC landen op. Hun crisis was of niet zo diep of ze bleven groeien ondanks dat de rest van de wereldeconomie stil lag. Mede door een industriële groei van 16% in 2009 en een verwachte economische groei van 6% in 2010 heeft Brazilië zich aardig door de recessie heen geslagen. Brazilie staat vrijwel elke week in de krant. In het FD van dit weekend (2 oktober 2010) stond het artikel “ Brazilië is een belangrijke maar ook complexe groeimarkt voor Nederlandse bedrijven”. Uiteraard is een buitenlandse groeimarkt niet makkelijk. Philips, DSM en AkzoNobel geven echter alle drie expliciet aan de komende jaren sterk te willen groeien in Brazilië. Juist ook voor nieuwe media bedrijven ligt hier een prachtige markt.
De innovatie reis
De Brazilië innovatie reis zal zich richten op de snel groeiende mobiele markt, de creatieve advertising en marketing industrie in Rio, innovatieve bedrijven die zich bezighouden met social media en op de ontwikkelingen omtrent het komende WK in 2014 en de olympische spelen in 2016. Doelstellingen van de innovatiereis is om met de groep deelnemers Brazilië te verkennen en geïnspireerd te raken. Deelname is op uitnodiging maar er zijn nog een paar plaatsen vrij. Mocht je serieus interesse hebben, neem dan contact op met Dorrit of Wouter.
Tja, iemand moet het doen. Bofferds daar bij Marketingfacts.