Vijf Zoekmachine Marketing Mythes

27 september 2010, 05:36

Zoekmachine marketing is een vakgebied dat relatief kort bestaat. Ieder jaar komen er meer geruchten bij, die, als ze wáár zouden zijn, goed zouden zijn voor zoekmachine optimalisatie. Sommige van deze geruchten zijn voor een deel gebaseerd op werkelijkheid doordat ze uitvoerig zijn getest. Anderen zijn wijd verspreid waarbij het effect van de betreffende zoekmachine marketing actie maar moeilijk is aan te tonen. Weer anderen zijn pure mythes, die misschien in het verleden hebben gewerkt, maar al lang zijn achterhaald door een aanpassing in de algoritmen. Onderstaande 5 zoekmachine marketing mythes zijn voor beginnende online marketeers en voor marketingafdelingen die nog weinig kennis hebben van online marketing en zich willen verdiepen in zoekmachine marketing. Vijf zoekmachine marketing mythes op een rijtje, die tot de prehistorie van het internettijdperk zouden moeten behoren:

1. ‘U moet uw website aanmelden om opgenomen te worden door de zoekmachine.’

Zoekmachines gebruiken steeds geavanceerdere technieken om websites op te sporen. Eind jaren 90 had het zeker nut had om uw website aan te melden bij de zoekmachine om geïndexeerd te worden. Tegenwoordig is het aanmelden bij een zoekmachine absoluut overbodig. Veel links van andere websites naar uw website (backlink) heeft wel een positieve werking. Het zorgt ervoor dat u eerder terugkeert bij uw website, dan wanneer de website geen backlinks ontvangt.

2. ‘Google is de enige zoekmachine.’

Hoewel Google in Nederland veruit het grootste gedeelte van de zoekmachine markt bezit (meer dan 90% ), is Google absoluut niet de enige zoekmachine. In Nederland hebben onder andere Bing en Yahoo! nog een klein marktaandeel. Houd hier mee rekening bij de optimalisatie van uw website De marktaandelen kunnen fors verschillen. Zo heeft in de Verenigde Staten Google een marktaandeel van *71,7%, Yahoo! *14,4% en Bing *9,9%. *Bron: Nownederland.nl (cijfers over juni 2010)

3. ‘De META Keywords bevorderen de rankings in de organische zoekresultaten.’

Hoewel Google 10 jaar of zelfs langer terug deze tag heeft meegewogen in zijn algoritmen heeft grootschalig misbruik er toe geleid, dat de META Keyword tag al jaren zeker niet meer worden meegewogen. Het volstoppen van de META Keyword tag met keywords wordt gezien als misbruik. In extreme gevallen kan dit tot eenpenalty leiden. Zeker is in ieder geval dat ze geen enkele SEO-waarde vertegenwoordigen voor Google. De META Keyword tag had oorspronkelijk zelfs de tegenovergestelde functie, dan waar men deze jarenlang voor heeft gebruikt. De META Keyword tag diende om keywords aan te geven waar de pagina ook relevant voor was, maar die niet op de pagina waren terug te vinden. Bekijk hier eens welke META-tags er nog wel toe doen.

4. ‘Om de zoekmachine toegang te verlenen is de Robot tag ‘index, follow’ nodig.’

De zoekmachine negeert deze Robot tag, omdat de zoekrobot van Google er vanuit gaat dat hij de webpagina mag volgen en indexeren, tenzij hiertegen bezwaar wordt gemaakt. De Robot tag ‘index,follow’ heeft dus geen effect, maar de Robot tag ‘noindex,nofollow’ bijvoorbeeld wel. Bij optimalisatie kan het gebruik van de Robot tag nuttig zijn door op pagina niveau te aan de zoekmachine te communiceren of de pagina geïndexeerd mag worden of niet.

5. ‘Linken naar Google is positief voor de positie in de organische zoekresultaten.’

Google neemt in de beoordeling van je website niet of nauwelijks mee naar welke website uw website linkt, maar wel welke website er naar uw website linkt. Ook het linken naar andere autoriteiten zal uw positie in de resultaten van de zoekmachine niet of nauwelijks beïnvloeden. Indien u naar discutabele websites linkt kan dat wel een negatief effect hebben op de positie in de zoekresultaten van de zoekmachine. Met interne links kan de waarde van de pagina’s op de website goed onderling gedistribueerd worden.

Expand Online
Commercieel directeur bij Expand Online Rotterdam

Expand Online is een rendementsgericht online marketing bureau uit Rotterdam met een ervaren team van hoogopgeleide online marketeers. De dienstverlening van Expand Online bestaat uit een combinatie van zoekmachine marketing, online adverteren, web analytics en social media adverteren. Expand Online is Google Cerfitied Partner, SEOmoz Pro Member, Google Analytics Accredited Individual. In november 2011 zijn we uitgeroepen tot FD Gouden Gazelle 2011 in de regio Zuid-Holland.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Expand Online

    @netnotion.nl

    Bedankt voor je inhoudelijke reactie.

    Het klopt dat linken naar een andere website slecht kan zijn. Het punt dat ik hiermee probeerde te maken is dat linken naar een website met autoriteit er niet in grote mate toe bijdraagt dat je website in de zoekmachine beter wordt gevonden.

    Het tegenovergestelde, zoals je suggereert, kan inderdaad zeker wel schadelijk zijn. Met name wanneer dit gebeurd op grote schaal. In deze mythe ben ik uitgegaan van het ‘common sense’ van de lezer. Uiteraard wil je je klant ook niet wijzen op een partner, die een dubieuze reputatie heeft.

    Enerzijds ben ik het met je eens dat de kwantiteit van de links belangrijk is. Anderzijds lijkt me dat links van een linkfarm niet veel bijdrage aan een positieve ranking van je website. Links afkomstig van websites die zonder menselijke ‘keruing’ allerlei website opnemen hebben dan ook vaak een lagere autoriteitswaarde.


    27 september 2010 om 10:43
    Peter

    Spreek je jezelf met punt 2 en 3 niet tegen? In punt twee geef je aan dat het goed is verder te kijken dan google, en in punt drie geef je aan dat meta keywords door google niet meer gebruikt worden. Ik meen me te herinneren dat juist Bing en Yahoo ze nog wel gebruiken bij het indexeren van sites, of is mijn kennis inmiddels achterhaald?


    27 september 2010 om 11:29
    Expand Online

    @ Peter

    Je hebt gelijk wat de META Keywords betreft en hun relatie met Bing en Yahoo. Deze zoekmachines kennen nog wel (minimalistische) waarde toe aan deze keyword tag. Aangezien Google meer dan 90% van de Nederlandse markt en meer dan 70% van de markt in de V.S. domineert adviseer ik je hoofdzakelijk rekening te houden met Google.

    Google bestraft wel het misbruik van de META Keyword tag. Je zal dus moeten afwegen wat zwaarder weegt: het risico tot een ‘penalty’ van Google, maar een iets betere positie in Bing en Yahoo of een iets minder hoge positie in Bing en Yahoo, maar wel een ban voorkomen van Google.


    27 september 2010 om 11:53
    Flip

    Dat Google het gebruik van META keywords zou bestraffen, is de grootste mythe op deze pagina. Ze worden door google niet zwaar meegewogen, maar in relatie tot de content vertegenwoordigen ze wel degelijk waarde.


    27 september 2010 om 12:35
    Expand Online

    @ Flip

    Zoals ik al aangaf wordt niet het GEBRUIK maar MISBRUIK hiervan estraft. Indien de META Keyword tag van enkele relevante termen wordt voorzien kan dit uiteraard geen kwaad.


    27 september 2010 om 12:39
    Manon Verschuren

    Leuk stukje. De meeste informatie was voor mij al bekent maar toch goed om te lezen. Persoonlijk vind ik het overigens interessanter om te lezen wat wel relevant is om te doen. Ik ben zelf momenteel met een informatiever website bezig over een nieuwe mobiele telefoon van BlackBerry en probeer deze door middel van SEO hoog in Google te krijgen. Draagt de link die ik hier bij dit artikel invul daar ook aan bij?


    27 september 2010 om 19:39
    Joeri Gonlag

    Beste Manon,

    Je informatieve website moet concurreren in een markt waarde concurrentie enorm is. Je link is niet zichtbaar en zal dan ook niet bijdrage aan de positie van je website in de zoekmachine. Persoonlijk zou ik je adviseren de link naar je website op meer relevante pagina’s aan te vragen.


    30 september 2010 om 05:25
    André Scholten

    1. “Het zorgt ervoor dat u eerder terugkeert bij uw website, dan wanneer de website geen backlinks ontvangt.”

    Wie keert er eerder terug? Ik neem aan dat je de crawler van Google bedoeld?

    3. Misbruik van dit element wordt genegeerd en leidt niet tot een penalty. En @Flip: de content er in heeft ook niet meer waarde dan de echte content van de site zelf.

    5. Google houdt wel degelijk rekening met je uitgaande links. Zo kan bepaald worden welke sites aan jouw site gerelateerd zijn. Google kan hiermee nog beter zien waar je site over gaat en dit meenemen in het bepalen van je positie.


    30 september 2010 om 06:26
    Expand Online

    @ Andre

    Dank je wel voor je input. Om op je punten terug te komen:

    1. Met ‘het’ bedoelde ik inderdaad de crawler van Google. Had inderdaad wat explicieter er bij mogen staan.

    3. Persoonlijk zou ik de gehele META Keyword tag dan weglaten, het zorgt enkel voor meer broncode.

    5. Je redenatie dat Google rekening houdt met je uitgaande links kan ik volgen. Het weegt mee om de site thematisch in te delen. In die zin zou het een graadmeter kunnen zijn om de website in een bepaalde ‘hoek’ te plaatsen.

    Met dit punt probeerde ik echter duidelijk te maken dat in het wilde weg linken naar autoriteit websites of massaal naar websites binnen de branche niet veel zullen bijdrage aan de positie van de eigen website.


    30 september 2010 om 07:12
    Jenaya

    I've been wanting to get the eggshell low converse for ages. I don't really know why I never buy them. weird. Great buy!If you get the time, please check out my blog!I'm a fairly new blogger. thank you :)ENT.I-WAwT-SwYLw.blogspot.com


    12 juli 2016 om 01:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief